• Anonym (förvirrad)

Firar ni Alla Hjärtans Dag?

Ni som har en partner, firar ni alla hjärtans dag?
    Förväntar ni er något från er partner på den dagen?
    Eller bryr ni er inte om det och ser det bara som trams?

Jag är lite kluven ang denna dag. 
    Samtidigt som jag tycker det är lite tramsigt så kan jag ändå vilja att vi ska uppskatta och visa vår kärlek för varandra lite extra. 

På söndag har min pojkvän planerat annat (han har en hobby) som gör att vi inte kommer träffas på söndag. 
    Det sved lite när han berättade det med tanke på att han lika bra kan göra det på lördag istället.
    Visst, vi har varit tillsammans några år nu och närmar oss båda 30 men det kanske är just nu man känner att man skulle uppskattat det lite mer.

Är bara nyfikna på hur andra par gör och tänker om denna dagen så berätta gärna :) 

• Svar på tråden Firar ni Alla Hjärtans Dag?
  • Anonym (Annat)
    Anonym (förvirrad) skrev 2021-02-11 11:16:12 följande:

Ni som har en partner, firar ni alla hjärtans dag?
    Förväntar ni er något från er partner på den dagen?
    Eller bryr ni er inte om det och ser det bara som trams?

Jag är lite kluven ang denna dag. 
    Samtidigt som jag tycker det är lite tramsigt så kan jag ändå vilja att vi ska uppskatta och visa vår kärlek för varandra lite extra. 

På söndag har min pojkvän planerat annat (han har en hobby) som gör att vi inte kommer träffas på söndag. 
    Det sved lite när han berättade det med tanke på att han lika bra kan göra det på lördag istället.
    Visst, vi har varit tillsammans några år nu och närmar oss båda 30 men det kanske är just nu man känner att man skulle uppskattat det lite mer.

Är bara nyfikna på hur andra par gör och tänker om denna dagen så berätta gärna :) 

Vad sade han när du berättade att du ville att ni skulle göra något på söndag?

Vi firar inte det, har varit tillsammans i många år. Visst kan vi fundera på om vi ska ha lite festlig middag på söndag, men det är väl allt. Jag förväntar mig inget från min man och det är samma sak med honom. Vi visar vår kärlek och uppskattning på andra sätt. 
  • Anonym (A)

Vi firar inte så värst. Har blivit att vi uppmärksammar dagen för vår dotters skull. Nåt litet hjärta till frukost och kanske en bukett blommor. Inte mer än så.

• sextiotalist

Nej, det gör vi inte. Vi är så trygga med varandra, och visar uppskattning på så många sätt i vardagen, så behöver inte en speciell dag för detta.

• Anonym (Kvinna 39)

Jag låter helst bli. Maken brukar köpa blommor ibland, någon billig bukett rosor, vilket jag också föredrar eftersom de ändå dör så det är slöseri med en femhundring. Det kan hända att han ger en liten chokladask eller så. Jag brukar inte ge något till honom, han vill inte ha presenter generellt. Men man är extra omtänksam en sån dag kanske, säger grattis så klart. Vi brukar inte göra nåt speciellt helt enkelt.

• Anonym (M)

Nej.
    Nej, tvärtom blir jag irriterad och kommer med all rätt ifrågasätta hans intelligens.
    Det är rent trams. Eller rättare sagt, det är hjärntvätt.

Det är skapat av köpare för att vi ska konsumera mera. Så det är inte det minsta romantiskt utan visar bara en sviktande intelligens och oförmåga att tänka självständigt och kritiskt. Och det är så jäkla oromantiskt och avtändade att det inte finns skalor som räcker till.

Jag uppskattar romantik och uppvaktning, verkligen. Men det ska ske på eget initiativ för annars är det noll och intet värt. Det kan vara väldigt enkelt. En fotmassage när jag har ont i fötterna efter en extra lång arbetsdag. Det kan vara en bukett blommor vilken dag i veckan som helst och det kan vara att laga mat tillsammans och äta vid levande ljus.

• Anonym (Yep)
    Anonym (M) skrev 2021-02-11 11:34:52 följande:

Nej.

Nej, tvärtom blir jag irriterad och kommer med all rätt ifrågasätta hans intelligens.

Det är rent trams. Eller rättare sagt, det är hjärntvätt.

Det är skapat av köpare för att vi ska konsumera mera. Så det är inte det minsta romantiskt utan visar bara en sviktande intelligens och oförmåga att tänka självständigt och kritiskt. Och det är så jäkla oromantiskt och avtändade att det inte finns skalor som räcker till.

Jag uppskattar romantik och uppvaktning, verkligen. Men det ska ske på eget initiativ för annars är det noll och intet värt. Det kan vara väldigt enkelt. En fotmassage när jag har ont i fötterna efter en extra lång arbetsdag. Det kan vara en bukett blommor vilken dag i veckan som helst och det kan vara att laga mat tillsammans och äta vid levande ljus.

Precis ungefär vad jag tänker om denna dag.

Jag minns i skolan när man skulle ge varsitt hjärta till någon, anonymt, och det alltid var samma som fick alla dessa hjärtan. Och samma som alltid satt utan. Detta fortsatte upp i gymnasiet där elevrådet samlade pengar för att sedan dela ut rosor till valda personer. Alltid samma som aldrig fick något och kände sig mindre värda.

Sen att de hade en underbar relation utanför skolan syntes inte. Fick man inget var man inte älskad. Så kändes det. Varför man fortsätter detta spektakel i vuxenvärlden förstår jag verkligen inte.
  • Anonym (C)

Jag gillar att fira AHD. Jag inser naturligtvis att det är en kommersiell högtid som är till för att vi ska spendera pengar osv osv, men det gäller ju jul, Halloween osv också, och jag gillar dem ändå. Glad Jag ser inget problem med att man har en speciell dag där man kan visa lite extra uppskattning, även om det naturligtvis faller lite platt om det är enda dagen på året man får en bukett blommor eller lite choklad. Jag tror AHD fungerar som en liten påminnelse för många att man ska ta hand om sin partner och visa att man älskar dem lite extra, sånt man ofta glömmer när vardagen bara rullar på. 

Med det sagt så har jag firat min sambo de två senaste åren utan att få något tillbaka, så iår blir det nada ansträngning för min del. Glad

• Anonym (Iris)

Jag fyller år den 13:e så många gånger brukar alla hjärtans bara bli en extra dag mysigt firande tillsammans med min man, speciellt år som i år då det blir en hel helg. Men vi brukar inte "fira" alla hjärtans just speciellt hårt. Vi brukar ibland ge varandra en liten billig present, typ lite choklad eller en blomma men främst försöka se till att vi gör något trevligt ihop. Och såklart äta resterna av gårdagens tårta. 

• Anonym (M)
    Anonym (Yep) skrev 2021-02-11 11:44:44 följande:
    Precis ungefär vad jag tänker om denna dag.
    Jag minns i skolan när man skulle ge varsitt hjärta till någon, anonymt, och det alltid var samma som fick alla dessa hjärtan. Och samma som alltid satt utan. Detta fortsatte upp i gymnasiet där elevrådet samlade pengar för att sedan dela ut rosor till valda personer. Alltid samma som aldrig fick något och kände sig mindre värda.
    Sen att de hade en underbar relation utanför skolan syntes inte. Fick man inget var man inte älskad. Så kändes det. Varför man fortsätter detta spektakel i vuxenvärlden förstår jag verkligen inte.
    Hjärntvätt.
    Det är därför det fortsätter.
    För att människor innerst inne är masochister och utsätter sig med flit för det som gör som ondast. Man biter sig fast som en bäver kring 14/2 trots att mer legitima saker kommer emellan.

Jag fattar mycket väl mekanismerna bakom, att alla vill känna sig älskade
    Men man bör också se det för vad det är och det har inte ett smul med romantik och kärlek att göra.
  • Anonym (M)
    Anonym (C) skrev 2021-02-11 11:51:50 följande:
    Jag gillar att fira AHD. Jag inser naturligtvis att det är en kommersiell högtid som är till för att vi ska spendera pengar osv osv, men det gäller ju jul, Halloween osv också, och jag gillar dem ändå. Glad Jag ser inget problem med att man har en speciell dag där man kan visa lite extra uppskattning, även om det naturligtvis faller lite platt om det är enda dagen på året man får en bukett blommor eller lite choklad. Jag tror AHD fungerar som en liten påminnelse för många att man ska ta hand om sin partner och visa att man älskar dem lite extra, sånt man ofta glömmer när vardagen bara rullar på. 

Med det sagt så har jag firat min sambo de två senaste åren utan att få något tillbaka, så iår blir det nada ansträngning för min del. Glad
    Grejen är just den att många hakar upp sig på just denna dag och glömmer bort allt det fina som görs vanliga dagar.

Svar på tråden Firar ni Alla Hjärtans Dag?