• Anonym (C)

Firar ni Alla Hjärtans Dag?

Jag gillar att fira AHD. Jag inser naturligtvis att det är en kommersiell högtid som är till för att vi ska spendera pengar osv osv, men det gäller ju jul, Halloween osv också, och jag gillar dem ändå. Glad Jag ser inget problem med att man har en speciell dag där man kan visa lite extra uppskattning, även om det naturligtvis faller lite platt om det är enda dagen på året man får en bukett blommor eller lite choklad. Jag tror AHD fungerar som en liten påminnelse för många att man ska ta hand om sin partner och visa att man älskar dem lite extra, sånt man ofta glömmer när vardagen bara rullar på. 

Med det sagt så har jag firat min sambo de två senaste åren utan att få något tillbaka, så iår blir det nada ansträngning för min del. Glad

• Anonym (C)
    Anonym (M) skrev 2021-02-11 12:05:40 följande:
    Grejen är just den att många hakar upp sig på just denna dag och glömmer bort allt det fina som görs vanliga dagar.
    Så kan det absolut vara, men då gäller det ju att det faktiskt görs fina saker även under resten av året. Glad
  • Anonym (C)
    Anonym (M) skrev 2021-02-11 12:17:13 följande:
    Jul är en minst 3000 år gammal tradition och alla helgons dag, som det heter på svenska,  är en tradition som kan spåras tillbaka till minst medeltid. Likaså har påsken mycket gamla anor, långt äldre än kristendomen.

Det är stor skillnad mot en helt ny och påhittad dag som uppstått av handlare för att öka kunsumtionshetsen.

Idag då mycket handlar om miljöpåverkan så kommer man inte ifrån att konsumtionshetsen har en mycket stor påverkan.
    Alltså, ja och nej. Jul och påsk osv har absolut långa traditioner bakom, men köphetsen har kommit på senare år. Och Halloween och Alla helgons dag är inte samma dag utan två olika saker som ibland sammanfaller. Båda två har även där långa traditioner men Halloween har på senare år mer gått åt ett kommersiellt jippo. Glad
  • Anonym (C)
    sextiotalist skrev 2021-02-11 12:33:45 följande:
    När det gäller julen, så har det nog varit köphets under hela min vuxna liv. (jag är 60) även om jag inte fallit för den,
    Hallowen firades inte när jag var 20-årsåldern. När den kom till Sverige, så var det mer att man festade. Att knacka dörr har inte funnits så länge (kanske började för tidigast 25 år sedan) Hallowen har ingen tradition alls i Sverige, utan har endast varit en kommersiellt jippo i Sverige.
    Påsken är nog betydligt äldre än julen, den firades av judarna och kan nog säga att den följde med till den kristendomen. 
    Haha, ja, allt är ju förstås relativt, men sett till julens långa historia så skulle jag nog säga att 60 år är rätt kort tid ändå. Flört 

Vet att vi firade Halloween genom att klä ut oss och gå runt för att knacka dörr för första gången runt -00, innan dess var det ingen större grej hemmavid, men även den biten har ju vuxit rejält. Men oavsett har den ju långa traditioner, om än inte i Sverige.

Likaså AHD, det är ju inte direkt någon nutida hitte-på-dag, utan har funnits med mycket länge, även om det även där blivit mer kommersiellt med åren.
Svar på tråden Firar ni Alla Hjärtans Dag?