• Anonym (M)

Firar ni Alla Hjärtans Dag?

Nej.
    Nej, tvärtom blir jag irriterad och kommer med all rätt ifrågasätta hans intelligens.
    Det är rent trams. Eller rättare sagt, det är hjärntvätt.

Det är skapat av köpare för att vi ska konsumera mera. Så det är inte det minsta romantiskt utan visar bara en sviktande intelligens och oförmåga att tänka självständigt och kritiskt. Och det är så jäkla oromantiskt och avtändade att det inte finns skalor som räcker till.

Jag uppskattar romantik och uppvaktning, verkligen. Men det ska ske på eget initiativ för annars är det noll och intet värt. Det kan vara väldigt enkelt. En fotmassage när jag har ont i fötterna efter en extra lång arbetsdag. Det kan vara en bukett blommor vilken dag i veckan som helst och det kan vara att laga mat tillsammans och äta vid levande ljus.

• Anonym (M)
    Anonym (Yep) skrev 2021-02-11 11:44:44 följande:
    Precis ungefär vad jag tänker om denna dag.
    Jag minns i skolan när man skulle ge varsitt hjärta till någon, anonymt, och det alltid var samma som fick alla dessa hjärtan. Och samma som alltid satt utan. Detta fortsatte upp i gymnasiet där elevrådet samlade pengar för att sedan dela ut rosor till valda personer. Alltid samma som aldrig fick något och kände sig mindre värda.
    Sen att de hade en underbar relation utanför skolan syntes inte. Fick man inget var man inte älskad. Så kändes det. Varför man fortsätter detta spektakel i vuxenvärlden förstår jag verkligen inte.
    Hjärntvätt.
    Det är därför det fortsätter.
    För att människor innerst inne är masochister och utsätter sig med flit för det som gör som ondast. Man biter sig fast som en bäver kring 14/2 trots att mer legitima saker kommer emellan.

Jag fattar mycket väl mekanismerna bakom, att alla vill känna sig älskade
    Men man bör också se det för vad det är och det har inte ett smul med romantik och kärlek att göra.
  • Anonym (M)
    Anonym (C) skrev 2021-02-11 11:51:50 följande:
    Jag gillar att fira AHD. Jag inser naturligtvis att det är en kommersiell högtid som är till för att vi ska spendera pengar osv osv, men det gäller ju jul, Halloween osv också, och jag gillar dem ändå. Glad Jag ser inget problem med att man har en speciell dag där man kan visa lite extra uppskattning, även om det naturligtvis faller lite platt om det är enda dagen på året man får en bukett blommor eller lite choklad. Jag tror AHD fungerar som en liten påminnelse för många att man ska ta hand om sin partner och visa att man älskar dem lite extra, sånt man ofta glömmer när vardagen bara rullar på. 

Med det sagt så har jag firat min sambo de två senaste åren utan att få något tillbaka, så iår blir det nada ansträngning för min del. Glad
    Grejen är just den att många hakar upp sig på just denna dag och glömmer bort allt det fina som görs vanliga dagar.

• Anonym (M)
    Anonym (C) skrev 2021-02-11 11:51:50 följande:
    Jag gillar att fira AHD. Jag inser naturligtvis att det är en kommersiell högtid som är till för att vi ska spendera pengar osv osv, men det gäller ju jul, Halloween osv också,
    Jul är en minst 3000 år gammal tradition och alla helgons dag, som det heter på svenska,  är en tradition som kan spåras tillbaka till minst medeltid. Likaså har påsken mycket gamla anor, långt äldre än kristendomen.

Det är stor skillnad mot en helt ny och påhittad dag som uppstått av handlare för att öka kunsumtionshetsen.

Idag då mycket handlar om miljöpåverkan så kommer man inte ifrån att konsumtionshetsen har en mycket stor påverkan.
  • Anonym (M)

Pratade med sambon om denna tråd: det första hen frågade var "När är den"?

Vi är i alla fall överens om denna dag och det är det näst näst viktigaste. Det allra viktigaste är att ha en rak kommunikation och berätta om sina önskningar och förhoppningar med sin partner. Det näst viktigaste är att kompromissa om dessa önskningar och förhoppningar och inte rista dem i sten som partnern slaviskt måste följa.

• Anonym (M)
    sextiotalist skrev 2021-02-11 12:33:45 följande:
    När det gäller julen, så har det nog varit köphets under hela min vuxna liv. (jag är 60) även om jag inte fallit för den,
    Hallowen firades inte när jag var 20-årsåldern. När den kom till Sverige, så var det mer att man festade. Att knacka dörr har inte funnits så länge (kanske började för tidigast 25 år sedan) Hallowen har ingen tradition alls i Sverige, utan har endast varit en kommersiellt jippo i Sverige.
    Påsken är nog betydligt äldre än julen, den firades av judarna och kan nog säga att den följde med till den kristendomen. 
    Påsken är mycket äldre än kristendomen.
    Det handlar framförallt om naturens naturliga gång.

Att många av våra helgdagar anses som ursprungligt kristna är en felaktig uppfattning. Kristendomen gjorde precis som alla religioner gör när ett land assimileras, man övertar hedniska riter, döper om dem och gör dem till sina egna.
    Den enda traditionen kristendomen inte rått på är midsommar. Så har den också varit mycket utsatt från just kristendomen som syndfull etc.

Min poäng är att vissa helger har en tradition, som jul, som har så otroligt mycket mer med sig än enkom köphets som 14/2 är. Eller halloween heller för den delen. Den anses visserligen vara etablerad i Norden men knappast en tradition hos alla.

• Anonym (M)
    Anonym (C) skrev 2021-02-11 12:27:47 följande:
    Alltså, ja och nej. Jul och påsk osv har absolut långa traditioner bakom, men köphetsen har kommit på senare år. Och Halloween och Alla helgons dag är inte samma dag utan två olika saker som ibland sammanfaller. Båda två har även där långa traditioner men Halloween har på senare år mer gått åt ett kommersiellt jippo. Glad
    Absolut håller jag med dig. Och jag anser att halloween är lika tramsig.
Svar på tråden Firar ni Alla Hjärtans Dag?