• Friii

    Grundskollärare, utbildningen med barn?

    Hej! Jag är 31 år gammal och känner att jag är färdig med mitt nuvarande jobb.

    Har alltid gått och småfantiserat om att bli lärare.

    Med tiden har vi fått 2 barn. 4 och 1 år gamla. Ni som läst till lärare, är det möjligt att studera med 2 småbarn? Är man för gammal att börja läsa till lärare när man är 31?

  • Svar på tråden Grundskollärare, utbildningen med barn?
  • Kjell2
    Friii skrev 2021-02-11 12:52:50 följande:

    Hej! Jag är 31 år gammal och känner att jag är färdig med mitt nuvarande jobb.

    Har alltid gått och småfantiserat om att bli lärare.

    Med tiden har vi fått 2 barn. 4 och 1 år gamla. Ni som läst till lärare, är det möjligt att studera med 2 småbarn? Är man för gammal att börja läsa till lärare när man är 31?


    Du är inte för gammal.

    Kan du lägga 40 timmar ostörd studietid per vecka?
    Kan du lösa praktikperioder?
  • Friii

    Det känns ju skönt att höra.

    Ja jag förmodar att man har rätt till förskola när man studerar? Isåfall borde det inte vara några problem samt när dom sover. Likadant när det gäller praktik perioder.

  • Kjell2
    Friii skrev 2021-02-11 15:30:32 följande:

    Det känns ju skönt att höra.

    Ja jag förmodar att man har rätt till förskola när man studerar? Isåfall borde det inte vara några problem samt när dom sover. Likadant när det gäller praktik perioder.


    Skulle du kunna frigöra 40 timmar idag om barnen är på förskola?

    Om du bor med barnens andra förälder, kommer den föräldern kunna och vilja ställa upp?
  • Friii

    Ja, alltså jag jobbar ju 40 timmar normalt sätt i veckan.

    Om jag kan studera den tiden plus kvällstid när barnen sover borde det ju vara möjligt.

    Eller tänker du 40 timmar utöver det?

  • Kjell2
    Friii skrev 2021-02-11 17:10:37 följande:

    Ja, alltså jag jobbar ju 40 timmar normalt sätt i veckan.

    Om jag kan studera den tiden plus kvällstid när barnen sover borde det ju vara möjligt.

    Eller tänker du 40 timmar utöver det?


    Jobbar du 40 timmar nu och kommer sluta när du börjar plugga borde det inte vara några problem.

    Det finns tyvärr de som tror att det går att vara hemma med barn och plugga heltid vilket inte är enkelt.
  • Friii

    Ja tanken var att ta CSN lån. Nej plugga samtidigt som man har barnen är nog omöjligt som du säger ????

    Men det känns skönt att veta att det går att få till det och att man inte behöver sitta dygnet runt och studera.

    Utan kan ha tid för sina barn efter förskola till kväll.

  • Friii
    Friii skrev 2021-02-11 18:10:22 följande:

    Ja tanken var att ta CSN lån. Nej plugga samtidigt som man har barnen är nog omöjligt som du säger haha.

    Men det känns skönt att veta att det går att få till det och att man inte behöver sitta dygnet runt och studera.

    Utan kan ha tid för sina barn efter förskola till kväll.


  • Anonym (Lärare)

    När jag läste till lärare så var det väldigt spridd ålder på studenterna. Många var en bit över 40 och hade valt att skola om sig. Så du är absolut inte för gammal.

Svar på tråden Grundskollärare, utbildningen med barn?