• Thu 11 Feb 2021 18:04
    1167 visningar
    5 svar
    5
    1167

    Dödsbo fått inkassokrav - Bestrida?

    Hej!
     
    Min mamma som är dödsbo som gick bort den 7 januari 2021, har fått ett inkassokrav gällande parkering där förfallodatumet var 31 januari 2021- detta fick hon utan att få en betalningspåminnelse från hyresvärden. Jag kom till hennes lägenhet den 4 februari, såg att hon hade obetalda räkningar som jag har betalat från min privata konto. Dessa räkningar registrerades den 5 februari, varav en av räkningarna var parkeringshyra från mammas hyresvärd. Jag ringde den 5 februari till hyresvärden och förklarade för dem att jag har betalat in parkeringshyran som dem har bekräftat att inbetalningen är registrerad. Dem är också informerade om att detta är dödsbo och lägenheten och parkeringen är uppsagt fram till 28 februari 2021.
     
    Nu är min fråga till er: Kan jag som mammas enda arvinge bestrida inkassofakturan då jag har betalat in parkeringshyran inom 7 dagar eftersom inkassoföretaget har skrivit så här
    " Vi ber er samtidigt notera den rätt en hyresvärd har att förklara hyresrätten förverkad om man som hyresgäst dröjt med betalning i mer än sju dagar( två dagar vid hyra av lokal) efter utsatt förfallodag".
     
    Jag har betalat in parkeringshyran den 5, vilket blir 6 dagar efter förfallodatumet för ursprungliga hyran den 31 januari. 
     
    Jag undrar även om resterande räkningar som jag, som enda arvinge,  kommer skriva in på pappret " Betalningsuppdrag från dödsbo", kommer hamna hos inkassoföretag då dödsbodelägare  under 12  månader har på sig att betala in räkningar. 
     
    Hälsningar, 
  • Svar på tråden Dödsbo fått inkassokrav - Bestrida?
  • Anonym (Inkas­so)
    Thu 11 Feb 2021 18:10
    #1

    Nej du behöver inte betala något. Så här står det hos kronofogden och då gäller det även inkasso m.m.

    Om det inte finns några tillgångar alls i dödsboet, behöver inte du personligen betala skulderna. Du ärver alltså aldrig skulder. Skulden ska betalas med tillgångarna i dödsboet.

    Om det blir tillgångar över efter att dödsboets skulder har betalats tillfaller tillgångarna dig. Ingår flera personer i dödsboet delar ni upp de tillgångar som finns kvar genom ett så kallat arvskifte.

    Mer kan du läsa här : www.kronofogden.se/Dodsbon.html

  • Anonym (Bestr­id)
    Fri 12 Feb 2021 07:41
    #2

    Hej. Du kontaktar inkassobolaget och bestrider det i Sin helhet. Du skriver att fakturan är betald och att det är ett dödsbo nu.

    Inget seriöst inkassobolag skulle gå vidare.

    Har du bestridit måste hyresvärden ta det till tingsrätten. Maila till dom eller skicka rekommenderat.

  • Kentau­r
    Fri 12 Feb 2021 07:51
    #3

    Ring konsumentrådgivare på kommunen.
    Många inkassobolag är riktigt oseriösa och struntar i de lagar som finns. De hoppas helt enkelt att människor betalar snällt utan att ifrågasätta.

    Så se till att du har någon kunnig med dig och inte bara går efter råden på familjeliv.
    Även om du fått bra råd här så kan det komma helt huvudstupa dumma saker längre fram.

  • Fri 12 Feb 2021 07:54
    #4

    Tack för hjälpen! Har precis bestridit fakturan! 

  • Anonym (R)
    Fri 12 Feb 2021 08:24
    #5

    Du ska absolut inte betala din mammas skulder med egna pengar. Här är en bra hemsida som förklarar allt: www.efterlevandeguiden.se/

Svar på tråden Dödsbo fått inkassokrav - Bestrida?