• Anonvm

Övningsköra automat

Det ÄR en otrolig skillnad för någon som är oerfaren förare.

Det är många som har svårt att hantera koncentrationen på koppling/växelspak samtidigt som de ska hålla koll på allt som sker runt omkring bilen.....

En ingångsvinkel är att det är positivt att h*n får tid att vänja sig, samt träna på att hålla koll på allt runt omkring när h*n övningskör privat hemma. Då blir h*n mer erfaren på det och har mer koncentration "till övers" att lägga på själva hanteringen av bilen....

Samtidigt kan det vara rent kontraproduktivt att träna hemma med automat o vänja sig med det... Sen när bilen kräver mer på körskolan så blir det "kärringstopp" i varje korsning...

Köp en manuell "övningskörningsbil" för 5000:- som ni sen skänker till ungdomen ?

• Anonvm
    Anonym (Körlärare) skrev 2021-02-11 23:02:53 följande:

31% hos oss tar körkort för automat och andelen bara växer. Vi pratar om en generation som kommer köra elbil och sedan åka med i förarlösa bilar.

Personligen tror jag att du är minst 1 generation för tidigt ute, men jag förstår vad du menar.

Själv anser jag att detta är otroligt sorgligt, att inte folk lär sig att verkligen köra bil, utan en uppsjö digitala hjälpredor så står de där helt handfallna.... Helt utan genuin kunskap, de har bara blivit lärda hur de aktiverar något som utför jobbet åt dem...
    Snart är vi där att ni kan plocka bort praktiska kunskapskravet på t.ex fickparkering om man bara får ett tillägg i körkortet som bara låter dig köra bilar med den funktionen... Du slipper halkbanan om bilen har "antisladd".... Osv osv...

Nu är jag juförsig fd yrkeschaufför med ett stort fordonsintresse, som inte gemene man är.
    Så fort barnen är utflugna så kommer jag byta bort nuvarande bilen som är fylld till bredden med elektroniskt tingeltangel.... Då blir istället nått underbart enkelt, med förarupplevelsen i fokus, jag tänker ungefär en Golf GTI 1a generationen, tusan så jag längtar. 
  • Anonvm
    Jemp skrev 2021-02-12 07:29:48 följande:
    Elbilar kan väl också vara både manuell och automat?

Jag hade aldrig rekommenderat nån automat. Långt ifrån alla jobb som kräver körkort har automat.
    Jag blir gärna rättad på detta, men jag ser ingen som helst nytta med att kombinera en elmotor med en växellåda alls, absolut ingen manuell.

Elektriska motorer har ett otroligt brett effektregister, så jag tror det är direktdrift som gäller.

Om det finns helt eldrivna bilar med manuell växellåda så länka gärna, jag blev nyfiken.
Svar på tråden Övningsköra automat