• Anonym (Elmer Fudd)

Övningsköra automat

Tonåringen (16) kommer börja övningsköra privat i vår. Har bara en automat. Är det ett stort hinder? Fick för mig det men verkar som att det inte är så stor nackdel som jag trodde först så länge man får köra manuellt på en vanlig körskola.

Nån som har erfarenhet?

• Svar på tråden Övningsköra automat
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Elmer Fudd) skrev 2021-02-11 19:47:06 följande:

Tonåringen (16) kommer börja övningsköra privat i vår. Har bara en automat. Är det ett stort hinder? Fick för mig det men verkar som att det inte är så stor nackdel som jag trodde först så länge man får köra manuellt på en vanlig körskola.

Nån som har erfarenhet?

Hon kommer alltså att köra manuellt på bilskolan? Då är det väl bara en fördel, att hon lär sig båda sätten.

Har för mig att jag har hört att de flesta nya bilar är automatare idag, vet inte om det stämmer. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (xxx) skrev 2021-02-11 20:08:41 följande:
    Hon kommer alltså att köra manuellt på bilskolan? Då är det väl bara en fördel, att hon lär sig båda sätten.

Har för mig att jag har hört att de flesta nya bilar är automatare idag, vet inte om det stämmer. 
    Tillägg: det svåra med att köra bil är inte tekniken utan det andra, dvs samspelet med andra trafikanter. Och det lär hon sig oavsett vilken bil hon kör.
  • Anonvm

Det ÄR en otrolig skillnad för någon som är oerfaren förare.

Det är många som har svårt att hantera koncentrationen på koppling/växelspak samtidigt som de ska hålla koll på allt som sker runt omkring bilen.....

En ingångsvinkel är att det är positivt att h*n får tid att vänja sig, samt träna på att hålla koll på allt runt omkring när h*n övningskör privat hemma. Då blir h*n mer erfaren på det och har mer koncentration "till övers" att lägga på själva hanteringen av bilen....

Samtidigt kan det vara rent kontraproduktivt att träna hemma med automat o vänja sig med det... Sen när bilen kräver mer på körskolan så blir det "kärringstopp" i varje korsning...

Köp en manuell "övningskörningsbil" för 5000:- som ni sen skänker till ungdomen ?

• Anonym (Rakt på sak)

Ja det är en nackdel. En stor nackdel. Ungdomen kommer inte att ha råd att ta så många lektioner som det kommer att behövas för att få tillräckligt med erfarenhet av en manuell bil. Det hen lär sig i en automat är sånt som att hålla hastigheten, kanske kunna hålla lite koll på vägen osv, men missar ungefär hälften av vad det betyder att faktiskt kunna köra bil, dvs hur man växlar i rätt läge osv. Köp en billig manuell bil istället som hen kan övningsköra med och som sedan blir första bilen efter att körkortet är klarat.

• Anonym (Körlärare)

31% hos oss tar körkort för automat och andelen bara växer. Vi pratar om en generation som kommer köra elbil och sedan åka med i förarlösa bilar.

• No Logo

Dottern övningskörde privat med vår automatväxlade bil, och körde sen manuellt på körskolan. Det blev ett steg bakåt när hon bytte då hon mer fokuserade på bilen och mindre på trafiken, men inte värre än att hon klarade sig med 10 lektioner innan uppkörningen. Yngre syskonet har också börjat med automat men har länge kvar så det är för tidigt att bedöma hur det går.

• Anonym (Körlärare)

31% hos oss tar körkort för automat och andelen bara växer. Vi pratar om en generation som kommer köra elbil och sedan åka med i förarlösa bilar.

• Anonvm
    Anonym (Körlärare) skrev 2021-02-11 23:02:53 följande:

Personligen tror jag att du är minst 1 generation för tidigt ute, men jag förstår vad du menar.

Själv anser jag att detta är otroligt sorgligt, att inte folk lär sig att verkligen köra bil, utan en uppsjö digitala hjälpredor så står de där helt handfallna.... Helt utan genuin kunskap, de har bara blivit lärda hur de aktiverar något som utför jobbet åt dem...
    Snart är vi där att ni kan plocka bort praktiska kunskapskravet på t.ex fickparkering om man bara får ett tillägg i körkortet som bara låter dig köra bilar med den funktionen... Du slipper halkbanan om bilen har "antisladd".... Osv osv...

Nu är jag juförsig fd yrkeschaufför med ett stort fordonsintresse, som inte gemene man är.
    Så fort barnen är utflugna så kommer jag byta bort nuvarande bilen som är fylld till bredden med elektroniskt tingeltangel.... Då blir istället nått underbart enkelt, med förarupplevelsen i fokus, jag tänker ungefär en Golf GTI 1a generationen, tusan så jag längtar. 
  • Anonym

Dålig idé, fråga på en körskola varför så förklarar de det för dig.

• Steven01
    Anonvm skrev 2021-02-11 23:36:42 följande:
    Personligen tror jag att du är minst 1 generation för tidigt ute, men jag förstår vad du menar.

Själv anser jag att detta är otroligt sorgligt, att inte folk lär sig att verkligen köra bil, utan en uppsjö digitala hjälpredor så står de där helt handfallna.... Helt utan genuin kunskap, de har bara blivit lärda hur de aktiverar något som utför jobbet åt dem...
    Snart är vi där att ni kan plocka bort praktiska kunskapskravet på t.ex fickparkering om man bara får ett tillägg i körkortet som bara låter dig köra bilar med den funktionen... Du slipper halkbanan om bilen har "antisladd".... Osv osv...

Nu är jag juförsig fd yrkeschaufför med ett stort fordonsintresse, som inte gemene man är.
    Så fort barnen är utflugna så kommer jag byta bort nuvarande bilen som är fylld till bredden med elektroniskt tingeltangel.... Då blir istället nått underbart enkelt, med förarupplevelsen i fokus, jag tänker ungefär en Golf GTI 1a generationen, tusan så jag längtar. 
    Det säger ingenting. Yrkesförare som har all utbildning kan ju ändå inte blinka i rondeller eller ens hålla sig nyktra. Nä ungdomen kommer nog klara sig utmärkt utan att kunna uppsöka dragläge.
Svar på tråden Övningsköra automat