• flygrl

Övningsköra automat

Nu har jag inte läst hela tråden (än) men kan säga att jag som tog körkort förra våren började övningsköra med pappas bil som va automatväxlad och det va stor nackdel när jag skulle ställa om till manuell växel i körskolan. :/

Att tex. komma in i en korsning där man måste samordna koppling, växelspak och broms samtidigt som man ska ha koll på övriga bilar, cyklister, gångtrafikanter osv va bland det svåraste att lära sig. Fick fan motorstopp hela tiden innan det satt. Klart det hade vart en fördel kunna lära sig det i lugn och ro med pappa i stället. Att bara ta automatkort va inget alternativ för mig. Man blir alldeles för begränsad då.

När jag sen tagit körkortet skaffade pappa ny bil och...tada...en med manuell växel. Får låna pappas bil en del och tycker det är skönt och faktiskt riktigt kul kunna växla ordentligt.

• flygrl
    Anonym (Bilist) skrev 2021-02-13 09:32:55 följande:

Det var precis sånt här min trafiklärare syftade till när han sa att elever som kört mycket hemma var svåra att lära rätt. Sånt och bränslesnål körning. När något väl blivit en rutin är det svårt att ändra. Som flygrl också beskriver.

Fast jag sa aldrig det va dåligt övningsköra med pappa utan bara att jag inte kunde lära mig växla manuellt hemma utan fick vänta med det till körskolan. Jag hade stor nytta av ha kört privat innan jag kom till körskolan och även att sen öva på sånt vi gjort i körskolan. Tyckte det va optimalt utom det där med att vi hade automat men det löste sig ju det med sen.
Svar på tråden Övningsköra automat