• Anonym (Cura)

Har gymnasieskolan laglig rätt att få veta vilken sjukdom?

Jag har ett "barn" i gymnasieålder. En högpresterande och skötsam elev utan några problem i skolan och med i det närmaste obefintlig frånvaro.

Idag sjukanmäldes eleven och nu på eftermiddagen fick barnet ett meddelande från mentorn som påpekade att barnet hade en del frånvaro denna veckan och att han ville att barnet skulle berätta varför. Barnet svarade med att fråga vad mentorn menade och att hen sjukanmälde sig idag. Mentorn svarade då att han ville veta varför barnet sjukanmält sig.

Jag hittar inget lagstöd för att mentorn har någon rättighet att få veta vilken sjukdom eleven har och särskilt inte första dagen? Det enda jag hittar är skyldigheten för skolan att utreda frånvaro när den är hög, ofta förekommande eller lång och det är det ju definitivt inte fråga om här.

kan någon klok och insatt här presentera något lagstöd åt endera hållet? Dvs för skolans rättighet att kräva att få veta diagnos eller för att de INTE har den rättigheten?

• Svar på tråden Har gymnasieskolan laglig rätt att få veta vilken sjukdom?
  • Anonym (Cura)
    Anonym (xxx) skrev 2021-02-11 20:16:33 följande:
    Jag frågade om det var så, inte att det var så.

Varför är det märkligt att han frågade, tycker du, vi är ju trots allt uppe i en pandemi...
    Det är en konstig fråga om olovlig frånvaro och undrade hur du kunde göra den tolkningen över huvud taget.

Hur som helst, jag frågar som sagt efter lagstöd för rätten att fråga inte få frågor om varför jag tycker att det är märkligt eller varför vi inte vill berätta eller varför det är känsligt osv. Vi kanske har berättat, det kanske inte är känsligt.

Och angående Corona så kunde han i så fall frågat om just det, särskilt efter att barnet svarat och undrat varför.

Så, har du något svar på min frågeställning?
  • Anonym (Pop)

Är barnet myndigt? Annars ska mentor egentligen prata med er, inte barnet.

• Kjell2
    Anonvm skrev 2021-02-11 20:26:19 följande:

I dagens "lättkränkta" samhälle så drar jag öronen åt mig direkt när någon börjar ställa frågor i stil med detta....

Skit i om de har rätt eller inte, svara bara på frågan? Att du har problem med att svara antyder att du har något att dölja.

Eller man lär sig stå upp för sin egen intigritet, oavsett lagar, och säg "Tyvärr, det tänker jag inte säga, det är privat. Hur så? "
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Cura) skrev 2021-02-11 20:30:11 följande:
    Det är en konstig fråga om olovlig frånvaro och undrade hur du kunde göra den tolkningen över huvud taget.

Hur som helst, jag frågar som sagt efter lagstöd för rätten att fråga inte få frågor om varför jag tycker att det är märkligt eller varför vi inte vill berätta eller varför det är känsligt osv. Vi kanske har berättat, det kanske inte är känsligt.

Och angående Corona så kunde han i så fall frågat om just det, särskilt efter att barnet svarat och undrat varför.

Oj, så otrevlig du är. Jag frågade eftersom du själv nämnde det i din trådstart.
  • Kjell2
    Anonym (Cura) skrev 2021-02-11 20:30:11 följande:

Det är inte olagligt/straffbart för läraren att fråga. Det är inte olagligt/straffbart att inte berätta.
  • Anonym (Lilian)

Det kan ju vara så att mentorn frågar på grund av omtanke om eleven...

• Anonym (Cura)
    Anonvm skrev 2021-02-11 20:26:19 följande:
    I dagens "lättkränkta" samhälle så drar jag öronen åt mig direkt när någon börjar ställa frågor i stil med detta....

Skit i om de har rätt eller inte, svara bara på frågan? Att du har problem med att svara antyder att du har något att dölja.
    Nej, det gör det inte, det är enbart din tolkning. Jag/vi har inget som helst att dölja. Däremot är jag ganska intresserad av rättigheter och skyldigheter och har för det mesta bra koll på juridiken men i detta fall går jag bet.
    Panduro skrev 2021-02-11 20:25:13 följande:

Nej, det har de knappast rätt att kräva. Krävde han det?

Ja, typ. Barnet blev förvånad och ställde motfråga och fick då till svar att han ändå ville veta. Hade det handlat om Corona hade han då kunnat vara svara det andra gången. 

Hade det handlat om en elev med lite trasslig skolgång, med en del ströfrånvaro eller andra problem så kunde jag förstått det men inte i det här fallet.
  • Kjell2
    Anonym (Cura) skrev 2021-02-11 20:36:34 följande:

Nej, det gör det inte, det är enbart din tolkning. Jag/vi har inget som helst att dölja. Däremot är jag ganska intresserad av rättigheter och skyldigheter och har för det mesta bra koll på juridiken men i detta fall går jag bet.Ja, typ. Barnet blev förvånad och ställde motfråga och fick då till svar att han ändå ville veta. Hade det handlat om Corona hade han då kunnat vara svara det andra gången. 

Hade det handlat om en elev med lite trasslig skolgång, med en del ströfrånvaro eller andra problem så kunde jag förstått det men inte i det här fallet.

Lagar gäller lika, oavsett trasslig bakgrund.
  • Anonym (Cura)
    Anonym (xxx) skrev 2021-02-11 20:33:00 följande:
    Oj, så otrevlig du är. Jag frågade eftersom du själv nämnde det i din trådstart.
    Otrevlig? För att jag påpekar att jag ställt en fråga jag önskar svar på?

Och jag har över huvud taget inte nämnt någon olovlig frånvaro i trådstarten...

• Anonym (xxx)
    Anonym (Cura) skrev 2021-02-11 20:38:56 följande:
    Otrevlig? För att jag påpekar att jag ställt en fråga jag önskar svar på?

Och jag har över huvud taget inte nämnt någon olovlig frånvaro i trådstarten...

Idag sjukanmäldes eleven och nu på eftermiddagen fick barnet ett meddelande från mentorn som påpekade att barnet hade en del frånvaro denna veckan 
Svar på tråden Har gymnasieskolan laglig rätt att få veta vilken sjukdom?