• aye

    Förskollärare/lärare vill byta yrke

    Ni som är utbildade till lärare inom grundskolan och förskolan och har bytt yrke, vad har ni då studerat till? Arbetar idag som förskollärare och har dubbelexamen inom både förskolan och grundskolan . Finns det någon utbildning där man kan komplettera med min utbildning, jag vet att det finns massor inom lärarutbilning men jag vill inte vara i skolans värld alls. Är intresserad mer av kontor pappersarbete lite samt arbete inom myndighet tex. Vill helst inte sitta många år på skolbänken igen. Finns det andra genvägar?

  • Svar på tråden Förskollärare/lärare vill byta yrke
  • Crash Man
    aye skrev 2021-02-11 22:52:46 följande:

    Ni som är utbildade till lärare inom grundskolan och förskolan och har bytt yrke, vad har ni då studerat till? Arbetar idag som förskollärare och har dubbelexamen inom både förskolan och grundskolan . Finns det någon utbildning där man kan komplettera med min utbildning, jag vet att det finns massor inom lärarutbilning men jag vill inte vara i skolans värld alls. Är intresserad mer av kontor pappersarbete lite samt arbete inom myndighet tex. Vill helst inte sitta många år på skolbänken igen. Finns det andra genvägar?


    Jag är själv utbildad lärare för gymnasiet och likt många andra har jag valt att lämna läraryrket. Jag jobbade som lärare i c:a fem år innan jag sa upp mig, tyvärr är det många som gör det med tanke på hur skolan ser ut idag.

    Som svar på din fråga så är det tyvärr inte så lätt att få ett myndighetsjobb utan att vidareutbilda sig till. Under 90-talet och tidigare så hade lärare en möjlighet att börja arbeta på en myndighet, men idag har myndighetsspären annan personal som är utbildad för just det yrket. Utöver detta är det fler utbildade lärare som inte arbetar inom skolväsendet än vad det någonsin varit tidigare, vilket ger en större konkurrans om de jobb man kan söka med en lärarutbildning.

    Jag kan inte säga mer än att jag lider med dig. Efter jag slutade som lärare arbetade jag bland annat som truckförare på ett lager. Sämre betalt, men jag kunde slappna av när jag kom hem från jobbet. Efter jag slutade som truckförare har jag arbetat som pedagog på ett museeum, vilket jag till viss del kunnat använda mina lärarkunskaper.
  • aye

    Stort tack för ditt svar. Jag känner precis som du gör . Måste fundera ????

Svar på tråden Förskollärare/lärare vill byta yrke