• Fri 12 Feb 2021 01:22
    791 visningar
    12 svar
    12
    791

    Magen kontrollerar mitt liv...

    För att förklara mitt problem så har jag under en väldigt lång period haftproblem med min mage. ag har nämligen problem med gaser och diarré när de kommer till att vara på tysta platser. Ex i klassrum när de blir tyst så blir jag gasig och känner att jag behöver dra därifrån. Jag missade en stor del av skolan på grund av denna och hoppade av gymnasiet första terminen. Nu har jag börjat studera igen och jag behöver kunna hantera min mage under tiden jag har prov osv. Men jag får direkt diarré och gaser. Min mage har verkligen kontrollerar hela mitt liv. Mycket sociala situationer har jag skippat, varit hos läkare under hela min barndom men de kunde aldrig hitta nåt fel. Har även social fobi och i samband med magen ger detta mig panik i sociala sammanhang. Haft flertals psykologer och KBT behandlingar men problemet med magen finns alltid kvar.. Nån mer som har detta problemet, känns som att jag är dum i huvudet och helt ensam om att ha detta problemet. Inga läkemedel hjälper och jag vet inte hur jag ska klara av mina studier. Får panikångest bara av tanken på att jag har ett prov om några dagar där jag ska sitta i en tyst sal i 3 timmar och förbud mot att gå på toaletten. Snälla jag behöver nån som har tips på vad jag kan göra..

  • Svar på tråden Magen kontrollerar mitt liv...
  • Fri 12 Feb 2021 02:50
    #1

    Prova uteslut mjölk en tid.

  • Fri 12 Feb 2021 03:34
    #2

    Har du sökt vård och utrett problemen? Det finns ju många sjukdomar som kan leda till tarmproblem?

  • Fri 12 Feb 2021 04:38
    #3

    Vilka utredningar/undersökningar är gjorda och vilka läkemedel har du testat?

  • Anonym (Dass)
    Fri 12 Feb 2021 05:03
    #4

    Är det bara i situationer som är stressande?
    Kan du gå en hel dag hemma utan problem men sen i en "situation" så måste du på toa typ... pronto?

  • Fri 12 Feb 2021 09:10
    #5

    Jag har testats för gluten, laktos och inga resultat. Jag har sen 7 års ålder varit på utredningar och olika prover men ingenting hittas. Jag får mest i vissa situationer och även hemma när jag tänker på att jag ska hamna i en sån situation. Jag har trott att det kan vara min ångest som orsakar de men det gör de så mycket svårare att få hjälp eller bli bättre om allt sitter i hjärnan.

  • Anonym (Igen)
    Fri 12 Feb 2021 09:19
    #6
    shitshit1211 skrev 2021-02-12 01:22:19 följande:

    För att förklara mitt problem så har jag under en väldigt lång period haftproblem med min mage. ag har nämligen problem med gaser och diarré när de kommer till att vara på tysta platser. Ex i klassrum när de blir tyst så blir jag gasig och känner att jag behöver dra därifrån. Jag missade en stor del av skolan på grund av denna och hoppade av gymnasiet första terminen. Nu har jag börjat studera igen och jag behöver kunna hantera min mage under tiden jag har prov osv. Men jag får direkt diarré och gaser. Min mage har verkligen kontrollerar hela mitt liv. Mycket sociala situationer har jag skippat, varit hos läkare under hela min barndom men de kunde aldrig hitta nåt fel. Har även social fobi och i samband med magen ger detta mig panik i sociala sammanhang. Haft flertals psykologer och KBT behandlingar men problemet med magen finns alltid kvar.. Nån mer som har detta problemet, känns som att jag är dum i huvudet och helt ensam om att ha detta problemet. Inga läkemedel hjälper och jag vet inte hur jag ska klara av mina studier. Får panikångest bara av tanken på att jag har ett prov om några dagar där jag ska sitta i en tyst sal i 3 timmar och förbud mot att gå på toaletten. Snälla jag behöver nån som har tips på vad jag kan göra..


    Ät inte innan
    Se till att du har läkarintyg som gör att du får gå på toaletten
  • Anonym (Psyki­skt)
    Fri 12 Feb 2021 09:26
    #7

    Hej TS,

    Om det är så att man utrett ev. allergier och sjukdomar så låter det tyvärr som att ditt problem är psykiskt. En sk. "Stressmage", hjärnan/tankarna kan påverka kroppen fysiskt mer än man tror.

    Har du testat meditation/mindfulness? Det fungerade jättebra för mig.

    Jag började med att ladda ner en app med övningar, la mig i sängen med lugn omgivning, slappnade av och verkligen lyssnade på övningarna. Detta behöver man göra några gånger för att lära sig att ta in övningarna och slappna av. Det fiffiga är att när man lärt sig några övningar så kan man tillämpa det vart man än är när man hamna i tillståndet och får panik. Ex. Börja fokusera på andningen genom att räkna o.s.v. Då bryter man ångesten och de jobbiga tankarna.

    Testa iaf!

  • Anonym (Q)
    Fri 12 Feb 2021 20:10
    #8

    16:8 dieten kan hjälpa och låter magen vila. Hör med din läkare så inget i din hälsostatus hindrar dig från att testa!

  • Fri 12 Feb 2021 21:57
    #9

    Men det kan ju inte vara förbud mot att gå på toaletten?!?! I TRE timmar, det är ju tortyr! Sen kan det förstås vara kontrollerat, t ex att du behöver skriva upp dina toabesök på en lista eller så, men förbud?? Det är ju inte rimligt.

    Försök få ett läkarintyg så du i alla fall slipper oroa dig för toabesök under tentorna.

    Dina problem är oerhört vanliga, så du är verkligen inte ensam. Det kanske inte är någon tröst i och för sig.

  • Thu 18 Feb 2021 23:51
    #10

    Om det är ngt mentalt (som IBS tex kan vara!) så har jag läst lite om att hypnos kan fungera, kanske värt att kolla upp? Många brukar ju köra på hypnos för att sluta röka tex. Hoppas det löser sig!

  • Anonym (K)
    Fri 19 Feb 2021 00:15
    #11

    Jag har exakt samma problem, det har gått så långt att jag vet snart inte vad jag ska ta mig till. Och det gör min sociala fobi betydligt värre. Och nu har jag blivit så obekväm att jag vet nästan inte vart jag ska ta vägen. Förutom magen har jag hundra andra problem, men just mag grejen tar ifrån så mycket av det "vanliga" i livet. Så trist. Cbd olja hjälper extremt mycket så du vet. 

  • Fri 19 Feb 2021 01:48
    #12

    Ta imodium några timmar innan

Svar på tråden Magen kontrollerar mitt liv...