• Anonym (minusgrader)

Är folk rädda för kylan? Varför?

Har flera barn som spelar fotboll, i mellanstadieålder. Träningarna pågår ju på olika sätt även under vintern och nu med snö och kyla. Är det snö på planerna så kör de åldersanpassad fys istället men också fotboll på planer när det går.

Men jag ser ju att vissa verkar tacka nej till all fotboll som är utomhus just nu, kommer bara när det är träning inomhus (vilket ju andra avstår pga corona). 
    Men vad är det som gör att man inte kan tänka sig att träna utomhus när det är några minusgrader? Är det föräldrarna eller barnen som är rädda för kylan. Och vad är problemet om man bara har rätt kläder?

Och laget kör inte om det är för kallt, är det många minusgrader och närmre 10 minus så kör de inte, så det har väl varit 4-7 minus nu för det mesta. 

• Svar på tråden Är folk rädda för kylan? Varför?
  • Anonym (fryslort)

Jag är livrädd för kyla. 

Om jag är ute i minusgrader så tar det resten av dagen att få igång blodcirkulationen i händer och fötter igen. För att inte tala om att låren och skinkorna är som isblock. 

Det spelar ingen roll vilka kläder, vantar, skor, strumpor jag har, jag fryser i allt, och det spelar ingen roll hur mycket jag rör på mig. 

Jag har gett upp nu och stannar helt enkelt inne när det är kallt. Det är trevligast så. 

• Anonym (minusgrader)
    AnnaSturesson skrev 2021-02-12 16:07:04 följande:
    Flera barn kanske håller på med andra idrotter under vintern och fotboll på sommarhalvåret.
    Jo så kan det absolut vara men är inte i detta fallet, det framgår på olika sätt. 
  • AnnaSturesson
    Anonym (minusgrader) skrev 2021-02-12 16:08:09 följande:

Jo så kan det absolut vara men är inte i detta fallet, det framgår på olika sätt. 

Då är det nog föräldrar som tycker det är for kallt. Vad är det för ålder?
  • Anonym (cool kid)

Barn i mellanstadieåldern spelar väl fotboll för att det är kul. Fys är sällan lika kul som att sparka boll. Att sparka boll när det är kallt är inte heller lika kul som att göra det när det är skönt ute. 

Sen kan det ju vara så att man passar på att göra annat nu när det är vinter. Åka skridskor eller hänger i pulkabacken. 

• Anonym (Va)

Rädda, varför skulle dom vara det? Dom gillar väl inte kyla bara. Jag är norrlänning som borde vara van vid kyla men jag hatar det. Hade helst stannat inne nov-mars om det gått, trots att jag bor i sydligaste Sverige nu.

• Anonym (Naughty40)

Har full förståelse för barnen. Hur kul är det att spela fotboll i minusgrader? Och hur 17 ska de klä sig för träning ute i snöväder? Skulle aldrig tvinga mina barn till det under vinterhalvåret. Då skulle de välja att sluta helt med fotbollen, och det tycker jag inte är något bra alternativ.

• Anonym (Co2)

Är rädd för att inte folk ska fatta hur illa det är med klimatet. 
    Klimathotet tar inte paus för lite kyla.

• Anonym (K)

Rädd?
    Vilken konstig slutsats.

Det handlar snarare om självkännedom och att man vet hur sina egna barn reagerar på kyla.
    Själv är jag en fryslort som gärna har tjocka tröjor om termometern visar mindre än 24.
    Ett av mina barn är än mer frusen medan en annan är en veritabel kamin.

Konstig association. Jag tänker att din föreställningsvärld är rätt lien. Men bra att du frågar, för frågar man inte så lär man sig inget nytt. Så det finns hopp för dig!  Solig

• Glinda från Oz

Tror du att barn hade åkt pulka om de eller föräldrarna var rädda för kylan?

Det är inte så roligt att spela fotboll när det är kallt, jag förstår att de prioriterar andra saker.

Svar på tråden Är folk rädda för kylan? Varför?