Anonym (Naughty40) skrev 2021-02-13 08:09:38 följande:
Kan ju också spela för att det är roligt, inte för att bli proffs. Du vet, alla behöver inte bli det. Jag kan bara relatera till mig själv, hatar kyla och vinter, så jag har full förståelse. De är ute en hel del och åker skidor, skridskor och i pulkabacken. Tror inte jag uppfostrar några ömtåliga personer för att jag inte tvingar dem till fotbollsspelande vintertid...
Visst men tycker man att det är kul då bryr man sig knappast om lite minusgrader. Om dom inte pallar att spela fotboll fast det bara är minus 10 då är dom rätt ömtåliga. Det är ju knappt kallt om man är aktiv.
Tage Tyrann skrev 2021-02-13 10:45:47 följande:
Nu är ju inte alla stora, starka och stenhårda tuffingar som dig. Du är nog en på miljonen.
När det är dags för mat tar du en älgtjur i hornen och släpar in den i köket och styckar upp den med motorssåg. Sen äter du den rå såklart.
Ha ha ha man behöver inte vara hårding för att inte tycka att -10 inte är speciellt kallt. Speciellt om man rör sig vilket gör att man blir varm. Lever man i norra delarna av sverige då är man van vid att det är kallt på vintern. Om man är så känslig för kyla då bör man nog fundera på att leta sig neråt till länder som indien eller nått. Och om man är frusen när man spelar fotboll i minus 10 då kanske man inte ska syssla med sport för det är ett tecken på att man bara står still.
Anonym (Minus) skrev 2021-02-13 20:05:50 följande:
Jag har ställt frågan flera gånger utan svar. Ser du ofta barn som tränar fotboll i rejäla vinterkängor och overall eller täckbyxor och ordentlig jacka? Det är ganska stor skillnad på att gå ut och leka och att träna utomhus.
cosinus skrev 2021-02-13 20:00:30 följande:
Det är ju faktiskt inte plättlätt att klä sig lagom på vintern. Man behöver inte ha stora problem mer luftrören för att det ska bli jobbigt (Iaf inte med intervall-träning som fotboll ute) och bollen blir tung, fötterna är kalla och det är helt enkelt inte superkul :)
Missförstå mig inte, jag tränar själv ute hela vintern. Rekordet för löpning ute i vinter är -26. Jag är också gammal fotbollsspelare och har spelat i de flesta väder. Glidtacklat på frysta grusplaner (som ett rivjärn ungefär), spelat med iskalla fotbollar som känns som kanonkulor och provat träna utan känsel i fötterna.
Men jag är glad att vi mestadels tränade inomhus vintertid och i de fall vi inte gjorde det var jag tonåring. Jag är glad att fotbollen där jag bor tar paus ute på vintern för barnen hade helst inte velat träna i iskyla. De är inte lika intresserade som jag var (av fotboll, de brinner för andra idrotter) och hellre att de fortsätter längre än tvärvägrar och slutar för att de tvingas spela i iskyla.
Just fotbollsskor är inte varma och det gör så förbannat ont att spela med iskalla fötter. Springer man ute kan man ganska fort lära sig klä sig lagom men då håller man konstant fart och stannar hemma och kan hoppa direkt i duschen. Ibland springer jag medan ett barn dansar men så har jag med en torr ylletröja och en jacka att sätta på när jag sprungit klart. Det kräver lite planering för att inte frysa som en hund efter avslutat träningspass i minusgrader.
Vi är ute mycket i alla väder. Men just fotboll ute känner jag inte lockar vintertid och tack och lov snöar planerna över här så barnen slipper :)
Precis så. Det är skillnad på att bara vara ute och att träna. Dessutom en idrott där som kan innebära avbrott i rörelsen, som vid samling eller när tränaren ska visa eller instruera. När vi går ut har vi rejäla vinterkläder. Ordentliga kängor som både är varma och har bra grepp. Jag är inte säker på att så många tränar fotboll i sådan skor...
Varför skulle dom behöva kängor och overall för att träna ute om det bara är minus 10? Man får upp värmen genom att vara aktiv. Är det bara minus 10 då skulle man bli rejält svettig av att spela i täckbyxor. Ser man till att hålla igång och inte ta för långa pauser då är det ingen som helst fara. Det är snarare att man kan klä sig för mycket så att man blir svettig som kan vara problemet när man sedan stannar upp. Det är inga som helst problem att vara varm i fotbollsskor på vintern med minus 10. Blir du kall då beror det på två saker. Endera står du bara still. Eller så har du problem med ämnesomsättningen och blir lätt väldigt kall.
Det känns som det är många som aldrig är ute på vintern och när dom är det då står dom bara still som en pinne. Det är bra för barnen att vara ute då lär dom sig hantera vintern och det är även bra för kroppen. Faktum är att det finns forskning som visar på fördelar och att man får mer av det bra bruna fettet om man utsätter sig för kyla. Vilket gör att man blir friskare och tål kyla bättre.