• Anonym (Sara)
    Sat 13 Feb 2021 07:13
    481 visningar
    3 svar
    3
    481

    Kostnad för resande vid umgänge

    Den allmänna bestämmelsen är att båda föräldrarna ska bidra efter förmåga och med hänsyn till övriga omständigheter och att umgängesföräldern har huvudansvaret för umgängesresor. Det finns ingen fast bestämmelse om hur stor andel som var och en ska betala däremot anses mer än 10 mil vara en betungande utgift som innebär att boendeflräldern bör vara med och bidra till resan. Man kan också väga in en sån sak som att en förälder flyttar utan godtagbar anledning (godtagbar är tex arbetslös som flyttar för jobb eller om man flyttar till en ny partner, ellerom flytten anses bäst för barnet). Men det innebär inte att den som flyttar utan godtagbart skäl nödvändigtvis ska betala hela resan bara för det.

    Det finns alltså ingen färdig uträknng utan man ska bidra efter frömåga och övriga omständigheter och umgängesföräldern har huvudansvar och boendeförälderns ansvar ökar om avståndet är stort. Men det handlar ju om attkomma öveeens eller om att lösa frågan i en tvist.

    Har man svårt attkomma överens kan man få samtal med stöd av familjerätten lch de kan pckså hjälpa er att skriva ett avtal om det nikommer överens om (famiöjerätten är dock endast samtalsledare pch kan j te besluta något).

    Så har jag tolkat det hela utifrån vad jag läst mig till i olika forum, juristsidor mm , men du kan ju prata med famiöjerätten för attfå mer på fötterna från de som jobbar med såna frågor, eller en jurist.

Svar på tråden Kostnad för resande vid umgänge