• crassus

    Sjukskriven på grund av fibromyalgi!

    Finns det någon på FL som har "drabbats" av detta tillstånd? Det kan inte kallas för en sjukdom eller?
    Har en kollega som har varit sjukskriven på grund av fibromyalgi i cirka 8 månader.
    Är detta rimligt? Hon hälsade på oss på jobbet för några dagar sedan. Hon såg inte sjuk ut. Lite tjockare kanske...
    Å andra sidan, ingen vågade ställa några frågor om hennes tillstånd.
  • Svar på tråden Sjukskriven på grund av fibromyalgi!
  • Sockerikaffet

    Du har ingen aning om hur hon mår. Om man är sjukskriven har det inget att göra med vilken sjukdom man har, det som spelar roll är hur man påverkas.

  • Jag är bara jag

    Jo, det är klart fibromyalgi är en sjukdom. Och ja, man kan bli sjukskriven länge. Många blir inte friska öht. Och ja, man kan se frisk ut för det är ju en sjukdom som inte syns utanpå. 

  • Anonym

    Fibromyalgi kallades förr för SVB. 
    Svider Värken Bränner, en vanlig sjukdom hos kärringar. Sas det då.

  • crassus
    Jag är bara jag skrev 2021-02-13 18:12:11 följande:

    Jo, det är klart fibromyalgi är en sjukdom. Och ja, man kan bli sjukskriven länge. Många blir inte friska öht. Och ja, man kan se frisk ut för det är ju en sjukdom som inte syns utanpå. 


    Jag är intresserad av att höra från de personer  som har diagnostiserats med fibromyalgi. Vill höra deras egna berättelser. 
  • crassus
    Sockerikaffet skrev 2021-02-13 18:11:12 följande:

    Du har ingen aning om hur hon mår. Om man är sjukskriven har det inget att göra med vilken sjukdom man har, det som spelar roll är hur man påverkas.


    Jag har inte påstått att jag vet hur hon mår. Och jag kan inte ha en aning om någonting jag har inga kunskaper om. Det pratas på jobbet om att detta är icke sjukdom och att det borde inte tas på allvar. Därför startade jag tråden för att jag vill höra vad har de drabbade att säga, om sådana finns här på FL.
  • Anonym (Hulda)

    Jag känner två med fibromyalgi. De har periodvis väldigt ont. Det blir man väldigt trött av.

    Jag har själv kronisk smärta av annan sort och det synd inte på mig över huvudet taget. De flesta på jobbet vet inte.

  • Jemp
    crassus skrev 2021-02-13 19:41:49 följande:

    Jag är intresserad av att höra från de personer  som har diagnostiserats med fibromyalgi. Vill höra deras egna berättelser. 


    De jag känner är sjukpensionärer.
  • Anonym (5357)

    Varför frågar du?

    Tror du att hon hittar på?

    Det är många sjukdomar som man kan lida av utan att det syns utanpå.

    Tror du att någon vill bli och blir sjukskriven flera månader för att det är kul?

  • Anonym (Coronatrött)
    crassus skrev 2021-02-13 18:07:00 följande:
    Finns det någon på FL som har "drabbats" av detta tillstånd? Det kan inte kallas för en sjukdom eller?
    Har en kollega som har varit sjukskriven på grund av fibromyalgi i cirka 8 månader.
    Är detta rimligt? Hon hälsade på oss på jobbet för några dagar sedan. Hon såg inte sjuk ut. Lite tjockare kanske...
    Å andra sidan, ingen vågade ställa några frågor om hennes tillstånd.
    Det finns mycket information om fibromyalgi på nätet. 

    battrehalsa.nu/det-ar-dags-att-du-slutar-tro-pa-dessa-4-myter-om-fibromyalgi/
  • Fenestra
    Anonym (5357) skrev 2021-02-13 19:54:37 följande:

    Varför frågar du?

    Tror du att hon hittar på?

    Det är många sjukdomar som man kan lida av utan att det syns utanpå.

    Tror du att någon vill bli och blir sjukskriven flera månader för att det är kul?


    TS frågar för att hon är nyfiken. Kan det vara så enkelt?
    Detta är inte förbjudet - att ställa en fråga. Det har ställts dummare frågor än så på FL. Varför blir du provocerad av hennes?
Svar på tråden Sjukskriven på grund av fibromyalgi!