Inlägg från: Anonym (Coronatrött) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Coronatrött)

Sjukskriven på grund av fibromyalgi!

crassus skrev 2021-02-13 18:07:00 följande:
    Finns det någon på FL som har "drabbats" av detta tillstånd? Det kan inte kallas för en sjukdom eller?
    Har en kollega som har varit sjukskriven på grund av fibromyalgi i cirka 8 månader.
    Är detta rimligt? Hon hälsade på oss på jobbet för några dagar sedan. Hon såg inte sjuk ut. Lite tjockare kanske...
    Å andra sidan, ingen vågade ställa några frågor om hennes tillstånd.
    Det finns mycket information om fibromyalgi på nätet. 

battrehalsa.nu/det-ar-dags-att-du-slutar-tro-pa-dessa-4-myter-om-fibromyalgi/
  • Anonym (Coronatrött)
    Anonym (Hulda) skrev 2021-02-14 08:35:20 följande:
    Ja, deltidssjukskriva.

Ja, det är ju också en sorts muskelvärk. Ibland kan man ju ha så mycket träningsvärk att man inte kan gå normalt, inte kan lyfta en kaffekopp utan stark smärta mm. Ibland bara att det värker men man kan ändå röra sig. Att ha fibromyalgi har jag förstått det som pendlar mellan olika smärtnivåer beroende på skov och om man har ansträngt sig (och anstränga sig kan vara tex att gå och hälsa på arbetsplatsen).

Och som sagt, smärttillstånd syns sällan utanpå. Du har med stor sannolikhet flera personer omkring dig som lever med smärta, utan att du vet om det.

Vet du, jag tycker att det är så fint att du ställer de här frågorna och vill förstå. Det värmer hjärtat på mig som har ont, även om det inte är just fibromyalgi jag lider av.
    Håller med!
  • Anonym (Coronatrött)
    Anonym (Hulda) skrev 2021-02-15 08:44:30 följande:
    Givetvis mår man bättre om man får psykisk behandling. Det gäller många sjukdomar, men framför allt de med smärta. Det är så man jobbar mycket idag med kroniska smärttillstånd. Man släpper tanken på att bota och jobbar psykologiskt med tekniker för att kunna leva med smärtan istället. Det betyder inte att grundsjukdomen inte finns på riktigt. Tinnitus jobbar man med på liknande sätt.

Jag har själv märkbart ondare när jag är arg eller ledsen. Inget konstigt alls. Det är så de flesta människor funkar.

Därför är det så viktigt att sjuka får göra sånt de mår bra av utan att skuldbeläggas. För om de skuldbeläggs tar det bort den positiva effekten den roliga aktiviteten har på hälsan.

Två av mina största intressen har jag tvingats sluta med helt på grund av min sjukdom. Det går inte alls längre. Om även det andra tas ifrån mig för att någon smärtfriperson stör sig på att mitt lidande inte är konstant, då vet jag inte vad jag skulle ta mig till. I livet med smärta är man påverkad i allt man gör. Hur kan du förneka de som lever ett liv du knappt önskar dina fiender att någon gång ibland göra något roligt?
    Blir du inte lite ledsen av inläggen här där det står att sjukdomen missbrukas? jag anser att alla sjukdomar kan missbrukas på ett eller annat sätt. Det beror helt enkelt på person.
    Min naprapat har haft malignt melanom som framgångsrikt botades för cirka 3 år sedan. Men fortfarande än i dag pratar hon om det HELA jävla tiden. Varje gång jag besöker henne så tar hon upp det. Hon beklagar att hon inte kan sola, beklagar att hon fick ett ärr på ryggen, beklagar att hon har fortfarande ångest och käkar antidepressiva. Så jag menar, indirekt missbrukar hon detta också fast hon är helt frisk. Hon är alltså friskt förklarat och skulle kunna leva sitt liv som vi andra... Men hon väljer att leva i det förflutna. Så jag anser att det är lite orättvist att påstå att människor med fibromyalgi missbrukar sitt tillstånd. I så fall skall man prata generellt om missbruk, av alla tillstånd. 
  • Anonym (Coronatrött)
    Kokojumi skrev 2021-02-15 11:22:15 följande:

Min syster är diagnostiserad med fibromyalgi sedan säkert 10-15 år tillbaka. Hon var runt 25 och hade ständig värk i leder, haltar i perioder pga av värk i någon fot, ett knä osv. Jag vet egentligen aldrig vart för att hon aldrig säger något. Jag bara ser vilken smärta hon har. Äter starka värktabletter ända sen start. Vintern värre än sommaren. Hon klagar aldrig och är ingen kärring, hon har bara ont. Har aldrig varit sjukskriven men hon fick hjälp från en smärtklinik en gång där hon och min pappa fick träffa andra personer med samma diagnos. Alla dom andra var sjukskrivna på heltid sen flera år tillbaka. Alla var i stort sett sängliggandes större delen av dagen pga smärta. Så JA, smärtan kommer och går men det är smärta. Vissa dagar/perioder bättre än dom andra. Men de dagar din kollega mår bra så kanske hon måste komma ikapp med livet. Då komma in till er på jobbet och ta ikapp lite socialt. Men ändå bara en kort stund... det är hennes läkare och fkassans beslut inte ditt och fina kollegor. Ush vad ledsen jag blivit om ngn ifrågasatte mig på de här viset.

Om jag läser rätt så försöker TS förstå vad denna sjukdom handlar om. 
    Hon skriver ingenstans om att hon bestämmer över sin arbetskollega.
  • Anonym (Coronatrött)
    Tage Tyrann skrev 2021-02-16 10:39:29 följande:
    Nej då, inte jämförbart. Har man återkommande diarréer så kan man se resultatet av det nere i byttan. Du får be läkarna ta en titt i stolen om dom inte tror.

Hela idén med fibro är att symptomen inte ska gå att upptäcka. Osynliga symptom låter så mycket bättre än att säga att man är arbetsskygg.

Det är lite som att det låter bättre att kalla sig för konstnär eller influenser än arbetslös slacker.
    Den här individen kommer att förstöra diskussionen i tråden, jag ser det tydligt på tonen i hans kommentarer. 
    Bäst är att ignorera.
  • Anonym (Coronatrött)
    Tage Tyrann skrev 2021-02-16 17:18:15 följande:
    Du får pröva fråga någon läkare om du känner nån bra. Troligtvis skulle betydligt mer än halva läkarkåren avskriva fibromyalgi som en psykisk sjukdom om dom fick svara anonymt.

Problemet med fibromyalgi är att "patienten" inte förstår och aldrig kommer att förstå att den inte har ont utan att det är en psykologisk sjukdom. När fibromyalgi inte går igenom vid FK så dyker nya "diagnoser" upp. Kroniskt trötthetssymptom, kroniskt borrelios är populära alternativ i klubben. 

Därför skulle medborgarlön just vara ett bra alternativ som antagligen alla skulle vinna på eftersom fibrosar alltid hittar nya sätt att arbeta sig runt systemet. Till det räcker minsann energin och smärtan är som bortblåst.
    Hur går det för dig med din egen fibromyalgi? Du pratar som en sann expert och snackar om mystiska läkare som skulle svara anonymt? Sådant trams. Men roligt att du är så engagerad...
  • Anonym (Coronatrött)
    Anonym (sen tonåren) skrev 2021-02-16 17:56:36 följande:
    Läser man länkarna så ser man också att de inte säger det Tage tror att de säger. Bland annat detta:

The Fibromyalgia controversy
    The book's title is very misleading. Discussion of the controversy surrounding fibromyalgia is only made in the last 30 of the books 300 pages of the text. The rest of the volume is a hotch-potch that includes discussion of the history, diagnosis, and treatment of fibromyalgia, descriptions of 21 other "overlapping" syndromes and an exposition on an array of topics from how physicians practice medicine to fundamental concepts of pain, sleep, and fatigue. 

Det är alltså en bokrecension som publicerats i en biologi-journal, och den är inte särskilt positiv.

De andra tre länkarna är en personlig historia om hur det är att inte bli betrodd av läkarvården när man berättar om sitt tillstånd, ett par letters to the editor om en artikel om fibro från 2007, och en pdf som jag inte orkar läsa hela men som bland annat tar upp att fibromyalgi-liknande tillstånd beskrevs redan på 1870-talet, här i Sverige faktiskt.
    Jag läser inte längre hans inlägg som jag upplever som provocerande.

Jag läste lite om sjukdomen på :

www.1177.se/sjukdomar--besvar/skelett-leder-och-muskler/muskler/fibromyalgi/

Hittade ingenstans om att det är en påhitt eller en bluff.

Det förvånar mig inte att fibromyalgi fanns tidigare i historien. Det är precis som andra sjukdomar som inte varit kända för 100 år sedan men är det i dag.

Jag är ingen expert, långt ifrån, men jag förstår inte varför detta tillstånd är så provocerande. Kan det vara därför att det anses drabba mest kvinnor?
  • Anonym (Coronatrött)
    Martin1990 skrev 2021-02-16 20:12:20 följande:
    Att det inte går ihop att ha den fruktansvärda ständiga värk och ändå njuta av hobbys som t.ex plantera blommor. Därför blir ni inte trovärdiga i andras ögon. Finns studier på att det är en viss personlighetstyp som drabbas av fibro och att socioekonomisk situation påverkar enormt.
    Men med ditt sätt att resonera så kan man dra en slutsats att kranskärlssjukdomar som hjärtinfarkt, hotande hjärtinfarkt, och kärlkramp sjukdomar som stroke och högt blodtryck, sjukdomar som diabetes osv är inte trovärdiga heller. För dessa nämligen drabbar också en viss typ av människor (i alla fall i större utsträckning). Det vill säga rökare, dem som har högt blodtryck och höga blodfetter, dem som är övervikta, fysisk inaktiva och lider av stress.
    Och gud förbjuder om en överviktig människa råkar ha en hobby - då är han en lögnare i allas ögon och mest troligt fejkar sin diabetes. För han tog en promenad eller bytte jord i sin blomkruka... 
  • Anonym (Coronatrött)
    Martin1990 skrev 2021-02-17 15:21:15 följande:

www.hindawi.com/journals/prt/2012/730741/

Här är en studie som visar att personer som får diagnosen fibromyalgi i högre grad har en neurotisk personlighetstyp än normalbefolkningen.

Conclusion. The personality trait of neuroticism significantly associates with the key Fibromyalgia characteristics of pain, sleep, fatigue and confusion as well as the common co-morbidities of depression, anxiety and stress. Personality appears to be an important modulator of FM clinical symptoms.

Det är ingen studie, den säger ingenting.
Svar på tråden Sjukskriven på grund av fibromyalgi!