Anonym (sen tonåren) skrev 2021-02-16 17:56:36 följande:
Läser man länkarna så ser man också att de inte säger det Tage tror att de säger. Bland annat detta:
The Fibromyalgia controversy
The book's title is very misleading. Discussion of the controversy surrounding fibromyalgia is only made in the last 30 of the books 300 pages of the text. The rest of the volume is a hotch-potch that includes discussion of the history, diagnosis, and treatment of fibromyalgia, descriptions of 21 other "overlapping" syndromes and an exposition on an array of topics from how physicians practice medicine to fundamental concepts of pain, sleep, and fatigue.
Det är alltså en bokrecension som publicerats i en biologi-journal, och den är inte särskilt positiv.
De andra tre länkarna är en personlig historia om hur det är att inte bli betrodd av läkarvården när man berättar om sitt tillstånd, ett par letters to the editor om en artikel om fibro från 2007, och en pdf som jag inte orkar läsa hela men som bland annat tar upp att fibromyalgi-liknande tillstånd beskrevs redan på 1870-talet, här i Sverige faktiskt.
Jag läser inte längre hans inlägg som jag upplever som provocerande.
Jag läste lite om sjukdomen på :
www.1177.se/sjukdomar--besvar/skelett-leder-och-muskler/muskler/fibromyalgi/
Hittade ingenstans om att det är en påhitt eller en bluff.
Det förvånar mig inte att fibromyalgi fanns tidigare i historien. Det är precis som andra sjukdomar som inte varit kända för 100 år sedan men är det i dag.
Jag är ingen expert, långt ifrån, men jag förstår inte varför detta tillstånd är så provocerande. Kan det vara därför att det anses drabba mest kvinnor?