Inlägg från: Anonym (Barn med autism och språkstörning.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Barn med autism och språkstörning.)

    7-åring med osunda kompisrelationer.

    Hej.

    Jag är själv lärare och har en sjuåring i första klass som har liknande problem. Inte direkt att han slåss, men att han hakar på en massa dumheter. Saker som smitit från lektionen och gömt sig, busar och lyssnar inte på vuxna bland annat.

    Han leker då med en kille som går i samma klass men är ett år yngre och har stora problem. Utåtagerande, stökig, manipulativ och ljuger. Min son som då har autism och språkstörning ser inte detta. Han hakar på och lyssnar på kompisen.

    Vi har precis förra veckan haft möte med skolan för att detta måste få ett slut!

    De måste stötta sonen att stå emot kompisen. Stötta honom att leka med andra barn och uppmuntra honom att stå på egna ben och inte lyssna när det andra barnet försöker styra honom.

    Ni får ju då ställa krav på skolan och fråga vad de har för handlingsplan för att hindra att dessa konflikter uppstår. Det kanske krävs att din son ska ha ständig uppsikt utomhus ett tag? Skolans ansvar är ju att eran son ska vara trygg och må bra. Där har de ju verkligen misslyckats!

  • Anonym (Barn med autism och språkstörning.)
    Hyllemor skrev 2021-02-23 00:20:52 följande:

    Min son slåss inte heller. Han råkar dock på dumheter ibland "eftersom någon säger åt honom att göra det, så gör han det." Det sker inte varje dag, men det värsta är fortfarande att han alltid blir slagen och puttad varje dag i skolan.


    Så hemskt!

    Här måste du bara ligga på skolan så de agerar! Det är de skyldiga att göra.

    Be skolan berätta hur de löser detta nu. De måste ju punktmarkera dessa barn som utsätter din son för våld.

    En sista utväg är ju att hota med anmälan till skolinspektionen. Det är varje skolas mardröm, det vill de absolut inte.

    Som förälder måste man tyvärr ibland vara väldigt tydlig och rak mot skolan.

    "Jag förväntar mig att ni inte lämnar sonen själv med dessa barn. "

    Om det nu är så att de har för lite resurser måste ju skolan lösa det!

    Inget barn ska bli misshandlad varje dag. Där har skolan misslyckats med sitt uppdrag att se till att alla elever är trygga och att arbeta främjande och förebyggande mot våld och mobbning.

    Var ju så jag fick göra till rektor och mentor till min son, staka upp i ett mail vilka stödinsatser han behöver för att skoldagen ska funka och nu har det faktiskt varit betydligt bättre i veckan. Hoppas bara det håller i sig.
Svar på tråden 7-åring med osunda kompisrelationer.