• Anonym (Förlorat)

Nu kommer han krävs allt

Har en besvärlig situation med dottern som har en nog diagnos och nu vid 12 års ålder bestämt sig för att bo bara hos pappan, bara för att hon inte får som hon vill hos mig med vissa saker.

Pappan o jag har en dålig relation där han hela tiden bråkar om pengar. Har en klump i magen nu och undrar hur man går vidare ekonomiskt. Innan bodde hon vv och då var det massa tjafs från hans sida om att jag minsann skulle köpa massa saker som han tyckte (typ skidkläder etc) men det eftersom vi inte åker skidor så tyckte jag att han fick köpa dom om hon skulle ha det hos honom. Han tyckte vi skulle dela på kostnaden eftersom han betalade resan.

Nu har jag kollat på försäkringskassans sida och det enklaste verkar vara att följa deras tabell för underhållsstöd. Alltså betala 1723/månad. Har kollat och försökt beräkna enligt deras tabell för underhållsstöd där de skriver att man som föräldrar kan kolla för att komma överens och det verkar vara detsamma ungefär.

Jag vet att vi aldrig kommer komma överens om nåt, han kommer skicka massa räkningar till mig på olika saker fast jag betalt underhållssstöd till honom, men det ska jag väl inte betala om han får dom pengarna av mig + barnbidraget?

Jag betalar träningsaavgift, mobilabonnemang och barnförsäkring, men det ska väl han betala nu då?

Hur är det med kläder o sånt, givetvis kommer hon få lite kläder o så men dyrare saker som vinterkläder ska väl han i framtiden betala om hon bor där?

Hur gör man med samtal i skolan och så? Hur gör ni andra? Går ni på sånt även om barnet inte bor jos er eller blir det konstigt att komma? Jag är så ledsen just nu och tyvärr så vet jag att barnets pappa pratar skit om mig och hittar på massa elakheter och håller gärna med dottern när hon tycker jag är dum, så hon kommer väl aldrig tillbakagång

• Svar på tråden Nu kommer han krävs allt
  • Unhappy

Du ska bara betala det FK:s tabell säger, inte en krona mer. Min son valde att bo permanent hos mig och det enda jag är berättigad till är underhållsstöd, telefon, kläder mm får jag stå för. Sen är det ju upp till dig om du vill köpa något.

Så länge ni har gemensam vårdnad ska du få all info från skola mm, gå på utvecklingssamtal mm.

Låt pengarna gå via FK för att slippa strul.

• Anonym (F)
    Anonym (Förlorat) skrev 2021-02-14 07:32:44 följande:

Jag vet att vi aldrig kommer komma överens om nåt, han kommer skicka massa räkningar till mig på olika saker fast jag betalt underhållssstöd till honom, men det ska jag väl inte betala om han får dom pengarna av mig + barnbidraget?

Jag betalar träningsaavgift, mobilabonnemang och barnförsäkring, men det ska väl han betala nu då?

Hur är det med kläder o sånt, givetvis kommer hon få lite kläder o så men dyrare saker som vinterkläder ska väl han i framtiden betala om hon bor där?

Hur gör man med samtal i skolan och så? Hur gör ni andra? Går ni på sånt även om barnet inte bor jos er eller blir det konstigt att komma?

Han får skicka vad f--- han vill, du har ingen skyldighet att betala. Man kan hävda att du ska vara med på att betala de saker du räknar upp om underhållet inte räcker, då kan han ju göra en uträkning på det och visa upp för dig, vad hennes del av mat och husrum kostar t ex och sedan visa vilka utlägg han haft för hennes övriga saker. Poängen är att han ska hushålla med de pengar han får från dig och FK, om han väljer att köpa dyra kläder är inte ditt problem.

Samtal i skolan är en enkel fråga att svara på, för det vet bara du själv - är du intresserad av hur det går för henne i skolan, att hon får hjälp osv så går du på samtalen.
  • Brumma

Underhållsbidrag utgår från barnets faktiska kostnader, sedan drar man bort barnbidraget och fördelar övriga kostnader utefter föräldrarnas överskott.

Underhållsstöd (den summan du nämner) är egentligen en minimisumma men har barnet inga extraordinära kostnader anser många (däribland jag) att det är fullt tillräckligt.

Du kan inte tvingas betala en högre summa mot din vilja utan att dras till domstol, dvs om du betalar den summan (förutsatt att barnet är i det ålderspannet som den summan gäller) har du fullgjort ditt ekononiska ansvar för barnet. Är ni inte överens om det så får boendeföräldern ansöka om underhållsstöd via försäkringskassan som betalar ut till honom och i sin tur begär in summan från dig. De gör även en utredning på om du kan beräknas betala hela summan.

Nej, du skall i övrigt inte betala något mer som mobilräkning, träningskort osv - om du inte själv vill såklart. Du skall däremot stå för kostnader som uppstår hos dig, om ni gör aktiviteter, går på bio osv när hon är hos dig. Likaså ombyteskläder. Är det mkt bråk kan det även bli att du får stå för ytterkläder osv hos dig.

Gällande utvecklingssamtal, vårdkontakter osv är det för vårdnadshavare, inte specifikt för boendeföräldern. Så det ska du självklart gå på, speciellt om ni har en dålig relation. Är relationen bra kanske det räcker att en av er går och den andra informerar. Jag var tom med på min bonusdotters utvecklingssamtal, eftersom båda föräldrarna ville det.

Däremot är det boendeföräldern som får alla kallelser som går via post, så du får själv visa framfötterna här och kolla upp med tex 1177. Skolan brukar ha kallelser digitalt, men ta upp med dotterns mentor hur du ska göra för att få kallelser och annan info.

• Anonym (N)

Nej. Du är inte skyldig att betala mer.

Jag skulle om du nu vill bidra hellre köpa saker till dottern direkt, klädesplagg eller nya skor, så att du vet att pengarna faktiskt går till henne. En fickpeng så att hon kan fika eller gå på bio.

När det gäller barnförsäkringen bör du vara säker på att han faktiskt kommer betala den. Jag antar att det är mer värt för dig att fortsätta betala den än att låta dottern stå utan försäkring om du tror att han inte kommer betala den

• Anonym (Förlorat)
    Anonym (N) skrev 2021-02-14 08:25:50 följande:

Nej. Du är inte skyldig att betala mer.

Jag skulle om du nu vill bidra hellre köpa saker till dottern direkt, klädesplagg eller nya skor, så att du vet att pengarna faktiskt går till henne. En fickpeng så att hon kan fika eller gå på bio.

När det gäller barnförsäkringen bör du vara säker på att han faktiskt kommer betala den. Jag antar att det är mer värt för dig att fortsätta betala den än att låta dottern stå utan försäkring om du tror att han inte kommer betala den

Ja, tänker samma, tror jag fortsätter betala just barnförsäkringen. Han är slarvig med sina räkningar och skulle lätt kunna glömma betala den.

Bra idé att ge dottern pengar direkt eller kläder. Han är väldigt snål och skulle nog inte helt säkert ge till henne.
  • Anonym (Förlorat)
    Unhappy skrev 2021-02-14 07:51:17 följande:

Du ska bara betala det FK:s tabell säger, inte en krona mer. Min son valde att bo permanent hos mig och det enda jag är berättigad till är underhållsstöd, telefon, kläder mm får jag stå för. Sen är det ju upp till dig om du vill köpa något.

Så länge ni har gemensam vårdnad ska du få all info från skola mm, gå på utvecklingssamtal mm.

Låt pengarna gå via FK för att slippa strul.

Hon bodde hos mig på heltid ett par år när han inte orkade med henne. Deras reaktion är väldigt stormig men just nu så har hon valt bort mig pga att hon får friare hos honom med dator och nätverk osv.

När hon bodde hos mig betalade han bara 1000kr per månad, en summa vi hade gjort upp själva, tyckte det kändes ok då jag hade det bättre ekonomiskt än honom.

Angående FK så vill jag inte ha en prick från dom att jag inte klarar av att betala underhållsbidrag till honom, det står ju på deras sida att föräldrarna ska sköta detta själva i första hand. Kommer ju såklart spara alla uppgifter om att jag fört över pengar till honom.
  • Anonym (Förlorat)
    Anonym (F) skrev 2021-02-14 08:05:16 följande:

Han får skicka vad f--- han vill, du har ingen skyldighet att betala. Man kan hävda att du ska vara med på att betala de saker du räknar upp om underhållet inte räcker, då kan han ju göra en uträkning på det och visa upp för dig, vad hennes del av mat och husrum kostar t ex och sedan visa vilka utlägg han haft för hennes övriga saker. Poängen är att han ska hushålla med de pengar han får från dig och FK, om han väljer att köpa dyra kläder är inte ditt problem.

Samtal i skolan är en enkel fråga att svara på, för det vet bara du själv - är du intresserad av hur det går för henne i skolan, att hon får hjälp osv så går du på samtalen.

Ja för om man tänker barnbidrag + 1723 från mig och 1724 från honom så blir det ganska mycket pengar ändå. Hon har inga ovanligt dyra mediciner eller sporter eller så, och för den delen så är väl nästan all medicin till barn kostnadsfri idag. Tandläkare och läkare likaså. Hon tränar en sport som kostar 1500/termin, och behöver inga särskilda träningskläder eller skor eller andra saker till träningen. Det han kommer betala extra är ett busskort (som jag betalade tidigare då hon bodde vv) men den utgiften får han ta nu.

Jag vet att det kommer bli strul. Han kommer skicka hit henne utan vinterkläder etc och och hålla på och snåla med allt möjligt. När hon bodde vv fick hon väldigt länge inte ta med sig skor o sånt som han hade betalt, det skulle stanna kvar hemma hos honom. Medans jag resonerar som så att det man köpt till barnet är ju barnets. Ok om den vill ta med sig tvn det kanske man inte tillåter men andra saker självklart.
  • Brumma
    Tow2Mater skrev 2021-02-14 15:11:23 följande:

Vägledning:

www.socfamratt.se/aemnen/underhallsbidrag/495-kostnader-som-ingar-i-underhallsbidraget

Det ni ska dela på som t ex lägeravgifter, skolresor, etc ska dock godkännas av dig innan, han kan inte bara betala och sen kräva dig på hälften.

Å andra sidan har man, enligt föräldrabalken, fullgjort sin ekonomiska "plikt" om man betalar underhållsbidrag eller underhållsstöd.
  • Guldnovan

Använd fk summor som flera säger. Skola måste du fortsätta med. Du kan ju inte checka ut som förälder än på ett tag! Det blir större utmaningar för er relation, ja! Har omvända, son här och det blir svårare med relationen till pappan tyvärr.

Svar på tråden Nu kommer han krävs allt