Anonym (Förlorat) skrev 2021-02-14 20:50:39 följande:
Han har försökt med att jag skulle betala hälften av alla utgifter för henne när de åkte till mallorca för ett par år sen. Då bodde hon vv. Jättekonstigt att kräva nåt sånt för en semester.
Men han är otroligt snål. Då när de åkte till Mallorca gjorde han nytt pass till henne, sen när vi skulle åka iväg och behövde passet fick jag det endast om jag betalade hälften av vad det kostade att göra passet. Han skulle nog gärna packa på alla möjliga kostnader om han kunde.
Fullt rimligt. Kostnaden för passet ska delas pä er båda. Vad är snålt med att vilja vara rättvis?
Anonym (Förlorat) skrev 2021-02-14 21:00:31 följande:
Absolut, men han är oerhört snål och har alla gånger läst på hur mycket han kan få. Han handlar mest billiga kläder på lager 157 till henne, som hon inte vill ha, så knappast så han har särskilt dyra utgifter klädmässigt iallafall.
Var han handlar sina kläder ska du skita i. Att hon inte vill ha dom nä fine. Varsegod och gå naken då. Hon är ett barn och det en förälder köper är det som gäller tills den dagen hon tjänar egna pengar.
Anonym (Förlorat) skrev 2021-02-14 21:03:58 följande:
Ja, men just det med att bli utredd, känns inte roligt. Nånstans kommer det ju stå att vi som föräldrar inte kunnat komma överens. Efter att fk skött utbetalningarna 6 månader står det att det övergår till förälder-förälder. Kanske inte är så i praktiken.
Kan tänka mig att han skulle ringa dom och hitta på allt möjligt, säga massa elaka saker som inte ärvdabalken. Nu vet jag att dom inte är en domarinstans men känns ändå som en myndighet.
Nej det kommer inte stå någonstans. Ni blir uppringda av en handläggare som stämmer av att det som skrivits stämmer och när du betalade senast för att dom ska veta hur mycket pappan ska få nästa gång. Det är allt. Ni får brev om det. Efter 6 mån gör man en ny prövning. Kvittar vad han säger till dom. Summan är inkomsbaserad. Så pappan kommer alltid få samma summa oavsett hur mycket du tjänar eller om du väljer att inte betala. Han kommer alltid få samma summa från FK medans du får en skuld till dom. Det är också korkat att om du har en hög inkomst så kommer du betala mer till staten än till ditt egna barn.. Just eftersom summan som den andra får är alltid samma oavsett.
Anonym (Förlorat) skrev 2021-02-15 12:12:43 följande:
Ja, han är säkert både och. Jag har alltid köpt mycket kläder till dottern sånt som hon själv önskat, medan han handlar det som är billigt som dottern egentligen inte vill ha. Trots att han har bra ekonomi.
När hon var mindre och inte hade så mycket åsikter om kläder själv så kom hon alltid klädd i för små eller urtvättade och slitna kläder när hon kom från honom, och sen från mig i normala kläder som vi sen aldrig såg igen. Precis som att han hade satt i system att bli av med hennes gamla fula kläder och få tillbaka nya.
Jag har suttit i familjerätten och fått stå till svars för att hon har så dåligt med ytterkläder. Då har bytet varit måndagar via skolan. Problemet var: jag skickade henne till skolan i rejäla vinterkläder, vantar, mössa osv, och hon gick hem till pappan med enbart jackan, resten kvar på skolan. Ändå var han förbannad på mig och menade att jag då måst packaextra mycket varma ytterkläder i en kasse som hon fick ta med sig, om hon lämnade de andra i skolan. Medans jag menade att han får stå för det själv, eller ringa sin dotter och påminna henne om att ta med sig kläderna från skolan.
Så i mina ögon är han en riktig snålis som tar varje tillfälle att bråka om småsaker.
Självklart har jag regnjacka, stövlar, vinterkläder mm, ja en hel garderob, eftersom hon bott hos mig vv fram till nu. Dock så packar hon med sig så mycket hon bara kan i sina väskor när hon kommer förbi här någon dag. Så snart är garderoben tom. Då hamnar man där, ska man köpa mer kläder då igen som hon bara kommer ta med till pappan, eller hur gör man?
Kläderna ska vara hela och funktionsdugliga. Köp billiga kläder som dottern får ta på sig när hon åker till pappa.
Familjerätten är frivilligt så sluta gå dit.
Låt henne inte ta med grejerna då! Är det du eller dottern som bestämmer? Du får ju förklara att detta har du köpt för att hon ska ha det när hon är hos dig och det stannar där även om hon så bara kommer varannan helg!
Anonym (Förlorat) skrev 2021-02-15 12:14:23 följande:
Ja såklart, men om man betalar det som FK anger i sina normer för underhållsstöd, då kan det väl inte bli fel? Vi tjänar ungefär lika mycket och förutom dottern har jag ett barn till, som bor heltid hos mig.
Det funkar ju inte så. Det FK anger är bara ett exempel. Alla barn kostar olika. Så bara för att du betalar det som dom har satt som norm betyder ju inte att du gör rätt. Du behöver utgå från ditt barns behov intressen och situation.
Om man betalar via FK kan det inte bli fel. Summan är den samma för alla barn. Mindre barn 1573 kr upp till en viss ålder och sen finns det väl två steg till.
Så om du har råd och inte vill gå via FK är du fri att betala hur mycket du vill för ditt barn sålänge det är över den summan FK satt.