• Anonym (sjuk)

Sjukskriva mig från jobbet pga ögonmigrän och yrsel

Fick ett anfall av ögonmigrän med aurora och yrsel. Fått det ibland vid mens men då har det bara varat i några minuter. Förra gången varade det länge och jag var mycket yr och blek och kunde inte klara av att jobba på 3 dagar.

Imorse fick jag ett anfall med synbortfall, yrsel och blixtrar framför höger öga. Det varade i 1 timme och sedan dess är jag yr, tung huvudet och tryck över vänster öga. Känns dumt att sjukskriva mig igen ( var hemma för 3v sedan). Fler som brukar sjukskriva sig för migrän/ögonmigrän flera ggr i månaden? Kan det hålla i sig i 1 vecka?

• Svar på tråden Sjukskriva mig från jobbet pga ögonmigrän och yrsel
  • Anonym (D)

Men du.. Brukar då få blixtar? Är inte det ett tecken på näthinneavlossning? Jag skriver det inte för att skrämma dig, du kanske brukar ha så.

• Anonym (sjuk)

Ja jag brukar få det. Har varit på synundersökning och då såg de inget avvikande. Ska skaffa glasögon inom kort. Har googlat och mina symtom stämmer väl in på ögonmigrän. Om det skulle vara näthinneavlossning så borde det väl göra ont och irritera ständigt i ögat och inte få anfall med så långt emellan?

• BuoBä

Kan du inte jobba så kan du såklart inte, oavsett när du var sjuk senast.

Givetvis bör du kontakta vården för att kolla upp det ordentligt, och tex se om det finns förebyggande behandling.

Om de inte ändrat det nyligen så finns det ett speciellt undantag vad gäller karensdag om man ofta är borta från jobbet av samma orsak. Undersök det! (Det är nåt fel på Försäkringskassans webbplats just nu så jag kan inte kolla)

• Anonym (Ordinär migrän)

Jag har ordinär migrän. Mina anfall är med aura, förlamning i kroppsdelar, huvudvärken, kräkningar och varar alltid 12 h. Oavsett efteråt fungerar intern hjärna som normalt på 1-3 dygn. Jag sa själv att jag då kan jobba men inte med ansvarsfulla uppgifter. Det var inga problem alls för min arbetsgivare att då rockera om på sin personal.

Kan du inte jobba så ska du sjukskriva dig. Det spelar ingen roll när du hade anfall senast. Har du berättat för din arbetsgivare om problematiken? Beroende på hur arbetsgivaren är så kan det vara en god eller dålig idé (för mig var det en bra sak att ta upp för arbetsgivaren kunde hjälpa till).

• Aliona

Självklart kan du sjukakriva dig så mycket du behöver när du har migrän, om det är till den grad att du inte klarar av jobbet! Har du pratat med läkare? Det finns ju väldigt mycket medicin att prova, så förhoppningsvis ska det gå att hitta något som hjälper dig.

• Aliona

Självklart kan du sjukakriva dig så mycket du behöver när du har migrän, om det är till den grad att du inte klarar av jobbet! Har du pratat med läkare? Det finns ju väldigt mycket medicin att prova, så förhoppningsvis ska det gå att hitta något som hjälper dig.

• Anonym (sjuk)

Hur länge brukar ni få lov att vara sjukskrivna för migrän? Känner mig tung i huvudet, yr och tryck över ena ögat och trött. Hur ofta får ni anfall?

Anonym (sjuk) skrev 2021-02-14 21:01:22 följande:

Hur länge brukar ni få lov att vara sjukskrivna för migrän? Känner mig tung i huvudet, yr och tryck över ena ögat och trött. Hur ofta får ni anfall?

Jag har alltid haft få anfall i två perioder. Som barn var det varannan-var tredje månad i 3 års tid. Som vuxen var det en gång i halvåret. Nu är det något år sedan... (peppar peppar). I vuxen ålder hade jag endast en dags sjukskrivning (och som barn också då i och för sig). Men som sagt inte samma arbetsuppgifter dagarna efter.
  • Anonym (sjuk)

Vad skönt för dig att du inte haft anfall så ofta! Jag vet inte hur ofta det ?brukar? vara mellan anfall för att räknas som normalt?

Anonym (sjuk) skrev 2021-02-14 21:57:59 följande:

Vad skönt för dig att du inte haft anfall så ofta! Jag vet inte hur ofta det ?brukar? vara mellan anfall för att räknas som normalt?

Jag är otroligt tacksam det!

Vissa har anfall en gång i veckan och endel ett anfall i livet. Spannet för normalt i migränfrågan är nog väldigt brett skulle jag tro. I perioder kan det vara oftare och sedan mer sällan beroende på hur livet ser ut (stress kan ge tätare anfall etc.). Det går nog inte helt att ge ett bra svar.
  • Anonym (x)

Det kan i värsta fall vara en tumör. Det enda som är dumt är att inte undersöka det. Något är det som är fel. Låter inte som näthinneavlossning om det inte är kombinerat med grumlingar i ögat. Man kan iofs bli yr av det också. Jag blev det i början av blixtarna och allt skräp som rörde sig ögat. Men spontant låter det inte som näthinneavlossning.

• Anonym (Ögonmigrän)

Hej TS, jag har också ögonmigrän och tycker dina symtom tyder på det också. Du verkar dock ha en värre variant än mig för jag störs inte så mycket av det. Jag blev undersökt när jag var 8-9 år på grund av en blixtrande/blinkande ljus fläck i höger ögas synfält som dök upp till och från i olika styrka och storlek. (Fick en mildare sådan nu imorse). Detta var nu för ca 13 år sedan och jag fick gå igenom undersökning på undersökning för att de inte fattade vad det var. Blev även undersökt för hjärntumör, men de insåg till slut att det borde vara ögonmigrän. Det är tydligen ärftligt, men det ger inte utslag på alla och det ger inte lika kraftiga utslag hos samtliga drabbade. Det jag vill komma fram till är att du självklart ska sjukskriva dig om dina besvär stör dig så pass mycket att du inte klarar av att utföra arbetet på det sätt som du brukar. Det hade jag gjort. Jag ?sjukskrev? mig från skolan flera gånger i månaden på grund av min endometrios eftersom det är något som gjorde att jag inte kunde utföra mina skoluppgifter på det sätt som jag vanligtvis kunde. Nu har jag tack och lov börjar få hjälp och slipper sjukskriva mig lika mycket pga det, men alla besvär som påverkar en så starkt att de innebär att man inte kan arbeta som vanligt SKA man sjukskriva sig för. Inget är mer rätt eller fel. Ingen annan har rätt att säga att du inte får sjukskriva dig pga ögonmigrän eller vad det nu än må vara. Lyssna på din kropp när den säger åt dig att det är dags att vila, även om det är för en så tråkig sak som migrän. Ta hand om dig och prioritera ditt eget mående! Jobbet finns kvar när du mår bra igen.

• Ooops

Jag har kronisk migrän, så jag snittar 3 gånger i månaden. Då är det fullskaliga utbrott, jag har nästan dagligen huvudvärk och de flesta dagar så känner jag att det är migrän, men jag äter medicin varje dag som minskar smärtan och jag kan ändå jobba. Jag har fått inse att det hjälper inte mig att få dåligt samvete för att jag är borta så mkt, det stressar mer och triggar anfallen. Jag är hemma när jag behöver det utan att må dåligt för det

• Anonym (sjuk)

Jag har ju ett stressigt jobb som kräver mycket av mig. Det värsta är att jag märker på mina kollegor att de inte gillar att jag är borta. Speciellt en kollega påpekar konstant att jag varit borta mycket. Har väl varit borta i snitt 1 gång i månaden för förkylningssymtom ( pandemin). Sista gången för yrsel och ögonmigrän.

• Moder1

Du kan sjukskriva dig upp till en vecka om inte längre nu utan läkarintyg.

Jag har migrän ca varannan var tredje månad och får oftast stanna hemma 2 dygn.

• Anonym (eee)

Har du konstaterad kronisk sjukdom av läkare och det är rätt ofta så finns en speciell blankett hos FK som man kunde använda för att slippa karensdagen.

www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/anstalld/sarskilt_hogriskskydd

Jag har själv hormonell migrän så jag läste på om detta för ett antal år sen. Jag använde det aldrig själv då jag insåg att det inte var över 10 ggr/år, som jag behövde sjukanmäla mig pga migrän. Jag fick anfall ganska exakt vid ägglossning men det var inte varje månad jag behövde vara hemma (hade bra mediciner) och ibland hände det ju på helger som inte påverkade min arbetstid. 

Svar på tråden Sjukskriva mig från jobbet pga ögonmigrän och yrsel