• Anonym (Orolig)

Fostret har för mycket vätska i buken

Va på tidigt ultraljud idag (v13 + 1) men det va ?uppklarningar? från midjan neråt på bebisen. Betydde tydligen att det va så mycket vätska att det blev svårt att se dess rumpa. Blev inga mätningar för kub. Istället blev det tårar och en läkartid inbokad eftersom sköterskan inte kunde se varifrån vätskan kom. Hon pratade om urin och cystor så jag har dragit min egna slutsatser att det kan va njurarna det är fel på men det är högst oklart.

Är det någon som varit med om liknande? Vad berodde det på och hur gick det för dig och bebis?

Blev lämnad som ett stort frågetecken och är desperat efter att veta vad det eventuellt skulle kunna bero på och möjligheter för överlevnad. Det lät väldigt dystert så som hon yttrade sig.

• Svar på tråden Fostret har för mycket vätska i buken
  • Anonym (Lizzi)

Fetal ascites.

Jag vet inte om Google sök och försök till diagnostik är en god eller dålig idé... Kan ha olika orsaker.

• Snuttis2

Förstår att det varit en påfrestande dag! Har egentligen inga svar o kan nog inte säga nått som kan lugna. Ta en dag i taget , se till att ha nån med dig vid kommande besök så ni kan hjälpas åt att ställa frågor o be om stöd av en kurator på mödravården . När jag väntade barn såg de nått konstigt brevid fostret o det var oklart vad det handlade om, men till sena ultraljudet var det borta . Vi fick aldrig veta vad det var som syntes.

Jag hoppas så att det går bra för er .

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Lizzi) skrev 2021-02-15 21:04:13 följande:

Fetal ascites.

Jag vet inte om Google sök och försök till diagnostik är en god eller dålig idé... Kan ha olika orsaker.

Lät inte så positivt när jag googlade och det är säkert bättre att låta bli. Men är hellre inställd på det värsta och får en glad överraskning om det är något som går att påverka till det bättre än blir knäckt igen :(

Tack för tipset!
  • Anonym (Orolig)
    Snuttis2 skrev 2021-02-15 21:08:30 följande:

Förstår att det varit en påfrestande dag! Har egentligen inga svar o kan nog inte säga nått som kan lugna. Ta en dag i taget , se till att ha nån med dig vid kommande besök så ni kan hjälpas åt att ställa frågor o be om stöd av en kurator på mödravården . När jag väntade barn såg de nått konstigt brevid fostret o det var oklart vad det handlade om, men till sena ultraljudet var det borta . Vi fick aldrig veta vad det var som syntes.

Jag hoppas så att det går bra för er .

Tack <3

Tyvärr får man inte ens ta med sig en stödperson in i väntrummet nu pga Corona så jag var själv idag och kommer få gå själv på nästa möte också.

Min partner kunde eventuellt få komma in om bedömningen va så allvarlig att det förmodligen bara fanns ett alternativ och det att avbryta graviditeten. Men annars får han som sagt inte ens följa med in i väntrummet :(
  • Anonym (Lizzi)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-02-15 22:24:25 följande:

Lät inte så positivt när jag googlade och det är säkert bättre att låta bli. Men är hellre inställd på det värsta och får en glad överraskning om det är något som går att påverka till det bättre än blir knäckt igen :(

Tack för tipset!

Jag tycker själv om att förbereda mig även om det är på det värsta... Alla fungerar inte så. Bäst att bara lite försiktig på såna här forum vid känsligheter.

Det står också på endel ställen att vätskan försvunnit från ett UL till ett annat.

Jag hoppas verkligen ditt barn mår bra och att detta är något som försvinner utan att skapa problem! <3 <3
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Lizzi) skrev 2021-02-16 06:03:21 följande:
    Jag tycker själv om att förbereda mig även om det är på det värsta... Alla fungerar inte så. Bäst att bara lite försiktig på såna här forum vid känsligheter.

Det står också på endel ställen att vätskan försvunnit från ett UL till ett annat.

Jag hoppas verkligen ditt barn mår bra och att detta är något som försvinner utan att skapa problem! <3 <3

Tack <3 Jag hoppas jag med, men nånstans känns det ändå som att det är kört. 

Himla störigt med covid nu att man inte får ta med sig en stödperson in ens vid sånna här tillfällen så jag behöver verkligen stålsätta mig och läsa på innan. Hemskt nog igår, blev utsläppt en annan väg så jag inte skulle skrämma upp alla i väntrummet gissar jag.

• Anonym (Lizzi)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-02-16 11:12:03 följande:

Tack <3 Jag hoppas jag med, men nånstans känns det ändå som att det är kört. 

Himla störigt med covid nu att man inte får ta med sig en stödperson in ens vid sånna här tillfällen så jag behöver verkligen stålsätta mig och läsa på innan. Hemskt nog igår, blev utsläppt en annan väg så jag inte skulle skrämma upp alla i väntrummet gissar jag.

Ingenting är kört innan man har hårda fakta på bordet. Det är lov att bryta ihop! Skitsamma om du skrämmer upp någon annan (de påverkar inte deras graviditet). Får du inte ha stöd med dig kan jag tycka personalen får ställa upp... Det är en extrem situation när något kan vara fel på ens barn.
  • Anonym (Liknande situation)

Jag fick dåliga besked på RUL och fick som tur va komma tillbaka samma dag för läkarbesök. Då fick min sambo vara med eftersom de inte alls såg bra ut. Jag tycker du ska fråga om du verkligen inte får ha med dig någon och hur du ska kunna hantera situationen ensam, kanske finns en kurator att tillgå. Är det andra föräldern känns det dessutom som om den förtjänar att få korrekt information från en läkare. 

Jag är väldigt tacksam att jag fick ha med min sambo för i den förtvivlan kunde jag inte tänka klart fören min sambo började ställa lite frågor.

Vår missbildning visade sig vara allvarlig så vi fick rådet att avbryta men begärde ändå en second opinion. Så efter en vecka bar det av till Sthlm för bedömning och de var inte speciellt oroade utan vi valde att fortsätta. 

Veckan mellan det dåliga beskedet och resan till Sthlm vald vi att leva på hoppet och läsa på allt vad det gick. I efterhand är jag glad för den vecka med hopp som jag fick. Den sorg ett avbrytande eller sent missfall innebär kan man ändå inte förbereda sig på. 

Vår resa är fortfarande osäker men inte hopplös. Jag undersöks nu varannan vecka i Sthlm just för att hålla koll på om missbildningen kommer orsaka vätska i buken. 

Jag tycker du ska försöka leva i nuet och leva på hoppet. Jag håller tummarna att ni kommer igenom det här med positiva besked. Jag vet vilken sorg och förtvivlan dessa besked skapar. Jag googlade som en galning men kunde ändå hålla kvar förnuftet, för mig ger information trygghet. 

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Liknande situation) skrev 2021-02-16 11:48:52 följande:

Jag fick dåliga besked på RUL och fick som tur va komma tillbaka samma dag för läkarbesök. Då fick min sambo vara med eftersom de inte alls såg bra ut. Jag tycker du ska fråga om du verkligen inte får ha med dig någon och hur du ska kunna hantera situationen ensam, kanske finns en kurator att tillgå. Är det andra föräldern känns det dessutom som om den förtjänar att få korrekt information från en läkare. 

Jag är väldigt tacksam att jag fick ha med min sambo för i den förtvivlan kunde jag inte tänka klart fören min sambo började ställa lite frågor.

Vår missbildning visade sig vara allvarlig så vi fick rådet att avbryta men begärde ändå en second opinion. Så efter en vecka bar det av till Sthlm för bedömning och de var inte speciellt oroade utan vi valde att fortsätta. 

Veckan mellan det dåliga beskedet och resan till Sthlm vald vi att leva på hoppet och läsa på allt vad det gick. I efterhand är jag glad för den vecka med hopp som jag fick. Den sorg ett avbrytande eller sent missfall innebär kan man ändå inte förbereda sig på. 

Vår resa är fortfarande osäker men inte hopplös. Jag undersöks nu varannan vecka i Sthlm just för att hålla koll på om missbildningen kommer orsaka vätska i buken. 

Jag tycker du ska försöka leva i nuet och leva på hoppet. Jag håller tummarna att ni kommer igenom det här med positiva besked. Jag vet vilken sorg och förtvivlan dessa besked skapar. Jag googlade som en galning men kunde ändå hålla kvar förnuftet, för mig ger information trygghet. 

De sa att han kan följa med till sjukhusområdet men han får inte komma in förrän han eventuellt blir kallad. Det blir han först om det blir snack om att avbryta graviditeten förstod jag det som. Men sköterskan påpekade att det var nog bra om han var i närheten så att vi båda fick informationen om/när det blev dags och kan ta ställning. 

Skönt att ni fick ett andra utlåtande och håller tummarna för att allt kommer gå bra för er <3

Jag är också en som behöver information för trygghet. Oavsett om det är bra eller dåliga saker så mår jag bäst om jag rent intelektuellt förstår vad saker betyder även om jag känslomässigt aldrig kan förbereda mig nog för dåliga besked. 

Får jag fråga vad det är för missbildning ert barn har fått?

Tack, jag ska försöka <3

• Anonym (Liknande situation)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-02-16 13:04:45 följande:

De sa att han kan följa med till sjukhusområdet men han får inte komma in förrän han eventuellt blir kallad. Det blir han först om det blir snack om att avbryta graviditeten förstod jag det som. Men sköterskan påpekade att det var nog bra om han var i närheten så att vi båda fick informationen om/när det blev dags och kan ta ställning. 

Skönt att ni fick ett andra utlåtande och håller tummarna för att allt kommer gå bra för er <3

Jag är också en som behöver information för trygghet. Oavsett om det är bra eller dåliga saker så mår jag bäst om jag rent intelektuellt förstår vad saker betyder även om jag känslomässigt aldrig kan förbereda mig nog för dåliga besked. 

Får jag fråga vad det är för missbildning ert barn har fått?

Tack, jag ska försöka <3

Det är nått som heter CCAM eller CPAM det innebär att ena delen av lungan har blivit en cysta med vätskefyllda blåsor som växer fortare än andra delar av barnet. Växter den sig stor för snabbt så trycker den över hjärtat på fel sida och kan orsaka hjärtsvikt (hydra drops = vätska i buken).

Vi är i övre spannet på storlek och hjärtat är helt flyttat till fel sida men än finns inga problem med hjärtsvikt. Om ca 4 veckor är tillväxtfasen förhoppningsvis över och då brukar barnet istället börja växa ifrån cystan. För tillfället tar cystan upp mer än halva bröstkorgen. Är ungefär 5-10 fall/år i Sverige så en väldigt ovanlig åkomma med god prognos om cystan inte blir för stor. Läkarna hemma trodde först det var diafragma bråck som har mycket sämre prognos och sämre överlevnad. 
Svar på tråden Fostret har för mycket vätska i buken