Anonym (Också likt) skrev 2021-02-16 16:04:19 följande:
Var med om liknande förra året. Jag fick inte göra kub pga coronan så jag betalade för nipt istället som visade ett friskt barn. Men på RUL i v 19+, alltså v 20 fick jag (ensam utan make) besked om missbildning. Tillbakaflyttad till v 18+5. Fick dock göra fostervattenprov direkt i det apatiska tillstånd jag var i. Hem, förkrossad...vänta på tiden för en second opinion i sthlm som kom en vecka senare. Väl för fick vi samma besked. På vägen hem ringer jag min spec mödravård men de har stängt så jag skrev till dem på 1177 att jag ville avbryta. De ringde upp snabbt efter någon halvtimme och meddelade att socialstyrelsen precis haft sitt veckomöte (de beslutar bara sena aborter en gång norr vecka, sen får man vänta till nästa vecka). Det var den värsta tiden i mitt liv, att bara vänta vecka efter vecka för att andra makthavare skulle få bestämma över mitt liv och mående. En vecka och en dag senare när vi fått godkänt fick jag åka in och ta första dosen mifegyne. Två dagar senare födde jag min mina döda dotter i v 21+3, som egentligen hade varit efter 22+0 om de inte flyttat tillbaka.
Var glad du fick göra kub och du fick veta så tidigt. Kräv att din man ska få vara men, jag vet hur hemskt det är att vara där helt ensam och få såna katastrofala besked. Tänk om du inte fått göra kub och fått veta i v 19 vid RUL...
Fyfan livet är orättvist. Gråter när jag skriver detta för jag har lidit så enormt, och vet precis hur du känner!
Nej fy stackare <3 Va hemskt att behöva vänta på att en styrelse ska ta beslut över ens kropp i ett sådant läge, en hel vecka känns verkligen inte ok.
Hade jag inte gjort kub så hade jag ändå fått ett tidigt ultraljud då det ingår som standard där jag bor men är absolut glad, (om man nu kan säga att jag är glad över det) att få veta redan nu än att gå ännu längre i tron om att allt är bra.
Jag ska nog försöka ringa min barnmorska imorgon och se om hon kan ge något besked om hurvida han kan få vara med, för på sjukhuset finns ingen behörig som går att få tag :( Ringde tidigare idag för att försöka få en tidigare tid men det va bara telefonsvarare eller växel och växeln kunde bara koppla till telefonsvararen för hon sa att det inte fanns någon på ultraljud som svarar på telefon =/
Tack för att du delar med dig <3