• Anonym (Orolig)

Fostret har för mycket vätska i buken

Va på tidigt ultraljud idag (v13 + 1) men det va ?uppklarningar? från midjan neråt på bebisen. Betydde tydligen att det va så mycket vätska att det blev svårt att se dess rumpa. Blev inga mätningar för kub. Istället blev det tårar och en läkartid inbokad eftersom sköterskan inte kunde se varifrån vätskan kom. Hon pratade om urin och cystor så jag har dragit min egna slutsatser att det kan va njurarna det är fel på men det är högst oklart.

Är det någon som varit med om liknande? Vad berodde det på och hur gick det för dig och bebis?

Blev lämnad som ett stort frågetecken och är desperat efter att veta vad det eventuellt skulle kunna bero på och möjligheter för överlevnad. Det lät väldigt dystert så som hon yttrade sig.

• Svar på tråden Fostret har för mycket vätska i buken
  • Anonym (Också likt)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-02-15 20:39:56 följande:

Va på tidigt ultraljud idag (v13 + 1) men det va ?uppklarningar? från midjan neråt på bebisen. Betydde tydligen att det va så mycket vätska att det blev svårt att se dess rumpa. Blev inga mätningar för kub. Istället blev det tårar och en läkartid inbokad eftersom sköterskan inte kunde se varifrån vätskan kom. Hon pratade om urin och cystor så jag har dragit min egna slutsatser att det kan va njurarna det är fel på men det är högst oklart.

Är det någon som varit med om liknande? Vad berodde det på och hur gick det för dig och bebis?

Blev lämnad som ett stort frågetecken och är desperat efter att veta vad det eventuellt skulle kunna bero på och möjligheter för överlevnad. Det lät väldigt dystert så som hon yttrade sig.

Var med om liknande förra året. Jag fick inte göra kub pga coronan så jag betalade för nipt istället som visade ett friskt barn. Men på RUL i v 19+, alltså v 20 fick jag (ensam utan make) besked om missbildning. Tillbakaflyttad till v 18+5. Fick dock göra fostervattenprov direkt i det apatiska tillstånd jag var i. Hem, förkrossad...vänta på tiden för en second opinion i sthlm som kom en vecka senare. Väl för fick vi samma besked. På vägen hem ringer jag min spec mödravård men de har stängt så jag skrev till dem på 1177 att jag ville avbryta. De ringde upp snabbt efter någon halvtimme och meddelade att socialstyrelsen precis haft sitt veckomöte (de beslutar bara sena aborter en gång norr vecka, sen får man vänta till nästa vecka). Det var den värsta tiden i mitt liv, att bara vänta vecka efter vecka för att andra makthavare skulle få bestämma över mitt liv och mående. En vecka och en dag senare när vi fått godkänt fick jag åka in och ta första dosen mifegyne. Två dagar senare födde jag min mina döda dotter i v 21+3, som egentligen hade varit efter 22+0 om de inte flyttat tillbaka.

Var glad du fick göra kub och du fick veta så tidigt. Kräv att din man ska få vara men, jag vet hur hemskt det är att vara där helt ensam och få såna katastrofala besked. Tänk om du inte fått göra kub och fått veta i v 19 vid RUL...

Fyfan livet är orättvist. Gråter när jag skriver detta för jag har lidit så enormt, och vet precis hur du känner!
  • Anonym (Liknande situation)
    Anonym (Också likt) skrev 2021-02-16 16:04:19 följande:

Var med om liknande förra året. Jag fick inte göra kub pga coronan så jag betalade för nipt istället som visade ett friskt barn. Men på RUL i v 19+, alltså v 20 fick jag (ensam utan make) besked om missbildning. Tillbakaflyttad till v 18+5. Fick dock göra fostervattenprov direkt i det apatiska tillstånd jag var i. Hem, förkrossad...vänta på tiden för en second opinion i sthlm som kom en vecka senare. Väl för fick vi samma besked. På vägen hem ringer jag min spec mödravård men de har stängt så jag skrev till dem på 1177 att jag ville avbryta. De ringde upp snabbt efter någon halvtimme och meddelade att socialstyrelsen precis haft sitt veckomöte (de beslutar bara sena aborter en gång norr vecka, sen får man vänta till nästa vecka). Det var den värsta tiden i mitt liv, att bara vänta vecka efter vecka för att andra makthavare skulle få bestämma över mitt liv och mående. En vecka och en dag senare när vi fått godkänt fick jag åka in och ta första dosen mifegyne. Två dagar senare födde jag min mina döda dotter i v 21+3, som egentligen hade varit efter 22+0 om de inte flyttat tillbaka.

Var glad du fick göra kub och du fick veta så tidigt. Kräv att din man ska få vara men, jag vet hur hemskt det är att vara där helt ensam och få såna katastrofala besked. Tänk om du inte fått göra kub och fått veta i v 19 vid RUL...

Fyfan livet är orättvist. Gråter när jag skriver detta för jag har lidit så enormt, och vet precis hur du känner!

Beklagar sorgen, va bara i den bubblan av sorg i några dagar och känner sorgen när man tänker tillbaka.

För oss skickade de in godkännande till socialstyrelsen innan second opinion så vi skulle slippa vänta om vi fick dåliga besked. Så det kan vara nått att fråga om om man hamnar där.

Kram till alla som måste gå igenom sånt här. Det är så, så tungt.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Liknande situation) skrev 2021-02-16 13:18:16 följande:
    Det är nått som heter CCAM eller CPAM det innebär att ena delen av lungan har blivit en cysta med vätskefyllda blåsor som växer fortare än andra delar av barnet. Växter den sig stor för snabbt så trycker den över hjärtat på fel sida och kan orsaka hjärtsvikt (hydra drops = vätska i buken).

Vi är i övre spannet på storlek och hjärtat är helt flyttat till fel sida men än finns inga problem med hjärtsvikt. Om ca 4 veckor är tillväxtfasen förhoppningsvis över och då brukar barnet istället börja växa ifrån cystan. För tillfället tar cystan upp mer än halva bröstkorgen. Är ungefär 5-10 fall/år i Sverige så en väldigt ovanlig åkomma med god prognos om cystan inte blir för stor. Läkarna hemma trodde först det var diafragma bråck som har mycket sämre prognos och sämre överlevnad. 

Håller tummarna för att bebisen växer ifrån cystan snart då <3

Stressigt värre ändå att gå runt i osäkerhet? Men skönt att det inte var diafragmabråck iaf då!

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Också likt) skrev 2021-02-16 16:04:19 följande:

Nej fy stackare <3 Va hemskt att behöva vänta på att en styrelse ska ta beslut över ens kropp i ett sådant läge, en hel vecka känns verkligen inte ok. 

Hade jag inte gjort kub så hade jag ändå fått ett tidigt ultraljud då det ingår som standard där jag bor men är absolut glad, (om man nu kan säga att jag är glad över det) att få veta redan nu än att gå ännu längre i tron om att allt är bra.

Jag ska nog försöka ringa min barnmorska imorgon och se om hon kan ge något besked om hurvida han kan få vara med, för på sjukhuset finns ingen behörig som går att få tag :( Ringde tidigare idag för att försöka få en tidigare tid men det va bara telefonsvarare eller växel och växeln kunde bara koppla till telefonsvararen för hon sa att det inte fanns någon på ultraljud som svarar på telefon =/

Tack för att du delar med dig <3

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Liknande situation) skrev 2021-02-16 18:02:33 följande:

Beklagar sorgen, va bara i den bubblan av sorg i några dagar och känner sorgen när man tänker tillbaka.

För oss skickade de in godkännande till socialstyrelsen innan second opinion så vi skulle slippa vänta om vi fick dåliga besked. Så det kan vara nått att fråga om om man hamnar där.

Här verkar det bli rätt så utdraget. Ultraljudet igår visade på fler missbildningar, krökt rygg bland annat. Eventuellt för att vätskan trycker på ryggen men de kunde inte säga nått om vätskan vad den berodde på. Så moderkaksprov på måndag och sen vänta 10-14 dagar pånresultaten från det. Och visar det ok och vi väljer att gå vidare så är det först vid rul man kan se mer om hur det påverkar bebisen eftersom allt är så outvecklat än :( så eventuellt kommer vi få gå med detta ovissa i två månader till. Blev framflyttad 10 dagar också vilket är omöjligt för så skulle jag bara ha hunnit va gravid i 1 dag när jag plussade.
  • Anonym (Lizzi)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-02-20 08:37:46 följande:

Här verkar det bli rätt så utdraget. Ultraljudet igår visade på fler missbildningar, krökt rygg bland annat. Eventuellt för att vätskan trycker på ryggen men de kunde inte säga nått om vätskan vad den berodde på. Så moderkaksprov på måndag och sen vänta 10-14 dagar pånresultaten från det. Och visar det ok och vi väljer att gå vidare så är det först vid rul man kan se mer om hur det påverkar bebisen eftersom allt är så outvecklat än :( så eventuellt kommer vi få gå med detta ovissa i två månader till. Blev framflyttad 10 dagar också vilket är omöjligt för så skulle jag bara ha hunnit va gravid i 1 dag när jag plussade.

Jobbigt läge. :( Det är tyvärr bara att vänta och se. Jag hoppas verkligen detta är något som löser sig naturligt och bebis kommer må fint! Om det skulle vara väldigt knasigt vid RUL brukar myndigheten godkänna att man avbryter (jag tänker bara på att ni inte behöver bestämma något innan om ni får dåliga prognoser).

Håller tummarna för er!
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Lizzi) skrev 2021-02-21 13:37:35 följande:

Jobbigt läge. :( Det är tyvärr bara att vänta och se. Jag hoppas verkligen detta är något som löser sig naturligt och bebis kommer må fint! Om det skulle vara väldigt knasigt vid RUL brukar myndigheten godkänna att man avbryter (jag tänker bara på att ni inte behöver bestämma något innan om ni får dåliga prognoser).

Håller tummarna för er!

Tack <3 men vet inte om jag kommer hålla ihop hela vägen till rul.

Ryggen såg rätt illa ut så är osäker på om bebisen nånsin kommer kunna gå och hur många operationer det eventuellt kommer krävas för att hen ska kunna det. Så ryggen sa dom att den inte kommer räta ut sig själv. Den är lixom svängd åt ena sidan.

Vi har båda blivit rätt inställda på att vi inte kommer få någon bebis i sommar men vill veta mer innan vi gör något drastiskt för vi vill ju såklart ha vår parvel. Men till vilket pris? Vi har ju barn sen innan också och känns inte rätt att hon ska få bli ?stor? när hon inte ens är 2 för att vi måste lägga all fokus på lillasyskon in och ut på sjukhus. Och om det blir neo i början hur länge måste vi va där och kommer jag få träffa min ?stora? under tiden nu när det är pandemi? Så många frågor men inga svar.

Mycket att jag tror att det inte kommer bli något heller är för att vi blev daterade till 12+4 när vi på ett ultraljud några veckor innan blev daterade till 10+0 så tidsmässigt borde vi varit 13+4 om inte mer eftersom bebisen låg som en boll på första två ultraljuden så de kunde inte mäta mer exakt men båda gångerna trodde de att jag va längre, men pga läget hur bebis låg kunde de inte få siffrorna till något annat.

Imorgon är det mkprov iaf. Snabbproverna får vi förhoppningsvis svar på innan veckan är slut.
  • Anonym (Lizzi)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-02-21 20:55:07 följande:

Tack <3 men vet inte om jag kommer hålla ihop hela vägen till rul.

Ryggen såg rätt illa ut så är osäker på om bebisen nånsin kommer kunna gå och hur många operationer det eventuellt kommer krävas för att hen ska kunna det. Så ryggen sa dom att den inte kommer räta ut sig själv. Den är lixom svängd åt ena sidan.

Vi har båda blivit rätt inställda på att vi inte kommer få någon bebis i sommar men vill veta mer innan vi gör något drastiskt för vi vill ju såklart ha vår parvel. Men till vilket pris? Vi har ju barn sen innan också och känns inte rätt att hon ska få bli ?stor? när hon inte ens är 2 för att vi måste lägga all fokus på lillasyskon in och ut på sjukhus. Och om det blir neo i början hur länge måste vi va där och kommer jag få träffa min ?stora? under tiden nu när det är pandemi? Så många frågor men inga svar.

Mycket att jag tror att det inte kommer bli något heller är för att vi blev daterade till 12+4 när vi på ett ultraljud några veckor innan blev daterade till 10+0 så tidsmässigt borde vi varit 13+4 om inte mer eftersom bebisen låg som en boll på första två ultraljuden så de kunde inte mäta mer exakt men båda gångerna trodde de att jag va längre, men pga läget hur bebis låg kunde de inte få siffrorna till något annat.

Imorgon är det mkprov iaf. Snabbproverna får vi förhoppningsvis svar på innan veckan är slut.

Oj.

Jag förstår tankegångarna. När vi fick nummer två misstänkte dem trisomi 21 (vilket absolut inte är det värsta som kan ske). Det var väldigt många tankat om hur detta skulle påverka äldsta på gott och ont (för det blir ett annat fokus på mini för alltid för hen kommer behöva mer hjälp etc.). Och hur minis liv skulle bli (man önskar de bästa förutsättningarna för sina barn. Med trisomi 21 så är det lättare att bli lurad, utnyttjad etc.). Det var en vecka av eftertanke innan provsvaren kom.

När man vet att ett tillstånd kommer skapa så stora operationer och risker. Det är ett dilemma. Skulle jag få samma besked om ett tredje barn skulle jag nog inte heller vilja utsätta de äldre för de... Men det är extremt svårt. Vid första barnet tänkte vi att det inte spelade någon roll eftersom det enbart påverkade oss två, med andra blev vi mer eftertänksamma med tanke på det barn vi redan hade.

Styrkekramar! <3<3
  • Anonym (Också likt)
    Anonym (Liknande situation) skrev 2021-02-16 18:02:33 följande:

Tack och detsamma till dig. Jag var fortsatt apatisk och deprimerad flera månader efter, tills jag blev gravid på nytt.

Tur att de skickade in till socialstyrelsen tidigt så ni slapp vänta. Man har ju ändå valet sen att genomgå abort eller inte.

Ja det är en fruktansvärt traumatisk händelse som faktiskt är det värsta jag gått igenom. Sådan sorg....
  • Anonym (Också likt)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-02-20 08:37:46 följande:

Åh vilket jobbigt besked med fler missbildningar... jag hoppas moderkaksprovet gick bra och det inte visade något. Önskar givetvis också att allt ser bra ut till nästa ultraljud!

Jag vet precis vad du går igenom...all ångest och panik och känslostorm! Men som sagt, var glad du fick veta tidigt då barnet inte är så stort och ni har tid på er. Mitt barn var halvfärdigt och hade bara enstaka dagar på mig pga tidspress...
Svar på tråden Fostret har för mycket vätska i buken