• Tue 16 Feb 2021 01:02
    2760 visningar
    28 svar
    28
    2760

    Ni som bor i lägenhet (hyres eller BRF) och trivs så bra att ni aldrig vill flytta. Kan ni berätta varför?

    Jag har flyttat till en fantastisk hyreslägenhet med man och barn. Jag kommer helt klart bo kvar här tills jag dör! Jag är så jäkla lycklig och ändå kommer folk med pikar kring att "ja, men någon gång vill du nog köpa något eget/bo i hus" etc.) Men jag vill inte det! Jag kan över huvud taget inte tänka mig ett bättre boende men folk verkar tycka att det är jättekonstigt.

    Ni andra som bor i lägenhet och känner att ni vill stanna där resten av livet, vad är det ni värderar med just er lägenhet?


    Jag kan börja:


    - Jag har en arkitektritad fyrarumslägenhet med kostiga vinklar, väggar och vrår, vilket jag tycker är sååå coolt, eftersom det är så annorlunda.


    - Det är 5 minuters gångavstånd till skolan.


    - Jag har en odlingstäppa på gården och en balkong.


    - Jag har nära till trevliga rekreationsområden.

    De enda minus jag kan hitta är att jag har betydligt mycket längre till jobbet nu och att lägenheten inte är renoverad sedan tidigt 90-tal, men det ska jag fixa så småningom, så kommer den här lägenheten till slut att bli en riktig pärla!

  • Svar på tråden Ni som bor i lägenhet (hyres eller BRF) och trivs så bra att ni aldrig vill flytta. Kan ni berätta varför?
  • sextio­talist
    Tue 16 Feb 2021 08:46
    #1

    Bor i en fantastisk lägenhet, bra planerade, har allt vi behöver. Balkong och utsikt nästan 180 grader. Det är en hyresrätt, att köpa ett hus eller bostadsrätt med samma läge skulle kosta betydligt mer än vad vi betalar i hyra och detta även med en rejäl kontantinsats. 
    Har nära till arbetet, kan välja mellan att gå och cykla, nära till stan, nära till affärer. Nära till rekreationsområde.
    Det enda jag saknar är att kunna gå barfota ut på en gräsmatta. Men vi har ju sommarhuset så där kan jag njuta av det.
    När jag blir pensionär ska jag skaffa en odlingslott, då kommer jag ha tiden.
    Varför ska vi flytta ?

  • Anonym (A)
    Tue 16 Feb 2021 09:45
    #2

    Några husdrömmar har jag inte. Vi har ett landställe och jag känner mig ganska klar med det också.
    Det jag gillar med vår lgh är läget, storleken och planlösningen. Däremot vantrivs jag med hur bad och toa ser ut. Slitet och fult från -91 och inga planer på renovering heller. Kommer nog inte att flytta nånstans på bra länge ändå.

  • Anonym (Ylva)
    Tue 16 Feb 2021 10:37
    #3

    Först och främst vill jag bo i stan. Jag har bott stora delar av mitt liv utanför stan och det är en ynnest att plötsligt ha gångavstånd överallt, inte minst till bra restauranger som både vi och barn uppskattar. Dessutom nära till både aktiviteter och skolor. Att vi också har nära till skog, natur och djur, är så klart ett plus. Det bästa av två världar!

    För det andra vill jag inte bo i hus. Jag har en ledsjukdom som gör att i princip allt ansvar för tyngre arbete hamnar på min man. Det är ingen av oss intresserade av. Eftersom jag dessutom är djupt ointresserad av trädgård, odling och blommor (jag dödar allt som en gång varit grönt) har jag ingen dragning till trädgård heller.

  • Anonym (Blabl­a)
    Tue 16 Feb 2021 20:24
    #4

    En fråga till dig TS får du fixa i lägenheten själv? Eller tänker du låta hyresvärden göra det mot påslag på hyra?

    Nackdelen med hyresrätt är att det väldigt mycket dyrare än bostadsrätt och att man får ta vad som erbjuds.

    Den som köper bostadsrätt är dels skattesubventionerad både med ränteavdrag och rotavdrag.

    Jag har bott i både hyresrätter och bostadsrätt. Fördelen hyresrätt är att man har ett bekvämt liv och kan lägga tid på hobbies etc.

  • sextio­talist
    Tue 16 Feb 2021 20:47
    #5
    Anonym (Blabla) skrev 2021-02-16 20:24:28 följande:

    En fråga till dig TS får du fixa i lägenheten själv? Eller tänker du låta hyresvärden göra det mot påslag på hyra?

    Nackdelen med hyresrätt är att det väldigt mycket dyrare än bostadsrätt och att man får ta vad som erbjuds.

    Den som köper bostadsrätt är dels skattesubventionerad både med ränteavdrag och rotavdrag.

    Jag har bott i både hyresrätter och bostadsrätt. Fördelen hyresrätt är att man har ett bekvämt liv och kan lägga tid på hobbies etc.


    Ta vad som erbjuds?

    Vi var väldigt kräsna. Tittade på nästan 10 lägenheter innan vi sa ja.

    En bostadsrätt med ungefär samma läge och storlek skulle vara dyrare, även om vi skulle gå in med stor kontatinsats.
  • Anonym (Biobo­nus)
    Tue 16 Feb 2021 22:34
    #6

    175 m2 mitt i city, bara minuters promenad till skola, jobb och allt man kan tänka sig inom service och nöjen. Högt i tak, stuckatur, öppen spis, stora fönster med träd utanför. Låg hyra, får fixa som vi vill med renovering, men måste inte om vi inte vill. Uteplats, trevliga grannar, båtplats 10 min med cykel. Har två landställen så hav och natur får vi ändå tillgång till så mycket vi önskar. Kan inte ha det bättre!

  • Wed 17 Feb 2021 01:10
    #7

    Jag bor i en hyreslägenhet. Det har jag gjort i snart 15 år när jag flyttade hemifrån. Jag har alltid resonerat såhär:

    Att bo i lägenhet = man behöver aldrig underhålla tex husets fasad, man behöver aldrig sköta om grönytor å annat, det sköter fastighetsbolaget.

    Bor man i en hyres, inget bolån som man måste amortera på.

    Uppstår det nåt fel i en hyres så är de bara att ringa fastighetsbolaget så kommer dom å fixar det å man själv kan ligga i soffa och pilla navelludd och lata sig och slippa göra tråkjobbet själv :p

    Om jag en vacker dag vinner maxvinsten på en trisslott, 100.000 kr/månad i 25 år, då kan jag tänka mig att köpa hus :p för då har man ekonomi för det och kan typ betala huset kontakt utan lån :p

    Så resonerar jag :p

  • Wed 17 Feb 2021 01:11
    #8
    Anonym (Blabla) skrev 2021-02-16 20:24:28 följande:

    En fråga till dig TS får du fixa i lägenheten själv? Eller tänker du låta hyresvärden göra det mot påslag på hyra?

    Nackdelen med hyresrätt är att det väldigt mycket dyrare än bostadsrätt och att man får ta vad som erbjuds.

    Den som köper bostadsrätt är dels skattesubventionerad både med ränteavdrag och rotavdrag.

    Jag har bott i både hyresrätter och bostadsrätt. Fördelen hyresrätt är att man har ett bekvämt liv och kan lägga tid på hobbies etc.


    Nä, jag får fixa i lägenheten precis som jag vill. Jag kan även byta ut kök och badrum om jag hade velat det. Det enda jag inte får, är att flytta väggar utan tillstånd. Ytterligare en nackdel förstås, är att vi inte är berättigade till rot-avdrag (tror jag.)
  • Anonym (A)
    Wed 17 Feb 2021 07:17
    #9

    Vad grymt att ni får renovera som ni vill! Vi får tapetsera och det är väl det.

  • Anonym (Biobo­nus)
    Wed 17 Feb 2021 09:38
    #10
    Hyllemor skrev 2021-02-17 01:11:31 följande:

    Nä, jag får fixa i lägenheten precis som jag vill. Jag kan även byta ut kök och badrum om jag hade velat det. Det enda jag inte får, är att flytta väggar utan tillstånd. Ytterligare en nackdel förstås, är att vi inte är berättigade till rot-avdrag (tror jag.)


    Ja, bristen på rot-avdrag är faktiskt en nackdel. Störande ljud från renoveringar i huset är också en nackdel men det har man ju även om man bor i ett villaområde + gräsklippare etc.
Svar på tråden Ni som bor i lägenhet (hyres eller BRF) och trivs så bra att ni aldrig vill flytta. Kan ni berätta varför?