• Anonym (O)
    Tue 16 Feb 2021 14:17
    5813 visningar
    18 svar
    +1
    18
    5813

    Käka blandfärs som legat framme

    Ojj!
    Tolv timmar för köttfärs låter farligt för mig och rätt onödigt, så lång tid tar det ju inte innan den får rumstemp. 

    Här vad livsmedelverket säger om vaccumförpackade revben :
    fragor.livsmedelsverket.se/org/livsmedelsverket/d/vakuumforpackat-kott-glomdes-i-ryggsacken-12h/ 

  • Anonym (O)
    Tue 16 Feb 2021 14:18
    #6
    Stårschan2 skrev 2021-02-16 14:06:49 följande:

    Just köttfärs skulle jag helt klart vara mer försiktig med, men om nu din farmor har kört på den metoden sedan sextiotalet utan att det har hänt något så kan jag tänka mig att hon blir svår att överbevisa.

    Som lekman skulle jag gissa att det inte bildas mer bakterier än att man har ihjäl dem när man steker köttfärsen ordentligt.


    Vissa bakterier bildar gifter som inte förstörs av värme, så man kan bli förgiftad även om den värms upp. 
  • Anonym (O)
    Tue 16 Feb 2021 19:04
    #10
    Aniiee skrev 2021-02-16 18:02:47 följande:

    Jag... kan ta fram färs ur frysen på "morgonen" och tillaga den på kvällen. Oberoende vilket djur färsen kom ifrån. Men då är den fryst när den kommer ut.


    Livsmedelsverket rekomenderar inte att man gör så eftersom den färs som är ytterst hinner bli så varm att bakterier börjar växa. Bättre att lägga den i kylskåpet dagen innan. 
    Själv brukar jag faktiskt steka den direkt från frysen så den tinar i pannan. Inte det mest renläriga sättet förstås men det funkar.  
  • Anonym (O)
    Tue 16 Feb 2021 19:04
    #11
    Aniiee skrev 2021-02-16 18:02:47 följande:

    Jag... kan ta fram färs ur frysen på "morgonen" och tillaga den på kvällen. Oberoende vilket djur färsen kom ifrån. Men då är den fryst när den kommer ut.


    Livsmedelsverket rekomenderar inte att man gör så eftersom den färs som är ytterst hinner bli så varm att bakterier börjar växa. Bättre att lägga den i kylskåpet dagen innan. 
    Själv brukar jag faktiskt steka den direkt från frysen så den tinar i pannan. Inte det mest renläriga sättet förstås men det funkar.  
  • Anonym (O)
    Tue 16 Feb 2021 20:17
    #14
    Anonym (?) skrev 2021-02-16 19:17:43 följande:

    Inte så känslig normalt men - kyckling och färs ....
    Färs har betydligt större kontaktyta än en köttbit = svårare att "steka bort" alla
    baggar. 
    Man läser ibland om att många blivit matförgiftade på julbord o.s.v, MEN hur många matförgiftar sig hemma och hamnar inte i statistiken??


    De flesta blir matförgiftade hemma men det hamnar väl under "skyll dig själv" och säljer inga lösnummer/klick så det blir inte så stora rubriker om det. 
Svar på tråden Käka blandfärs som legat framme