Anonym (Avvakta?) skrev 2021-02-17 08:55:47 följande:
Jag har pengar till det ja.
Tänker låna av samma bank som bostadslånet, har kollat upp.
Vill köpa nyproducerat med garanti på allt de första fem åren. Men just det där med ränteförändring.. eller sjukdom oroar mig. Om något skulle inträffa som jag inte räknat med, kan det bli svårt. Vi har stabila jobb och är friska idag (peppar peppar). Är lite orolig för att det ska komma en ekonomisk krasch på marknaden i samband med Corona också och då kommer kanske höjda räntor och sänkta priser på bostäder, så sitter man där och överbetalar. Svårt..
Ha i åtanke att 5-årsgaranti gäller endast byggnaden och inte vitvaror - dessa har numera oftast endast 2 årsgaranti. Absolut, brukar det vara så att om inte vitvaran går sönder under första året, så brukar den hålla i flera år, men man vet ju aldrig.
Ett annat problem med nyproduktion - det är extremt mycket fuskbygge på sistone (inklusive alla stora byggherrar! Tro mig, vi likgger i tvist med en av dem just nu). Så, bara att ni har rätt och en viss skada skulle enl. er hamna under byggaranti innebär inte att ni ska FÅ rätt och få problem åtgärdade av byggherren. Här hänger extremt mycket på engagemang från bostadsrättsstyrelse.
Men jag håller med dig till 100% att bo i en hyresrätt och betala pengar som man aldrig får tillbaka är minst sagt dumt, när man kan investera.