• Anonym (Avvakta?)

Köpa radhus med privatlån?

Jag tänker mer och mer på att jag vill köpa radhus, men jag har inte tillräckligt stor kontantinsats, så enda alternativet idag är att även ta ett privatlån. Det handlar om 400.000 då. Jag tänker avbetala det lånet på fem år i så fall.

Ett annat alternativ är att fortsätta bo i hyresrätt och spara vid sidan om och istället köpa om fem år. Är dock orolig att jag då kommer hamna i liknande sits, för priserna går upp hela tiden mer eller mindre.

Så hur ska jag göra, vad tycker ni?

• Svar på tråden Köpa radhus med privatlån?
  • Anonym (Avvakta?)
    Kjell2 skrev 2021-02-17 08:13:46 följande:

Ett lån på 400 000 kr, 5 års amortering, innebär 6600 kr/mån i bara amortering. Sen tillkommer ränta på det lånet och ränta + amortering på bolånet. Har du pengar till det?

Sen, att få ett blancolån på 400 000 kr är inte helt enkelt. Eller tänker du låna av någon privatperson?

Det är rätt riskfyllt att maxlån för en bostad, dels blir det dyrt och dels finns väldigt få marginaler om något händer. Det kan vara allt från stor nödvändig renovering, ränteförändring, arbetslöshet, sjukdom prisfall. Med lite otur sitter du med en livslång stor skuld och inget radhus.

Jag har pengar till det ja.

Tänker låna av samma bank som bostadslånet, har kollat upp.

Vill köpa nyproducerat med garanti på allt de första fem åren. Men just det där med ränteförändring.. eller sjukdom oroar mig. Om något skulle inträffa som jag inte räknat med, kan det bli svårt. Vi har stabila jobb och är friska idag (peppar peppar). Är lite orolig för att det ska komma en ekonomisk krasch på marknaden i samband med Corona också och då kommer kanske höjda räntor och sänkta priser på bostäder, så sitter man där och överbetalar. Svårt..
  • Anonym (Kvinna)

Varför sparar ni så lite - sett till era löner. Alltså har ni något mer i livet, mer än hyran som drar pengar?

Det kan tänkas att ni behöver spara in på det är ni beredda på det?

• Anonym (Avvakta?)
    Anonym (S) skrev 2021-02-17 08:33:05 följande:

Hur desperat är du då? Avskyr du hyresrätten? Det kan ju bli som du säger att du är i samma läge om 5 år, men då ändå inte haft "lyxen" att bo i radhus under tiden. Samtidigt är ju läget jäkla riskfyllt med den belåningsgraden. Å andra sidan var det ju ungefär så man gjorde förr, topplån-bottenlån, med högre ränta på topplånet. Å tredje sidan slutade vi ju med det "systemet" av en anledning...

Du får väl fundera på vilka risker du är bekväm med! Hårddrar vi det så:

...kanske du tar lånet nu och betalar av det på 5 år och allt är bra.

...kanske du tar lånet nu och något händer och allt går åt helvete.

...kanske du inte tar lånet nu utan sparar i 5 år och kan sedan flytta.

....kanske du inte tar lånet nu utan sparar och är sedan i samma läge om 5 år.

Vilken risk är du mest bekväm med?

Får fundera ordentligt på vilken risk jag är mest bekväm med..

Jag trivs i min hyresrätt, men betalar 16.000 i månaden. Och de pengarna får jag aldrig tillbaks till skillnad från om jag köper ett boende. Men i övrigt trivs jag väldigt bra här, det är nyproducerat och hög standard. Nära till jobbet och fin natur runt om.
  • Jomenasså

Ja med en sådan hög lön är jag inte lika tveksam. Vanligtvis brukar denna fråga ställas av någon som knappt har råd att ens betala ett bottenlån.

Jag tycker du ser på boendet på fel sätt. Så länge du bor så är eventuellt värde vid försäljning helt irrelevant.

Ska ni inte bara bo några få år så är det historiskt sett stigande priser även om det har krashat några gånger. Däremot måste man ju ha råd med lånekostnaden så man inte blir tvungen att sälja när priserna är som lägst.

Hur mycket hade ni tänkt köpa för?

Sen tycker jag att nyproducerad BR kräver att man läst på riktigt ordentligt. I en BR så är ju din bostad även belånad av föreningen. Och i nyproduktioner är det ofta väldigt höga belåningar per kvadratmeter och låga avgifter. Sen efter att byggbolaget lämnat ifrån sig ägandet till BRF så brukar de flesta få höjda avgifter.

Om föreningens belåning per kvadrat innebär att din lägenhet är belånad med i närheten av eller mer än det ni tänkt låna på privatlån så hade jag inte valt ett sådant upplägg då det väldigt snabbt kan vara över 100% belåning totalt sett

• Anonym (A2)
    Anonym (Avvakta?) skrev 2021-02-17 08:47:57 följande:
    Exakt den kontantinsatsen har jag idag ja. :)

Jag tjänar över 50 tusen i månaden, vi har totalt över en miljon i årsinkomst tillsammans med min sambo. Jag sparar 7000-10000 i månaden.

Hyran vi betalar är på 16000.

Jag vill köpa nyproducerat bostadsrättradhus, med femårsgaranti på allt. Och få lite mer yta och lite finare område på köpet. Så jag har kalkylerat och har råd, men är lite skeptisk till kontantlån.. Kontantlånet skulle vi få av samma bank som bostadslånen, har redan kollat upp.

Jag tjänar över 50 tusen i månaden, vi har totalt över en miljon i årsinkomst tillsammans med min sambo. Jag sparar 7000-10000 i månaden.

Jag vill köpa nyproducerat bostadsrättradhus, med femårsgaranti på allt. Och få lite mer yta och lite finare område på köpet. Så jag har kalkylerat och har råd, men är lite skeptisk till kontantlån.. Kontantlånet skulle vi få av samma bank som bostadslånen, har redan kollat upp.

Känns märkligt, att två personer med så höga löner inte har mer sparat.
  • Anonym (A2)

Varför skulle det ta 5 år att spara ihop 400 000 för er, med de lönerna?

400 000 på 5 år blir 6 700 per månad i sparande, dvs mindre än vad du sparar, sedan sparar din sambo lika mycket förmodar jag?

Sparar ni 10 000 /person varje månad så har ni 400 000 på mindre än 2 år.
  • Anonym (Wendy)

Jag fattar inte varför det skulle ta 5 år för er att spara ihop 400 000 kr? Med era inkomster borde det ta max 2 år. Kanske till o med 1 år om ni lever snålt.

Jag är ensamstående med lite mer än hälften av din lön i inkomster och jag har sparat ihop 100 000 kr på 1 år.
  • brallison
    Anonym (Avvakta?) skrev 2021-02-17 08:55:47 följande:
    Jag har pengar till det ja.

Tänker låna av samma bank som bostadslånet, har kollat upp.

Vill köpa nyproducerat med garanti på allt de första fem åren. Men just det där med ränteförändring.. eller sjukdom oroar mig. Om något skulle inträffa som jag inte räknat med, kan det bli svårt. Vi har stabila jobb och är friska idag (peppar peppar). Är lite orolig för att det ska komma en ekonomisk krasch på marknaden i samband med Corona också och då kommer kanske höjda räntor och sänkta priser på bostäder, så sitter man där och överbetalar. Svårt..
    Ha i åtanke att 5-årsgaranti gäller endast byggnaden och inte vitvaror - dessa har numera oftast endast 2 årsgaranti. Absolut, brukar det vara så att om inte vitvaran går sönder under första året, så brukar den hålla i flera år, men man vet ju aldrig.
    Ett annat problem med nyproduktion - det är extremt mycket fuskbygge på sistone (inklusive alla stora byggherrar! Tro mig, vi likgger i tvist med en av dem just nu). Så, bara att ni har rätt och en viss skada skulle enl. er hamna under byggaranti innebär inte att ni ska FÅ rätt och få problem åtgärdade av byggherren. Här hänger extremt mycket på engagemang från bostadsrättsstyrelse.
    Men jag håller med dig till 100% att bo i en hyresrätt och betala pengar som man aldrig får tillbaka är minst sagt dumt, när man kan investera.
  • Anonym (Blabla)

På pappret låter det som er kalkyl borde gå ihop med privatlån till kontantinsats. Och det verkar vara ett drömboende som är ute och att det är nu eller aldrig som gäller? Men Jag tycker det låter konstigt att ni med era löner och nuvarande boendekostnader inte sparat ihop mer än 200 000kr. Hur kommer det sig? Det i sig är en varningsflagga över ert ekonomi.

Sedan vet man aldrig vad som händer, med marknaden, med hälsan eller relationen. Så är det alltid, stresstesta kalkylen och ser vad som händer med olika scenarion. Hur mycket behöver ni ha i buffert? Behöver ni teckna inkomstförsäkring?

Kanske kan ni vänta ett år, spara 25-30 papp per månad och köpa då? Sånna där nybyggnadsprojekt brukar alltid ha omsättning de första åren.

• Anonym (Avvakta?)
    Anonym (Blabla) skrev 2021-02-17 09:39:02 följande:

På pappret låter det som er kalkyl borde gå ihop med privatlån till kontantinsats. Och det verkar vara ett drömboende som är ute och att det är nu eller aldrig som gäller? Men Jag tycker det låter konstigt att ni med era löner och nuvarande boendekostnader inte sparat ihop mer än 200 000kr. Hur kommer det sig? Det i sig är en varningsflagga över ert ekonomi.

Sedan vet man aldrig vad som händer, med marknaden, med hälsan eller relationen. Så är det alltid, stresstesta kalkylen och ser vad som händer med olika scenarion. Hur mycket behöver ni ha i buffert? Behöver ni teckna inkomstförsäkring?

Kanske kan ni vänta ett år, spara 25-30 papp per månad och köpa då? Sånna där nybyggnadsprojekt brukar alltid ha omsättning de första åren.

Vi är relativt unga, blev tillsammans för fyra år sedan. Haft mycket rörliga kostnader, flytt, möbler, bilinköp. Rest en del. Jag har blivit mamma nyligen :) Jag har inte haft den lön jag har idag innan heller, utan bytte jobb för två år sedan och fick upp min lön rejält. Och 50 tusen är före skatt, efter skatt har jag 35. Jag har inkomstförsäkring. Så därav 200.000 i sparande och det är jag stolt över. :)
Svar på tråden Köpa radhus med privatlån?