• Anonym (Avvakta?)

Köpa radhus med privatlån?

Jag tänker mer och mer på att jag vill köpa radhus, men jag har inte tillräckligt stor kontantinsats, så enda alternativet idag är att även ta ett privatlån. Det handlar om 400.000 då. Jag tänker avbetala det lånet på fem år i så fall.

Ett annat alternativ är att fortsätta bo i hyresrätt och spara vid sidan om och istället köpa om fem år. Är dock orolig att jag då kommer hamna i liknande sits, för priserna går upp hela tiden mer eller mindre.

Så hur ska jag göra, vad tycker ni?

• Svar på tråden Köpa radhus med privatlån?
  • Anonym (Hanna)

Har du möjlighet så varför inte, 400.000 är ju inga supersummor och du tänker ju betala av de inom snar framtid. Tuta och kör.

• Anonym (Nej)

Har man inte råd idag att spara ihop till kontantinsattsen kommer man troligen ha svårt att få ekonomin att gå ihop med dubbla lån.... Hela tanken med kontantinsats är för att man ska ha en inkomst som innebär att man har utrymme för att spara en hyfsad summa varje månad..som en garanti för banken att man kommer klara av att betala tillbaka lånet. Och även att man visar att man klarar av att spara pengar, leva på en budget... Det är ju inte bara inköpet av huset....man måste även ha en buffert för alla dessa oförutsedda utgifter som kommer med att själv äga sitt boende... Som ett exempel.. Strax innan jul bestämde sig min kyl och frys att det var dags att ge upp... Och nu i januari tyckte tvättmaskinen att det var dags för den att " kasta in handduken"... Två stora poster precis runt jul ... ( vi köpte nytt då vi köpte huset då de vitvaror som fanns var sedan de förra ägarna hade renoverat kök och tvättstuga...ca 10 år innan vi köpte huset... Så jag räknar kallt med att spis och torktummlare snart ger upp de också- håller tummarna för att de kämpar på ett tag till ) Sedan... Ja visst kan bostadspriserna gå upp de närmsta 5 åren det är alltid ett risktagande...Men samtidigt bör din inkomst också gå upp och du kommer kanske kunna succesivt öka summan du sparar varje månad... O när din inkomst går upp får du också ett större lånelöfte o har kanske möjlighet att köpa ett " bättre" hus än de du funderar över idag

• MsM84

Köper du en bostad kommer du vara tvungen att amortera 2% på bostadslånet - och även amortera på privatlånet. Kan du verkligen amortera runt 10 000/månad + räntor, driftskostnader och alla andra kostnader du har löpande? Och även hantera det om en vitvara eller annat går i sönder? Och har du tagit hänsyn till lagfart, pantbrevskostnader?

• Kjell2
    Anonym (Avvakta?) skrev 2021-02-17 07:31:34 följande:

Jag tänker mer och mer på att jag vill köpa radhus, men jag har inte tillräckligt stor kontantinsats, så enda alternativet idag är att även ta ett privatlån. Det handlar om 400.000 då. Jag tänker avbetala det lånet på fem år i så fall.

Ett annat alternativ är att fortsätta bo i hyresrätt och spara vid sidan om och istället köpa om fem år. Är dock orolig att jag då kommer hamna i liknande sits, för priserna går upp hela tiden mer eller mindre.

Ett lån på 400 000 kr, 5 års amortering, innebär 6600 kr/mån i bara amortering. Sen tillkommer ränta på det lånet och ränta + amortering på bolånet. Har du pengar till det?

Sen, att få ett blancolån på 400 000 kr är inte helt enkelt. Eller tänker du låna av någon privatperson?

Det är rätt riskfyllt att maxlån för en bostad, dels blir det dyrt och dels finns väldigt få marginaler om något händer. Det kan vara allt från stor nödvändig renovering, ränteförändring, arbetslöshet, sjukdom prisfall. Med lite otur sitter du med en livslång stor skuld och inget radhus.
  • Anonym (A2)
    Anonym (Avvakta?) skrev 2021-02-17 07:31:34 följande:

Jag tänker så här, att om du redan sparat en del så har du 200 000 kr, och vill nu låna ytterligare 400 000, dvs totalt 600 000 till kontantinsats. Det innebär att du vill köpa ett hus för 4 miljoner.

Har du inkomst för att få ett sådant lån? Hur mkt sparar du idag, och hur hög lön har du?
  • Anonym (S)

Hur desperat är du då? Avskyr du hyresrätten? Det kan ju bli som du säger att du är i samma läge om 5 år, men då ändå inte haft "lyxen" att bo i radhus under tiden. Samtidigt är ju läget jäkla riskfyllt med den belåningsgraden. Å andra sidan var det ju ungefär så man gjorde förr, topplån-bottenlån, med högre ränta på topplånet. Å tredje sidan slutade vi ju med det "systemet" av en anledning...

Du får väl fundera på vilka risker du är bekväm med! Hårddrar vi det så:

...kanske du tar lånet nu och betalar av det på 5 år och allt är bra.

...kanske du tar lånet nu och något händer och allt går åt helvete.

...kanske du inte tar lånet nu utan sparar i 5 år och kan sedan flytta.

....kanske du inte tar lånet nu utan sparar och är sedan i samma läge om 5 år.

Vilken risk är du mest bekväm med?

• Anonym (Avvakta?)
    Anonym (A2) skrev 2021-02-17 08:27:08 följande:

Jag tänker så här, att om du redan sparat en del så har du 200 000 kr, och vill nu låna ytterligare 400 000, dvs totalt 600 000 till kontantinsats. Det innebär att du vill köpa ett hus för 4 miljoner.

Har du inkomst för att få ett sådant lån? Hur mkt sparar du idag, och hur hög lön har du?

Exakt den kontantinsatsen har jag idag ja. :)

Jag tjänar över 50 tusen i månaden, vi har totalt över en miljon i årsinkomst tillsammans med min sambo. Jag sparar 7000-10000 i månaden.

Hyran vi betalar är på 16000.

Jag vill köpa nyproducerat bostadsrättradhus, med femårsgaranti på allt. Och få lite mer yta och lite finare område på köpet. Så jag har kalkylerat och har råd, men är lite skeptisk till kontantlån.. Kontantlånet skulle vi få av samma bank som bostadslånen, har redan kollat upp.
  • Jomenasså
    Anonym (Nej) skrev 2021-02-17 08:03:44 följande:

Hela tanken med kontantinsats är för att man ska ha en inkomst som innebär att man har utrymme för att spara en hyfsad summa varje månad..som en garanti för banken att man kommer klara av att betala tillbaka lånet.

Nej. Kontantinsatsen är en säkerhet för banken (och dig) om man skulle behöva sälja för mindre än man köpt. Man ska ha marginal för att tåla en försäljning med förlust utan att behöva stå i skuld till banken utan att ha kvar säkerheten som boendet utgör.

Kontantinsatsen är ju inte på något sätt ett bevis för om man klara av att betala tillbaka lånet. Det enda dom tittar på är inkomst, ränta+amortering (tror dom räknar att man ska klara ca 7% ränta) och sen har dom en schablon för fast utgifter.

Och till TS. 400k i privatlån låter som en riktigt dålig idé.

400k i kontantinsats betyder köpeskilling på ca 2,7 miljoner.

Att då betala ca 7500kr per månad för privatlån och sedan ca 7500kr för bolånet känns inte rimligt.

Börja med att prova att spara 7500kr per månad redan nu. Känns det hårt så kommer det vara betydligt jobbigare att ha det som lån.

Spara 7500 i fonder på ett ISK så kan du ha 550k om 5 år med ränta på ränta effekten

rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-rakna-pa-ranta-pa-ranta/
  • Kjell2
    Anonym (Avvakta?) skrev 2021-02-17 08:47:57 följande:
    Exakt den kontantinsatsen har jag idag ja. :)

Jag tjänar över 50 tusen i månaden, vi har totalt över en miljon i årsinkomst tillsammans med min sambo. Jag sparar 7000-10000 i månaden.

Hyran vi betalar är på 16000.

Jag vill köpa nyproducerat bostadsrättradhus, med femårsgaranti på allt. Och få lite mer yta och lite finare område på köpet. Så jag har kalkylerat och har råd, men är lite skeptisk till kontantlån.. Kontantlånet skulle vi få av samma bank som bostadslånen, har redan kollat upp.
    Då är det mer upp till er riskbedömning. Grundförutsättningarna verkar klara.

Ni borde vara kapabla och göra en egen riskbedömning och komma fram till ett beslut. Då vi alla är olika riskbenägna så svårt att rådgöra hur någon annan ska göra.

Svar på tråden Köpa radhus med privatlån?