• Anonym (Tssss­)
    Wed 17 Feb 2021 11:55
    5193 visningar
    132 svar
    132
    5193

    När man plötsligt blir miljonär..

    Kanske ett jätte konstigt inlägg egentligen?

    Men vad hade NI gjort om ni blev miljonärer?

    Jag kan känna att jag blir lite stressad av det.

    Vi har det bra nu. Tjänar över medel.

    Nytt hus, ny bil.

    Han 57. Jag 45. Tre barn.

    Barnen får ju såklart en del.

    Men vad gör man sedan?

    Förhoppningsvis lever vi ju ett tag till, så spara.. men ändå hitta på roliga saker?

    Vi har inte behövt spara tidigare för att tex åka på en resa eller så. Så den ?charmen? faller också bort.

    Känns som ett udda inlägg, och ett väldigt angenämt ?problem?. Jag förstår det.

    Så. Vad hade ni gjort?

  • Svar på tråden När man plötsligt blir miljonär..
  • Anonym (Redan där)
    Wed 17 Feb 2021 11:59
    #1
    Anonym (Tssss) skrev 2021-02-17 11:55:57 följande:

    Kanske ett jätte konstigt inlägg egentligen?

    Men vad hade NI gjort om ni blev miljonärer?

    Jag kan känna att jag blir lite stressad av det.

    Vi har det bra nu. Tjänar över medel.

    Nytt hus, ny bil.

    Han 57. Jag 45. Tre barn.

    Barnen får ju såklart en del.

    Men vad gör man sedan?

    Förhoppningsvis lever vi ju ett tag till, så spara.. men ändå hitta på roliga saker?

    Vi har inte behövt spara tidigare för att tex åka på en resa eller så. Så den ?charmen? faller också bort.

    Känns som ett udda inlägg, och ett väldigt angenämt ?problem?. Jag förstår det.

    Så. Vad hade ni gjort?


    Vi har några miljoner, några inlåsta i huset, sedan cirka 1,5 på banken. Vi ska använda dessa pengar till pensionen, antagligen gå i pension tidigare. Känner vi att vi har mer än vi kan göra av med, då delar vi med oss till barnen, bjuder med dom på resor. 
  • Anonym (-)
    Wed 17 Feb 2021 12:02
    #2

    Plötsligt blir? 
    Pengar är något man har. Och de bara ligger där som en död sill, utan att förräntas och utan att användas. Någon gång kanske de blir nyttiga.

  • Anonym (Tssss­) Trådstartaren
    Wed 17 Feb 2021 12:04
    #3
    Anonym (-) skrev 2021-02-17 12:02:04 följande:

    Plötsligt blir? 

    Pengar är något man har. Och de bara ligger där som en död sill, utan att förräntas och utan att användas. Någon gång kanske de blir nyttiga.


    Ja. Precis. Plötsligt blir...

    Vi har redan låsta pengar i hus. Och endel på banken.

    Och nu kommer vi att få in mycket pengar på banken.

    Så man kan plötsligt bli..
  • Anonym (-)
    Wed 17 Feb 2021 12:06
    #4
    Anonym (Tssss) skrev 2021-02-17 12:04:06 följande:
    Ja. Precis. Plötsligt blir...

    Vi har redan låsta pengar i hus. Och endel på banken.

    Och nu kommer vi att få in mycket pengar på banken.

    Så man kan plötsligt bli..
    Då föreslår jag att ni också låter dem ligga som en död sill som varesig förräntas eller används, så slipper man tänka på pengarnas existens. Någon eller några få miljon var mycket pengar förr. Nu kan de som sagt bara ligga där. I stort sett alla andra har väl lika mycket ändå, så man behöver inte göra något särskilt.
  • Anonym (Tssss­) Trådstartaren
    Wed 17 Feb 2021 12:08
    #5
    Anonym (-) skrev 2021-02-17 12:06:48 följande:

    Då föreslår jag att ni också låter dem ligga som en död sill som varesig förräntas eller används, så slipper man tänka på pengarnas existens. Någon eller några få miljon var mycket pengar förr. Nu kan de som sagt bara ligga där. I stort sett alla andra har väl lika mycket ändå, så man behöver inte göra något särskilt.


    Är inte En.. eller några få det handlar om.
  • Anonym (Ss)
    Wed 17 Feb 2021 12:08
    #6
    -1 +1
    Anonym (Tssss) skrev 2021-02-17 11:55:57 följande:

    Kanske ett jätte konstigt inlägg egentligen?

    Men vad hade NI gjort om ni blev miljonärer?

    Jag kan känna att jag blir lite stressad av det.

    Vi har det bra nu. Tjänar över medel.

    Nytt hus, ny bil.

    Han 57. Jag 45. Tre barn.

    Barnen får ju såklart en del.

    Men vad gör man sedan?

    Förhoppningsvis lever vi ju ett tag till, så spara.. men ändå hitta på roliga saker?

    Vi har inte behövt spara tidigare för att tex åka på en resa eller så. Så den ?charmen? faller också bort.

    Känns som ett udda inlägg, och ett väldigt angenämt ?problem?. Jag förstår det.

    Så. Vad hade ni gjort?


    Jag hade slutat jobba och studerat lite på universitetet istället. Sen hade jag använt pengarna till sexköp utomlands.
  • Anonym (-)
    Wed 17 Feb 2021 12:10
    #7
    Anonym (Tssss) skrev 2021-02-17 12:08:41 följande:
    Är inte En.. eller några få det handlar om.
    Hade det oväntat drällt in över 7 miljoner på samma gång, hade jag nog köpt ett hus till och hyrt ut.
    Mindre än så hade hamnat på nåt vanligt e-spar och fått ligga.
  • Anonym (Tssss­) Trådstartaren
    Wed 17 Feb 2021 12:17
    #8
    Anonym (-) skrev 2021-02-17 12:10:43 följande:

    Hade det oväntat drällt in över 7 miljoner på samma gång, hade jag nog köpt ett hus till och hyrt ut.

    Mindre än så hade hamnat på nåt vanligt e-spar och fått ligga.


    Mmm.. känns dock tråkigt att köpa ett till hus bara för att hyra ut.

    Det är tvåsiffrigt det handlar om.
  • Anonym (Dröm)
    Wed 17 Feb 2021 12:19
    #9

    Jag hade startat eget företag.

  • Anonym (Jag)
    Wed 17 Feb 2021 12:19
    #10
    Anonym (Tssss) skrev 2021-02-17 11:55:57 följande:

    Kanske ett jätte konstigt inlägg egentligen?

    Men vad hade NI gjort om ni blev miljonärer?

    Jag kan känna att jag blir lite stressad av det.

    Vi har det bra nu. Tjänar över medel.

    Nytt hus, ny bil.

    Han 57. Jag 45. Tre barn.

    Barnen får ju såklart en del.

    Men vad gör man sedan?

    Förhoppningsvis lever vi ju ett tag till, så spara.. men ändå hitta på roliga saker?

    Vi har inte behövt spara tidigare för att tex åka på en resa eller så. Så den ?charmen? faller också bort.

    Känns som ett udda inlägg, och ett väldigt angenämt ?problem?. Jag förstår det.

    Så. Vad hade ni gjort?


    Vi är redan miljonärer, ca 3,5 milj tillsammans (delad ekonomi, lika mycket sparat) nästan 5-10 år yngre än er dock utan barn. 

    Skulle jag få en milj till skulle det stoppas in i sparande. kanske gå ned lite i arbetstid och sluta spara.

    vad jag gör, sparar för att ha min ålderdom tryggad, att kunna leva ett bra liv även då, kunna resa när coronan är över, reste även innan, renovera huset utan att ta lån.

    Jag känner mig ändå fattig på sätt och vis, som ensamstående pensionär får man inga bolån och det är fullt av fina lägenheter för 3 milj eller mer som jag skulle kunna vilja välja vilken jag vill köpa, och kunna fortsätta resa (om man får det då) och kunna köpa gott vin och äta ute. Jag räknar med att jag ska klara mig själv på mina pengar som nu är knappa 2 milj. Så jag fortsätter att spara, men glömmer inte bort att leva nu också. 

    För min sambo ändrades det inte då han mer nyligen blev milj efter mina ekonomiska råd, han köper bara lite finare prylar till sitt fritidsintresse.
Svar på tråden När man plötsligt blir miljonär..