• Anonym (Undrar)

Var kan man hitta information om avlidna?

Om levande kan man ju hitta hur mycket information som helst via vanliga hemsidor och se allt om deras privatliv, var de bor, jobbar med till och med vad deras djur heter.

Men var hittar man samma information om avlidna?

• Svar på tråden Var kan man hitta information om avlidna?
  • Kjell2
    Anonym (Undrar) skrev 2021-02-18 15:06:25 följande:

Om levande kan man ju hitta hur mycket information som helst via vanliga hemsidor och se allt om deras privatliv, var de bor, jobbar med till och med vad deras djur heter.

Men var hittar man samma information om avlidna?

Skatteverket är en bra början. Därefter börja leta i olika arkiv beroende på vad det är du söker.

Sen försvinner inte information som ligger på nätet med automatik om någon dör, mycket gammalt går att hitta.
  • Anonym (rz)

Avlidna tillbringar oftast sin vardag på kyrkogården och enligt den senaste undersökningen är 100% av dessa arbetslösa, även på husdjursbiten ser det väldigt tomt ut.

• Anonym (Undrar)
    Kjell2 skrev 2021-02-18 15:09:28 följande:

Skatteverket är en bra början. Därefter börja leta i olika arkiv beroende på vad det är du söker.

Sen försvinner inte information som ligger på nätet med automatik om någon dör, mycket gammalt går att hitta.

Tack för svar! Måste man inte beställa dokument från skatteverket? Söker en hemsida där jag inte behöver beställa dokument. Den mesta information försvinner om någon dör. De försvinner från alla vanliga informationsidor som ratsit, mrkoll etc.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (rz) skrev 2021-02-18 15:14:25 följande:

Avlidna tillbringar oftast sin vardag på kyrkogården och enligt den senaste undersökningen är 100% av dessa arbetslösa, även på husdjursbiten ser det väldigt tomt ut.

När de levde hade de förmodligen arbete och djur... det är hur det var när de levde som jag söker information om naturligtvis.
  • Anonym (F)
    Anonym (Undrar) skrev 2021-02-18 15:18:29 följande:
    När de levde hade de förmodligen arbete och djur... det är hur det var när de levde som jag söker information om naturligtvis.
    Varför då...? Är du bara allmänt nyfiken, söker du inspiration för att skriva böcker eller försöker du hitta info om någon gammal släkting? Äldre människor är en stor källa av information oavsett.
  • Kjell2
    Anonym (Undrar) skrev 2021-02-18 15:16:38 följande:
    Tack för svar! Måste man inte beställa dokument från skatteverket? Söker en hemsida där jag inte behöver beställa dokument. Den mesta information försvinner om någon dör. De försvinner från alla vanliga informationsidor som ratsit, mrkoll etc.
    Du kan ringa anonymt  och fråga.

Annars, kolla sidor om släktforskning. Där finns mycket tips och råd vilken information man kan hitta och var.
  • sextiotalist
    Om det gäller nära släktingar, så är brev, dagböcker som kan ge information. Under modern tid så kan även en del ha kvar facebook som minnesrum. 
    Annars är det bara de uppgifter som är offentliga som man kan få reda på som är kvar i vissa register.
  • Mrs Moneybags
    Vilken information söker du? Bostadsort, födelseår eller vad?

Mycket går att hitta på ancestry.com. Där kan du hitta basfakta, i alla fall.

När det gällde min pappa t ex fick jag även ut journaler från sjukhusen. 
  • Anonym (Undrar)
    Mrs Moneybags skrev 2021-02-18 15:32:21 följande:

Söker bostadsort, födelseår, namn på maka och barn och tidigare arbete.

Har kollat på flera släktsökningssidor men inte hittat något. Krävs väl dessutom att man bygger släktträd osv?
  • sextiotalist
    Anonym (Undrar) skrev 2021-02-18 15:45:24 följande:

Har kollat på flera släktsökningssidor men inte hittat något. Krävs väl dessutom att man bygger släktträd osv?
    Arbete är inte helt säkert att du kan få reda på. Privata företag har ingen skyldighet att lämna ut dessa uppgifter, offentliga företag måste nog göra det. Men det är inga uppgifter man hittar på ett och samma ställe. Skatteverket kan ha ett tag bakåt i tiden, då de får in uppgifter från arbetsgivarna, men om det är en offentlig uppgift är jag osäker på.
  • EpicF

Beroende på vad för information du vill få fram så är kyrkböcker ett alternativ. Även att googla eller kontakta skatteverket.
  • Anonym (Sparas)

Är det inte gamla deklarationer som du bör söka efter?
    där finns ju info om arbetsgivare och bostäder mm.

skulle vara kul o veta vad du vill få fram :)

• sextiotalist
    Anonym (Sparas) skrev 2021-02-18 16:35:09 följande:

Är det inte gamla deklarationer som du bör söka efter?
    där finns ju info om arbetsgivare och bostäder mm.

skulle vara kul o veta vad du vill få fram :)

Det är inte säkert att, även om de skulle finnas, det är en offentlig handling 
  • Anonym (Myra)
    Mrs Moneybags skrev 2021-02-18 15:32:21 följande:

Hur fick du ut journaler? Var det lång tid mellan det att han avled tills du begärde ut journalerna? Min far dog 2016, har velat få ut hans journaler men aldrig vetat hur jag ska gå till väga.
  • Anonym (M)
    Dödsboken

www.rotter.se/produkter/cd-dvd-usb/svdb
  • Aniiee

Mycket beror på när en person är född och när personen dog. Tyvärr finns inte så mycket att hämta utanför familjens egna minnen, anteckningar osv om det handlar om de senaste 100 åren. Äldsta allmänna allmäntillgängla informationen man kan få är för 70 år sedan, dvs i år så håller de på att digitalisera alla böcker från 1951. 

Handlar det om personer som har historia före 1950 finns böcker med information (födelse- och bopböcker, bagravningsböcker, hurförshörslängder mm) på Riksarkivets hemsida. 
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Myra) skrev 2021-02-18 20:59:21 följande:
    Hur fick du ut journaler? Var det lång tid mellan det att han avled tills du begärde ut journalerna? Min far dog 2016, har velat få ut hans journaler men aldrig vetat hur jag ska gå till väga.
    Hejsan! Jag kontaktade arkivnämnden i Västra Götaland, eftersom det var där han bodde. Det var på 90-talet han var sjuk, så det var betydligt längre sedan än för din pappa. Jag behövde bara hans personnr och namnen på de sjukhus han hade legat på. 

Handläggaren skrev även såhär: Dödsbevis skickas till Skatteverket och dödsorsaksintyg skickas till Socialstyrelsen. 

Så om man inte är säker på dödsorsak kan man vända sig till socialstyrelsen. 

Lycka till! 
Svar på tråden Var kan man hitta information om avlidna?