• Sweeta­scandy
    Thu 18 Feb 2021 17:01
    861 visningar
    4 svar
    4
    861

    Tar hand om exfruns barn...

    Hej!

    Jag har sedan något år tagit han om min exfrus barn varannan vecka, jag har varit med sen han föddes för 10år sedan och sena har vi ett barn gemensamt som bor också varannan vecka.

    Nu till min fråga.

    Jag får 1400kr per månad för honom och det ska räcka till allt, inkl kläder, nöjen och mobil. Är det rimligt med denna summa eller vad borde hon betala??

    Hoppas ni kan svara snabbt.

  • Svar på tråden Tar hand om exfruns barn...
  • Thu 18 Feb 2021 17:27
    #1

    Eftersom minimi beloppet för underhåll från Försäkringskassan ligger på 1 573 kronor för en 10 åring tycker jag att det är en mer logisk summa. Rimligtvis har mamman detta belopp och när man har växelvis boende är det ju inget underhåll.

    "Om den andre föräldern inte betalar något underhåll får du 1 573 kronor per månad till och med månaden när barnet fyller 11 år, därefter 1 723 kronor till och med månaden när barnet fyller 15 år och 2 073 kronor efter att barnet har fyllt 15 år."

  • Anonym (eee)
    Thu 18 Feb 2021 17:51
    #2
    Sweetascandy skrev 2021-02-18 17:01:26 följande:

    Hej!

    Jag har sedan något år tagit han om min exfrus barn varannan vecka, jag har varit med sen han föddes för 10år sedan och sena har vi ett barn gemensamt som bor också varannan vecka.

    Nu till min fråga.

    Jag får 1400kr per månad för honom och det ska räcka till allt, inkl kläder, nöjen och mobil. Är det rimligt med denna summa eller vad borde hon betala??

    Hoppas ni kan svara snabbt.


    Du ser alltså båda barnen som dina och de bor 50/50? 
    Ok att du inte är skyldig att ta hand om barnet men nu gör du det. Varför ska hon betala när ni har 50/50? 
  • Anonym (Bobvi­ous)
    Thu 18 Feb 2021 17:55
    #3
    Anonym (eee) skrev 2021-02-18 17:51:21 följande:
    Du ser alltså båda barnen som dina och de bor 50/50? 
    Ok att du inte är skyldig att ta hand om barnet men nu gör du det. Varför ska hon betala när ni har 50/50? 
    Därför att det inte är hans barn.
  • Thu 18 Feb 2021 18:52
    #4
    Sweetascandy skrev 2021-02-18 17:01:26 följande:

    Hej!

    Jag har sedan något år tagit han om min exfrus barn varannan vecka, jag har varit med sen han föddes för 10år sedan och sena har vi ett barn gemensamt som bor också varannan vecka.

    Nu till min fråga.

    Jag får 1400kr per månad för honom och det ska räcka till allt, inkl kläder, nöjen och mobil. Är det rimligt med denna summa eller vad borde hon betala??

    Hoppas ni kan svara snabbt.


    Det beror ju helt på vad ni kom överens om när pojken började bo hos dig vv. Har du erbjudit dig att stå för vissa kostnader? Annars får du räkna ut vad pojken kostar i hyra,mat,kläder mm och så får ni ta en diskussion om vad som är rimlig ersättning för dina utlägg.
Svar på tråden Tar hand om exfruns barn...