Inlägg från: Flashbulb |Visa alla inlägg
  • Flashbulb

Arbeta mindre

Litorina skrev 2021-02-21 10:17:22 följande:
    Jag levde som sagt på motsvarande 8000/mån när jag pluggade. Bodde ensam då. Jag ska ju inte påstå att det var kul. Men visst går det. Det jobbigaste då var att man varje sommar riskerade att stå utan inkomst eller inte få sin lön förrän slutet av juli, vilket innebar att man fick ca 4000 kr i maj och sen skulle klara sig på det innan sommarjobbslönen kom ett par månader senare. Pensionen kommer i alla fall regelbundet och året om. Möbler, husgeråd och allt sånt lär man ju ha redan, liksom en buffert på banken, kläder behöver man inte bry sig så mycket om när man inte jobbar. Inte behöver man åka buss eller bil till jobbet varje dag heller. Så länge man är frisk är det förhållandevis billigt att vara pensionär.

Bravo! Jag levde också på 9500 kr när jag var student för 7 år sedan. Gick alldeles utmärkt. Bodde ensam och sparade dessutom 1000 kr per månad. Jobbar deltid idag inom vården och får 20000 per månad. Klarar mig utmärkt på detta och kan spara 5000 kr per månad.

Bara som en kuriosa... en månadslön på 30000 kr gör att du har bättre betalt än 98% av världens befolkning!

Svar på tråden Arbeta mindre