• Wed 24 Feb 2021 12:30
    1100 visningar
    10 svar
    10
    1100

    Arbeta mindre

    Marleneil00 skrev 2021-02-21 07:35:26 följande:

    Tack alla ni för era synpunkter! De låter väldigt realistiska och görbara.

    Vi har gjort dåliga val och dragit på oss onödiga skulder som vi kämpar med att betala av vilket lite sätter käppar i hjulet för att gå ned i tid just nu. Och att få med sambon på tåget måste jag jobba på för han anser att man ska jobba heltid, och så gillar han att konsumera.

    Jag utbildade mig nyss och har tjänat ett par tusenlappar extra, mer blir det inte när man jobbar med människor ????

    Vi levde på mindre pengar när vi var föräldralediga och det funkade ju, så det borde funka igen. Jag tänker bara att jag blir den som förlorar på det om jag går ned i tid och får mindre i pension, kommer bara att få 8000kr i pension i skatt som det ser ut nu medan sambon får ut mycket mer. Och man kan ju inte garantera att man lever ihop som pensionärer. Klarar man sig ensam då med så lite pengar? Jag vet att min mamma inte gör det utan fick flytta tillbaka till sin exsambo för att klara vardagen.

    Tankarna virvlar, men så skönt att se att ni tänker som jag, och att jag inte bara verkar vara ?lat? som vill gå ned i tid ????


    Självklart kan man både jobba mindre och ändå få en hygglig pension. Men i ert fall blir det svårt, eftersom ni spenderar mycket och har onödiga skulder. Det handlar om prioriteringar.

    Jag tycker du i alla fall ska börja spara till din pension, det bör du prioritera före att gå ner i tid.
Svar på tråden Arbeta mindre