• AMCG

Sjuåring som vaknar FÖR tidigt

Vår 4-åring har svårt att somna i rimlig tid på kvällen och är trött på morgonen när vi måste gå upp (kl. 6 på vardagar). Nästan oavsett vad jag gör så somnar hen inte tidigare (och är trött på morgonen). Hen är nog B-människa. Det dagar hen somnar lite tidigare är när hen är på träning efter förskolan. Jag själv kan inte träna för sent inpå läggdags för jag blir hyperaktiv istället. Alla är olika. Det kan delvis vara den inbyggda rytmen som stör men det låter konstigt att ert barn är trött i skolan och efter skolan. Det tyder på att hon får för lite sömn.

När jag var yngre (i mellan- och högstadiet) fungerade jag så att om jag inte la mig inom ett visst tidsintervall (20:30-21:30) så kunde jag sen inte somna. Som om jag blev övertrött och hyperaktiv. Då somnade jag kanske 24-01 och vaknade mycket under natten.

• AMCG

Det finns lampor som lyser svagt rött och ändrar till grön vid en förinställd tid. Jag hade en kompis som hade sånna lampor till barnen. De fick gå upp först vid grönt ljus. Samma funktion som väckarklockan.

Svar på tråden Sjuåring som vaknar FÖR tidigt