• Nymamma1234

    Sjuåring som vaknar FÖR tidigt

    Min sjuåriga dotter har en tendens att alltid vakna väldigt tidigt. Hon har alltid gjort det. Vi pratar fem sex men nu FYRA!! Har försökt att lägga henne både tidigare och senare men det spelar ingen roll hon vaknar ändå tidigt. Vilket gör nu att hon är trött i skolan . Lärarna har till och med sagt att hon är trött i skolan och svårt att koncentrera sig men jag vet inte vad jag ska göra. Förstår inte vad som är fel . Vad gör jag för fel ?! Försöker lägga henne 19.30 men hon somnar inte förens kanske 20.00. Förut för hon inte skulle väcka resten av familjen fick hon ligga i sin säng när hon vaknar och titta i tex skärm på nåt barnprogram. Men hon får inte det längre för jag tänkte att det kanske var därför hon fortsatte vakna tidigt för hon tyckte att det var mysigt och ligga o titta. Men nu istället då leker hon tyst med sina leksaker i sitt rum eller läser en bok... men lik förbannat gör hon det från klockan fyra !! Vem vill gå upp och läsa klockan fyra ?? ???????? jag blir jättestressad av att hon inte sover ! Har provat att hon har saga på nåt hon somnar , saga på hela natten, nattlampa, utan nattlampa, köpt ny säng, gjort mysigt med sänghimmel osv. Vad ska ja göra. Och när jag frågat henne varför hon vaknar så tidigt säger hon bara jag vet inte . När hon inte får gå upp och jag säger åt henne att somna om och ligga kvar bara ligger hon å vänder sig hela tiden och bara somnar inte !! ???? nån som har samma ? Barn i den åldern ska ju sova 10 11 timmar eller så men hon sover kanske 8 ibland. Uuuh..... hjälp ???? tänker för hennes skull kan ju inte va kul å va trött ..

  • Svar på tråden Sjuåring som vaknar FÖR tidigt
  • Fjäril kär

    Alla har inte behov av 10 timmars sömn. Hon har faktiskt sovit färdigt när hon vaknar. 8 timmar är fullgod sömn.

    Börja med att justera läggtider. Hon måste få gå och lägga sig när hon faktiskt är trött och inte stirra dig blind på ett visst klockslag.

    Sen till att hon ÄR trött på kvällen genom att kanske aktivera henne efter skolan som tröttar ut både hjärna och kropp. (skärmar gör det inte) Ut och lek, rasa i skogen, åk pulka, gör något kreativt hemma. Se sen till att hon får varva ner innan sängdags och verkligen känna att hon är trött. Bada/duscha, läs för henne, dämpa ljud och belysning i rummet, gör det mysigt, småprata lite. Absolut inga skärmar! Kanske lyssna lite lågt på radio eller på ljudbok.

  • Nymamma1234

    Grejen är den att efter skolan är hon så trött så hon orkar inte göra nånting, orkar typ bada titta barnprogram eller leka lugnt. När jag frågar om vi ska ut till parken eller något så säger hon nej för hon är så trött och orkar inte :(

  • Litorina
    Nymamma1234 skrev 2021-02-20 09:09:22 följande:

    Grejen är den att efter skolan är hon så trött så hon orkar inte göra nånting, orkar typ bada titta barnprogram eller leka lugnt. När jag frågar om vi ska ut till parken eller något så säger hon nej för hon är så trött och orkar inte :(


    Skulle det funka att låta henne ta en tupplur (5-10 min) efter skolan så att hon håller sig pigg längre på kvällen och på så sätt kunna hålla igång på eftermiddagen, bli fysiskt uttröttad, och få henne att somna lite senare?

    Dagar hon sover längre på morgonen tas tuppluren bort.
  • Mandelskorpan
    Nymamma1234 skrev 2021-02-20 09:09:22 följande:

    Grejen är den att efter skolan är hon så trött så hon orkar inte göra nånting, orkar typ bada titta barnprogram eller leka lugnt. När jag frågar om vi ska ut till parken eller något så säger hon nej för hon är så trött och orkar inte :(


    Har hon några fritidsaktiviteter? Om ni hittar något riktigt roligt med mycket rörelse så ökar kanske motivationen till att göra något efter skolan? Fotboll /bollsport, friidrott, skridskor, parkour? Mycket rörelse brukar ge bra sömn sen.

    Sen kan jag tycka att 8h är helg ok sömn. Min yngsta har nog aldrig sovit mer än 8 max 9h på natten - barn är olika helt enkelt. Försök lägga henne senare?
  • AMCG

    Vår 4-åring har svårt att somna i rimlig tid på kvällen och är trött på morgonen när vi måste gå upp (kl. 6 på vardagar). Nästan oavsett vad jag gör så somnar hen inte tidigare (och är trött på morgonen). Hen är nog B-människa. Det dagar hen somnar lite tidigare är när hen är på träning efter förskolan. Jag själv kan inte träna för sent inpå läggdags för jag blir hyperaktiv istället. Alla är olika. Det kan delvis vara den inbyggda rytmen som stör men det låter konstigt att ert barn är trött i skolan och efter skolan. Det tyder på att hon får för lite sömn.

    När jag var yngre (i mellan- och högstadiet) fungerade jag så att om jag inte la mig inom ett visst tidsintervall (20:30-21:30) så kunde jag sen inte somna. Som om jag blev övertrött och hyperaktiv. Då somnade jag kanske 24-01 och vaknade mycket under natten.

  • scanmia

    Problemet är att hon är trött under dagen, inte hur många timmar hon sover. Skulle hon gå med på att inte börja läsa och leka direkt när hon vaknar? Säg att ni testar en vecka då hon ska ligga kvar och inte börja göra något förrän klockan är 5:30. Jag tror att om det är för roligt och mysigt att vara vaken så kan det hindra henne från att sova. Är hon inte så bra på klockan så kan ni tex sätta en svag nattlampa på en timer som tänds när det är vakentid.

    Mer motion och aktiv rörelse under dagen är en av få saker som faktiskt bevisat förbättrar nattsömnen. Hur aktiv är hon under dagen? Kan ni lägga till någon timme till med utelek eller gå och simma efter skolan tex?

    Vaknar hon för att hon behöver kissa? I så fall kan ni testa att ta henne på toaletten när ni går och lägger er för att ställa om den klockan. Detta kan också ställa om sömncyklerna, vilket skulle kunna hjälpa om det är livliga drömmar som väcker henne.

    Är hon likadan på lov och långhelger eller ställer hon om till något senare vanor då? Det kan ge ledtrådar till vilka åtgärder som skulle vara effektiva för henne.

    Stress kan också påverka sömnen. Tror du att hon är stressad i vardagen? Kan du lära henne lite avslappningstekniker (hon kan använda dem även när hon vaknar tidigt på morgonen istället för att läsa och leka).

  • Nymamma1234

    Ja hon är samma på lovdagarna och helger.. jag vet inte jag hoppas inte hon är stressad iaf.. :( tänkte nu iaf att vi ska prova att ställa en väckarklocka så hon vet att har den inte ringt är det bara försöka somna om (hennes idé) tycker den var bra, sen ska vi låta henne ha bamse saga på hela natten istället för att slå av den , sen släcka nattlampa efter det att hon somnat. Och när jag går min kvällspromenad efter middagen ska hon komma med mig.. men har sagt att vi får prova oss fram. Lite halvtrist vi skulle se mello idag eg men kände att vi båda behöver fan sova så vi får kolla repris tillsammans imorgon .. tack för era tips !

  • Hyllemor

    Går det inte att lägga henne senare? Alla barn har inte samma behov av sömn. Min sjuåring somnar inte förrän 21.30-22.00 och vaknar av sig själv vid 7-tiden på morgonen.

  • Hyllemor

    Om det går att få henne att somna senare, så kan ju det hjälpa. Även om det blir lika få timmar som vanligt, så har hon ju i alla fall inte varit vaken lika länge innan hon går till skolan, för om hon börjar dippa vid 10-tiden i skolan, så har hon ju varit vaken under 6 timmar redan och då är det ju inte konstigt att hon är trött.

  • AMCG

    Det finns lampor som lyser svagt rött och ändrar till grön vid en förinställd tid. Jag hade en kompis som hade sånna lampor till barnen. De fick gå upp först vid grönt ljus. Samma funktion som väckarklockan.

  • nirakanna2
    Nymamma1234 skrev 2021-02-20 09:09:22 följande:

    Grejen är den att efter skolan är hon så trött så hon orkar inte göra nånting, orkar typ bada titta barnprogram eller leka lugnt. När jag frågar om vi ska ut till parken eller något så säger hon nej för hon är så trött och orkar inte :(


    Det låter som att hon har hamnat snett i dygnsrytmen. Fråga inte, utan förklara för henne att du vill försöka hjälpa henne att bli piggare på eftermiddag. Punktmarkera henne och håll henne aktiv några eftermiddagar i rad och låt henne lägga sig i vanlig tid e?ler senare. Låt henne röra sig mycket så hon är riktigt trött när hon ska sova, istället för halvslö hela eftermiddagen.
  • Nymamma1234

    Jag ska försöka att lägga henne lite senare nästa helg, grejen är den att när jag försökt göra så vid tidigare tillställes har hon ändå vaknat vid fem vilket då bara resulterat i att hon förlorade timmar.. :/ ska försöka att hon är aktiv men hon är en lugn person springer aldrig omkring mycket eller så hon högoktanig att liksom sitta lugnt och leka ..

  • Litorina
    Nymamma1234 skrev 2021-02-21 09:17:35 följande:

    Jag ska försöka att lägga henne lite senare nästa helg, grejen är den att när jag försökt göra så vid tidigare tillställes har hon ändå vaknat vid fem vilket då bara resulterat i att hon förlorade timmar.. :/ ska försöka att hon är aktiv men hon är en lugn person springer aldrig omkring mycket eller så hon högoktanig att liksom sitta lugnt och leka ..


    Det kan ta ett tag att ställa om dygnsrytmen. Berätta för hennes lärare att ni jobbar med det så att de vet och förstår. En del lugna barn gillar ändå att dansa. Kan det vara något? Finns kul dansspel. Fysiska spel som Twister är ofta roligt i den åldern. Simhallen när det öppnar igen.
  • Fjäril kär
    Nymamma1234 skrev 2021-02-21 09:17:35 följande:

    Jag ska försöka att lägga henne lite senare nästa helg, grejen är den att när jag försökt göra så vid tidigare tillställes har hon ändå vaknat vid fem vilket då bara resulterat i att hon förlorade timmar.. :/ ska försöka att hon är aktiv men hon är en lugn person springer aldrig omkring mycket eller så hon högoktanig att liksom sitta lugnt och leka ..


    Att bryta vanor och skapa nya tar 10-14 dagar. Du måste helt enkelt vara konsekvent och göra samma sak 33 gånger samma kväll 14 dagar i rad. Inga men, inga om, inga undantag.
Svar på tråden Sjuåring som vaknar FÖR tidigt