Inlägg från: Litorina |Visa alla inlägg
  • Litorina

Sjuåring som vaknar FÖR tidigt

Nymamma1234 skrev 2021-02-20 09:09:22 följande:

Grejen är den att efter skolan är hon så trött så hon orkar inte göra nånting, orkar typ bada titta barnprogram eller leka lugnt. När jag frågar om vi ska ut till parken eller något så säger hon nej för hon är så trött och orkar inte :(

Skulle det funka att låta henne ta en tupplur (5-10 min) efter skolan så att hon håller sig pigg längre på kvällen och på så sätt kunna hålla igång på eftermiddagen, bli fysiskt uttröttad, och få henne att somna lite senare?

Dagar hon sover längre på morgonen tas tuppluren bort.
  • Litorina
    Nymamma1234 skrev 2021-02-21 09:17:35 följande:

Jag ska försöka att lägga henne lite senare nästa helg, grejen är den att när jag försökt göra så vid tidigare tillställes har hon ändå vaknat vid fem vilket då bara resulterat i att hon förlorade timmar.. :/ ska försöka att hon är aktiv men hon är en lugn person springer aldrig omkring mycket eller så hon högoktanig att liksom sitta lugnt och leka ..

Det kan ta ett tag att ställa om dygnsrytmen. Berätta för hennes lärare att ni jobbar med det så att de vet och förstår. En del lugna barn gillar ändå att dansa. Kan det vara något? Finns kul dansspel. Fysiska spel som Twister är ofta roligt i den åldern. Simhallen när det öppnar igen.
Svar på tråden Sjuåring som vaknar FÖR tidigt