• Anonym (äckligt)

Hur ofta tvättar du duschdraperiet?

Ja, hur ofta?

Eller köper du nytt?

Jag tvättar varannan månad och köper nytt ca 2 ggr/mån

• Svar på tråden Hur ofta tvättar du duschdraperiet?
  • ElaineBenes

Tvättar dem minst varannan vecka. Ibland oftare än så.

Är superkänslig för den där lite sura lukten det blir av dem, även om vi alltid drar för dem och ser till att de hänger rakt för att torka.

Köpte de vi har nu för närmare 11 år sedan tror jag, så verkar vara bra kvalitet vi lyckades få tag på iallafall...

• Anonym (K)
    neverpreggo skrev 2021-02-21 20:30:28 följande:
    Aha. Ska man lägga lite ättika i något fack när man tvättar det? Det mesta försvann sist jag tvättade men börjar bli dags igen :) (även om det inte är pga dessa utan för det känns dags haha)
    Det funkar nog. Jag brukar lägga det i blöt en stund i en hink. :)
  • minst
    neverpreggo skrev 2021-02-21 19:43:11 följande:
    Mitt blir inte synligt smutsigt utan vecken längst ner blir hårda. Typ som att de samlar tvålrester inom sig. Konstigt.
    På mina billiga duschdraperier som jag har köpt, bla. på IKEA så är det en lite styvare plastgrej som är insydd i den nedre sömmen som torkar och spricker och som gör att det kan se äckligt ut. Jag brukar klippa bort den och istället sy in ett "blyband" som gör att drapperiet får ett bra fall och inte "fladdrar" när man dushar. I lite dyrare dushdrapperier finns det ofta redan insytt. 
  • Tow2Mater
    ElaineBenes skrev 2021-02-21 20:36:43 följande:

Tvättar dem minst varannan vecka. Ibland oftare än så.

Är superkänslig för den där lite sura lukten det blir av dem, även om vi alltid drar för dem och ser till att de hänger rakt för att torka.

Köpte de vi har nu för närmare 11 år sedan tror jag, så verkar vara bra kvalitet vi lyckades få tag på iallafall...

Luktar de surt kanske du ska prova köpa en annan sort som inte luktar?
  • Just Precis

Har aldrig gjort. Det vi har nu har vi haft i 2-3år. Det ser bra ut och luktar inget.

• Anonym (Husmor höna)

Jag tvättar dem varje dag och köper nya 2 ggr i veckan. Kolla jag är bäst och duktigast av alla! Sicken hyvens bra människa jag är! Tvi på er alla andra uslingar som inte tvättar draperierna dagligen! Den som tvättar de mest är bäst! Upphöj mig till skyarna nu, applodera och beundra!

• mari123

När det blir smutsigt! DEFINITIVT inte flera ggr i månaden! Jag har två draperier av god kvalitet som jag växlar mellan och jag har inte köpt ngt nytt på åratal.

• Tage Tyrann
    Anonym (Husmor höna) skrev 2021-02-21 23:31:46 följande:

Jag tvättar dem varje dag och köper nya 2 ggr i veckan. Kolla jag är bäst och duktigast av alla! Sicken hyvens bra människa jag är! Tvi på er alla andra uslingar som inte tvättar draperierna dagligen! Den som tvättar de mest är bäst! Upphöj mig till skyarna nu, applodera och beundra!

Du är alla duschdraperiers drottning. En guldstjärna till dig.
  • Anonym (Cic)

Vi använder inte draperiet särskilt ofta (sitter ner i badkaret o duschar). Har haft vårt draperi i fem år och aldrig tvättat det. De senaste 20 åren har jag ägt fyra duschdraperier, och de gånger jag har bytt är det för att jag har flyttat och det jag har varit fel storlek för det nya hemmet (och inte kunnat sys om, för det har jag också gjort ett par gånger).

Men jisses vad en del köper en massa. Inte konstigt att klimatet fått tuppjuck!

Någon ville ha pris för att hen köpte och tvättade mest. Jag får kanske jumbopriset i den tävlingen!

• Anonym (sällan)

Vi har samma duschdraperi som vi köpt när vi flyttade in hit för nästan 8 år sedan. Tvättat det antagligen 3-4 ggr under den här tiden (som senast, faktiskt förra vecka då vi skulle ha en storstädning.

• Mint

Tvättar när det behövs. Det går nog flera månader emellan. Till slut blir det lite gulaktigt längst ner och då åker det i tvätten och så hänger jag upp det andra vi har.

Har köpt ett duschdraperi i mitt liv. Det vi byter med hängde i huset när vi köpte det. Vet inte när jag skulle köpa ett nytt förutom om något av de här skulle gå sönder. Man klarar sig iofs med ett. Bara att hänga upp det på sin plats igen efter tvätt.

• cosinus

För sällan: Det går bra så länge det hänger ovanför golvet men stången tenderar att hasa ner lite omärkligt och helt plötsligt inser man att draperiet släpar i marken och då blir det ganska äckligt och eftersom jag kan vara stans sämsta observatör brukar jag inte märka det föränn det är ganska djäkla äckligt. Men då åker det i maskinen :)

• MrsPJ

Sköljer av det efter varje dusch, aldrig ens funderat på att tvätta det. Skulle aldrig falla mig in att ta ner och knöla ner i en hink haha. Om jag tvättar så skulle jag ta en svamp och skrubba det medan det hänger. Har dock inte hänt än, haft det i 1,5 år.

• Mint
    MrsPJ skrev 2021-02-22 18:58:04 följande:

Sköljer av det efter varje dusch, aldrig ens funderat på att tvätta det. Skulle aldrig falla mig in att ta ner och knöla ner i en hink haha. Om jag tvättar så skulle jag ta en svamp och skrubba det medan det hänger. Har dock inte hänt än, haft det i 1,5 år.

Varför skulle du ha det i en hink? In i tvättmaskinen på 40 grader bara
  • Anonym (när)

När det behövs. Jag har känslig näsa och känner direkt om det luktar minsta surt. Då åker de ner (behöver ha två) och jag sätter antingen upp det andra paret jag har, eller tvättar och hänger upp direkt så det får torka på plats. 

Brukar ha ättika i maskinen och sen blandar jag emellanåt salt och vatten och sprayar nederkanten. Minns inte varifrån tipset kommer, men vattnet rinner av bättre och det tar längre tid innan det luktar. Men man får spraya om lite då och då. 

• MrsPJ
    Mint skrev 2021-02-22 20:44:39 följande:

Varför skulle du ha det i en hink? In i tvättmaskinen på 40 grader bara

Alltså, det är helt av plast så det är ingen bra idé haha. Hade en kompis vars sambo slängde in deras i tvättmaskinen, skiten smälte och förstörde allt annat. Verkar enklare att göra rent medans det hänger :D
  • Mint
    MrsPJ skrev 2021-02-22 21:32:40 följande:

Alltså, det är helt av plast så det är ingen bra idé haha. Hade en kompis vars sambo slängde in deras i tvättmaskinen, skiten smälte och förstörde allt annat. Verkar enklare att göra rent medans det hänger :D

Aha, då är det såklart en annan sak men säkert lättare att bara skrubba av då.
Svar på tråden Hur ofta tvättar du duschdraperiet?