• Patton

    Ta sig in i arbetslivet som 30+

    Trots ett antal mer eller mindre ambitiösa försök (avhoppade utbildningar, genomklarad yrkesutbildning som inte ledde nånstans, slitsamma ströjobb som inte gått att leva på) har jag aldrig riktigt kommit in i livet. Jag har aldrig haft ett heltidsjobb, aldrig tjänat mer än 8 000 kr på en månad och aldrig haft ett ordentligt boende, utan fått lita på tillfälliga lösningar. På grund av detta känner jag mig som en väldigt misslyckad människa. Mina vänner har börjat skaffa hus och barn medan jag i princip inte ens lämna pojkrummet och känner mig lika attraktiv som en kyrkråtta.


    I nuläget befinner jag mig i en situation där jag har för lite CSN för att kunna genomföra en lång utbildning (och behöver ta ikapp massa poäng), inte får läsa på Komvux eftersom jag redan har gymnasiebehörighet och inte heller verkar vara särskilt aktuell för de arbetsmarknadsutbildningar som Arbetsförmedlingen erbjuder. Insatser i form av stöd och matchning och sius har därtill inte lett någonstans. Det är som om jobbcoacherna ger upp så fort de får syn på mitt CV. Coronan påverkar förstås också, men andra får ju jobb till slut.


    Jag har förstås sökt jobb på donken osv. men får i regel inga svar. Hörde att det råder stor konkurrens om instegsjobben just nu, så på nästan varje plats konkurrerar jag med hundratals sökande. Som äldre och utbildad antar jag att företagen ser mig som överkvalificerad och satsar på säkrare kort i form av t.ex. nyanlända och yngre.


    Hur tar man sig ur det här? Är tacksam för minsta tips, så länge det är konstruktivt. Allt jag drömmer om är ett jobb jag kan leva på. Om jag tjänar 15 000 eller 30 000 efter skatt är oviktigt.

  • Svar på tråden Ta sig in i arbetslivet som 30+
  • Kjell2

    Var det du som gått YH process och inte fått jobb?

    Generella tips

    Bemanningsföretag

    Utnyttja kontaktnät, gamla praktikplatser, kursare mm

    Sök jobb i hela Sverige och flytta

  • nnnnnnnn

    om du har möjlighet att ta fram en omvårdande sida av dej själv så finns det oftast jobb inom äldrevården, hemtjänsten, barnomsorgen.
    Då kan man ofta börja med timanställning och sedan utöka.

  • Patton
    Kjell2 skrev 2021-02-21 14:44:25 följande:

    Var det du som gått YH process och inte fått jobb?

    Generella tips

    Bemanningsföretag

    Utnyttja kontaktnät, gamla praktikplatser, kursare mm

    Sök jobb i hela Sverige och flytta


    Ja, har försökt allt det där men i princip gett upp den branschen helt nu eftersom det aldrig händer något. Flera kursare som antingen inte fått jobb eller som sadlat om sen examen, så jag verkar inte ha varit ensam om att kamma noll.

    Pratade med syo igår och det finns eventuellt en lucka att plugga nåt komvuxyrke sen eftersom regeringen ska ändra reglerna för prioriteringsordningen (från enbart personer utan gymnasieexamen till att även innefattta långtidsarbetslösa). Hoppas på det.
  • Patton
    nnnnnnnn skrev 2021-02-21 14:48:45 följande:

    om du har möjlighet att ta fram en omvårdande sida av dej själv så finns det oftast jobb inom äldrevården, hemtjänsten, barnomsorgen.

    Då kan man ofta börja med timanställning och sedan utöka.


    Jag ska prata med min kontakt person på AF om att ev testa praktik inom vård och omsorg. Tror det kan vara en väg. Inget som passar min personlighet öht, men det kanske går att växa in i det...
  • Anonym (Rolf)

    Skit i jobb och karriär. Det är oväsentligt.

    Skaffa en kvinna!

  • Patton
    Anonym (Rolf) skrev 2021-02-21 16:37:21 följande:

    Skit i jobb och karriär. Det är oväsentligt.

    Skaffa en kvinna!


    Haha, efterfrågan på arbetslösa killar med mediokert utseende är tyvärr inte vidare stor... Jag har större chans att vinna på lotto. Tänker mig att ett stabilt jobb åtminstone kan vara ett steg i rätt riktning.
  • Tow2Mater

    Skulle göra värnplikt vara något? Sen kan du t ex hitta en militär bana? Det finns mycket intressant där.

  • Anonym (En kvinna bara)

    Om du är beredd att flytta så skulle jag rekomendera ett callcenter som heter Sykes, lätt att få jobb där, räcker att du kan prata och skriva :) Start lönen är mellan 18000-20000 kr . Eller andra call center kan du ju också kolla.

Svar på tråden Ta sig in i arbetslivet som 30+