• Lea Sofie

    Sambo har dåligt tålamod med mina barn

    Jag är sambo sedan ett år tillbaka. Vi har båda varsin fyraåring och jag har även en tioåring.

    Båda min barn är envisa som synden och vill gärna ha som vilka igenom, vilket jag tycker är ganska normal beteende. Min tioåring är dessutom i förpuberteten ????

    Min minsta tjej vill gärna bestämma också skriker och gormar om hon inte får som hon vill.

    Vi har gått i terapi för att få bukt på hur vi ska få ihop vår familj på bästa sätt.

    Terapeuten ger oss tips som är utifrån mitt sätt att uppfostra, utan straff, men att tillrättavisa och förklara samt berömma när de gör rätt istället.

    Min sambo tycker det är helt galet och vill gärna straffa barnen genom skicka ut dem där ute etc...

    idag sade han till både min fyraåring samt sin egen att de inte hade någon hjärna.

    Han sade att han skulle ringa socialen så att de skulle ta mitt barn ifrån mig (de hade busat vid maten och sjungit, vilket vi inte tycker man gör).

    Jag blir givetvis arg på honom (detta är inte första gången) för hans sätt att prata med barnen och då tycker han att jag straffar honom för att barnen beter sig illa.

    Är detta ett normalt beteende av honom? Är det jag som är känslig?

  • Svar på tråden Sambo har dåligt tålamod med mina barn
  • Anonym (pop)
    Lea Sofie skrev 2021-02-21 16:21:00 följande:

    Jag är sambo sedan ett år tillbaka. Vi har båda varsin fyraåring och jag har även en tioåring.

    Båda min barn är envisa som synden och vill gärna ha som vilka igenom, vilket jag tycker är ganska normal beteende. Min tioåring är dessutom i förpuberteten ????

    Min minsta tjej vill gärna bestämma också skriker och gormar om hon inte får som hon vill.

    Vi har gått i terapi för att få bukt på hur vi ska få ihop vår familj på bästa sätt.

    Terapeuten ger oss tips som är utifrån mitt sätt att uppfostra, utan straff, men att tillrättavisa och förklara samt berömma när de gör rätt istället.

    Min sambo tycker det är helt galet och vill gärna straffa barnen genom skicka ut dem där ute etc...

    idag sade han till både min fyraåring samt sin egen att de inte hade någon hjärna.

    Han sade att han skulle ringa socialen så att de skulle ta mitt barn ifrån mig (de hade busat vid maten och sjungit, vilket vi inte tycker man gör).

    Jag blir givetvis arg på honom (detta är inte första gången) för hans sätt att prata med barnen och då tycker han att jag straffar honom för att barnen beter sig illa.

    Är detta ett normalt beteende av honom? Är det jag som är känslig?


    Jag tycker att han SKA ringa socialen - och be om föräldrastöd till sig själv! 

    Men vill du verkligen leva ihop med en person som tycker att DU är så dålig förälder så att DU ska bli av med dina barn?
  • Anonym (??)

    Min minsta tjej vill gärna bestämma också skriker och gormar om hon inte får som hon vill.

    Och detta beteende tycker du är helt okej???

  • Lea Sofie

    Tycker givetvis inte att det är ok att hon gormar och skriker, men jag tror inte på att straff är rätt väg att gå.

  • Anonym (s)
    Lea Sofie skrev 2021-02-21 16:21:00 följande:

    Båda min barn är envisa som synden och vill gärna ha som vilka igenom, vilket jag tycker är ganska normal beteende.

    Min minsta tjej vill gärna bestämma också skriker och gormar om hon inte får som hon vill.


    Det låter rätt bedrövligt hur du uppfostrar dina barn
  • Lea Sofie

    Nej det är väl det jag kommit till insikt med att jag nog inte kan leva med en person som tycker jag är em dålig förälder. Förstår inte varför han vill leva med en människa han har dessa åsikter om heller.

    Bara så himla svårt beslut. Barnen avgudar honom.

    Jag vet att mina barn kan vara en utmaning, men det blir bättre hela tiden.

  • Lea Sofie
    Anonym (s) skrev 2021-02-21 16:46:10 följande:

    Det låter rätt bedrövligt hur du uppfostrar dina barn


    Jag uppfattar mina barn helt enligt föräldrarböcker och terapeuters råd.

    Bara för att hon skriker betyder det inte att hon får som hon vill....
  • Anonym (??)
    Lea Sofie skrev 2021-02-21 16:44:04 följande:

    Tycker givetvis inte att det är ok att hon gormar och skriker, men jag tror inte på att straff är rätt väg att gå.


    Men vad säger du när hon gormar och beter sig då?

  • Drottningen1970

    När du valde att skaffa barn tog du på dig ansvaret att skydda dem från fysiskt och psykisk skada. Att vara en tigermamma som alltid sätter sina barns bästa före sitt eget.

    Eller inte kanske...

    Vore det ok att en lärare i skolan sa åt ditt barn att han saknade hjärna? Om inte, varför då?

    Hemmet är det ställe som ett barn ska känna sig helt trygg och älskad....

    Eller få höra att han saknar hjärna...

    Man kan ju se lite olika på saken...

    Ibland kan man känns sig lite osäker på om det är ok att säga åt ett barn att han saknar hjärna... då kan man fråga främlingar på internet...

  • Anonym (Va?)
    Anonym (??) skrev 2021-02-21 16:40:20 följande:

    Min minsta tjej vill gärna bestämma också skriker och gormar om hon inte får som hon vill.

    Och detta beteende tycker du är helt okej???


    En fyraåring som gapar och skriker, och ska bestämma?
    Haha, nej fy fan. Jag hade dragit innan ungen hunnit dra nästa andetag.
Svar på tråden Sambo har dåligt tålamod med mina barn