• Lea Sofie

Sambo har dåligt tålamod med mina barn

Jag är sambo sedan ett år tillbaka. Vi har båda varsin fyraåring och jag har även en tioåring.

Båda min barn är envisa som synden och vill gärna ha som vilka igenom, vilket jag tycker är ganska normal beteende. Min tioåring är dessutom i förpuberteten ????

Min minsta tjej vill gärna bestämma också skriker och gormar om hon inte får som hon vill.

Vi har gått i terapi för att få bukt på hur vi ska få ihop vår familj på bästa sätt.

Terapeuten ger oss tips som är utifrån mitt sätt att uppfostra, utan straff, men att tillrättavisa och förklara samt berömma när de gör rätt istället.

Min sambo tycker det är helt galet och vill gärna straffa barnen genom skicka ut dem där ute etc...

idag sade han till både min fyraåring samt sin egen att de inte hade någon hjärna.

Han sade att han skulle ringa socialen så att de skulle ta mitt barn ifrån mig (de hade busat vid maten och sjungit, vilket vi inte tycker man gör).

Jag blir givetvis arg på honom (detta är inte första gången) för hans sätt att prata med barnen och då tycker han att jag straffar honom för att barnen beter sig illa.

Är detta ett normalt beteende av honom? Är det jag som är känslig?

• Svar på tråden Sambo har dåligt tålamod med mina barn
  • Lea Sofie

Tycker givetvis inte att det är ok att hon gormar och skriker, men jag tror inte på att straff är rätt väg att gå.

• Lea Sofie

Nej det är väl det jag kommit till insikt med att jag nog inte kan leva med en person som tycker jag är em dålig förälder. Förstår inte varför han vill leva med en människa han har dessa åsikter om heller.

Bara så himla svårt beslut. Barnen avgudar honom.

Jag vet att mina barn kan vara en utmaning, men det blir bättre hela tiden.

• Lea Sofie
    Anonym (s) skrev 2021-02-21 16:46:10 följande:

Det låter rätt bedrövligt hur du uppfostrar dina barn

Jag uppfattar mina barn helt enligt föräldrarböcker och terapeuters råd.

Bara för att hon skriker betyder det inte att hon får som hon vill....
  • Lea Sofie

Era svar gör ont att höra. Jag aldrig att jag skulle vara så blind för kärleken som jag tydligen varit här. Mina tjejer är mitt allt och jag vill inget hellre än att de ska vara trygga.

Ja jag har kanske inte varit den strängaste föräldern och har barn med ett sjuhelsikes temperament, men inte så att de inte för konsekvenser. De får konsekvenser, men inte straff. Och deras uppförande blir bättre och med rätt vägledning kommer det blir jättebra!

Oavsett vilket så tycker jag att en vuxen person aldrig får gå ner på ett barns nivå och kalla dem saker. Alla kan bli arga och säga saker som de ångrar, men det finns ju gränser för vad som är ok.

Detta är så jobbigt och han ser verkligen inte att han har kränkt dem, de är ju bara 4 och fattar inte. Han kan dock hålla med om att det var fel att säga så, men mitt beteende med att inte straffa barnen hela dagen för uppförandet på morgonen värre.

• Lea Sofie
    Drottningen1970 skrev 2021-02-21 20:32:56 följande:

Du fattar att det är ett ganska vanligt beteende hos en 4 åring va? En viktig utvecklingsfas när man prövar hur långt ens egen vilja räcker. Detta ska inte kväsas utan hanteras genom att ge barnet andra verktyg där barnet får känna att även hennes vilja blir hörd på ett åldersadekvat sätt. Detta är en viss process som kräver tålamod och att man kan bemöta barnet rätt. Inget som sker på en vecka. Så resultatet du efterfrågar kanske man inte kan uttala sig om ännu.

Vad som däremot inte är vare sig normalt eller åldersadekvat är sättet som mannen i familjen hanterade det på.

Tack!
  • Lea Sofie
    Jemp skrev 2021-02-22 09:10:21 följande:

Instämmer. Herregud, folk här får det ju att låta som att 4åringar är färdiguppfostrade änglar som inte får visa känslor.

Ts: jag instämmer med resten- ingen som behandlade mina barn så hade blivit långlivade i mitt liv. Hånar och hotar (var soc ett hot mot 4åringen eller dig? Min 5åring hade absolut tagit skada av ett hot att tvingas flytta ifrån mig om han inte uppför sig).

Hotet sades till mig. Han sade sedan att det är för att hon slåss ibland (hon kan vifta till ibland när hon blir arg, men absolut inget som inte andra barn gör. Förskolan har aldrig sett

problem med hennes beteende) och att hon inte ska skada andra barn.
Svar på tråden Sambo har dåligt tålamod med mina barn