• Lea Sofie

Sambo har dåligt tålamod med mina barn

Jag är sambo sedan ett år tillbaka. Vi har båda varsin fyraåring och jag har även en tioåring.

Båda min barn är envisa som synden och vill gärna ha som vilka igenom, vilket jag tycker är ganska normal beteende. Min tioåring är dessutom i förpuberteten ????

Min minsta tjej vill gärna bestämma också skriker och gormar om hon inte får som hon vill.

Vi har gått i terapi för att få bukt på hur vi ska få ihop vår familj på bästa sätt.

Terapeuten ger oss tips som är utifrån mitt sätt att uppfostra, utan straff, men att tillrättavisa och förklara samt berömma när de gör rätt istället.

Min sambo tycker det är helt galet och vill gärna straffa barnen genom skicka ut dem där ute etc...

idag sade han till både min fyraåring samt sin egen att de inte hade någon hjärna.

Han sade att han skulle ringa socialen så att de skulle ta mitt barn ifrån mig (de hade busat vid maten och sjungit, vilket vi inte tycker man gör).

Jag blir givetvis arg på honom (detta är inte första gången) för hans sätt att prata med barnen och då tycker han att jag straffar honom för att barnen beter sig illa.

Är detta ett normalt beteende av honom? Är det jag som är känslig?

• Svar på tråden Sambo har dåligt tålamod med mina barn
  • Anonym (Hm)

Jag hade hållit i linjen med uppfostran, så som du tänker men kanske funderat på hur man hanterar skrikandet. Jag tillhör de som tycker gap och skrik är svinjobbigt. Så när sonen hamnar där med gap och skrik blir han ombedd att gå upp till sitt rum (när han var så liten som fyra är jag rätt säker på att jag var honom någon gång när han vägrade). Där kan man köra hela registret för där står man ingen annan, det ger sig dock rätt fort för det är trist när ingen ser eller hör. ;)

Innan testar jag dock om en kram fungerar. För ibland är han egentligen mer ledsen än arg och då fungerar kramar bäst. Jag har förklarat att gap och skrik ska vi andra inte behöva stå ut med, så är han så arg att han inte kan låta bli får han göra det där vi inte störs helt enkelt. :)

• Drottningen1970

Detta handlar inte om uppfostran, utan om att TS har tagit in en man i barnens hem som kränker dom och uppför sig som att HAN vore 4 år.

• Anonym (??)
    Anonym (Va?) skrev 2021-02-21 17:14:48 följande:
    En fyraåring som gapar och skriker, och ska bestämma?
    Haha, nej fy fan. Jag hade dragit innan ungen hunnit dra nästa andetag.
    Känns så va!
    Jag menar inte heller att barn inte ska lyssnas på.
    Men detta beteende?
    Det måste ju visas som icke önskvärt.
  • MrsPJ

Förlåt men problemet går att lösa genom att han flyttar ut. Människan kan ju ge barnen skador för livet om han tillåts mobba dem så där. Där är det bara du som har ansvar TS. Oavsett om barnets beteende är okej eller inte så har han ingen rätt att kränka dem. Punkt slut.

• Tow2Mater

Ni kan mötas i mitten genom att ge barnen konsekvenser för deras beteende, det ligger mittemellan hans "straff" och dina "tillrättavisa och förklara samt berömma".

• Anonym (tvi)

Tyvärr kan du inte göra något åt hur han behandlar sitt eget(eller jo man kan anmäla till socialen om han är olämplig) men du kan se till att dina barn slipper ha en sån idiot i närheten.

Skärp till dig TS, han är ett svin och du låter han vara det, det är du som låter han vara i närheten av dina barn

men låt oss gissa, han är ju så fin annars..

• ffdfgfgffd
    Tow2Mater skrev 2021-02-21 17:43:58 följande:

Ni kan mötas i mitten genom att ge barnen konsekvenser för deras beteende, det ligger mittemellan hans "straff" och dina "tillrättavisa och förklara samt berömma".

Mötas på mitten? Har du ens läst vad ts skriver?
    Han låter ju helt sjuk i huvudet, beter sig illa mot både henne och barnen. Sluta dalta dessa idioter
  • Anonym (pop)

Jag reagerar också på att du skrev att det var "barnen" som härjat vid middagen (dvs båda 4-åringarna) en är din, en är hans - men det är du som ska bli av med ditt barn när han gör soc-anmälan.

Barnens beteenden är en sak, men mannens beteende är under all kritik! Han ska vara en vuxen men han säger åt barnen att de inte har någon hjärna och han tycker man kan ställa ut barn ute, osv. Att han vill soc-anmäla sin egen sambo - nej, då ska man inte leva ihop. 

• Tow2Mater
    ffdfgfgffd skrev 2021-02-21 18:01:02 följande:
    Mötas på mitten? Har du ens läst vad ts skriver?
    Han låter ju helt sjuk i huvudet, beter sig illa mot både henne och barnen. Sluta dalta dessa idioter
    De kan båda lära sig lite bättre och mötas halvvägs.
  • Anonym (s)
    Lea Sofie skrev 2021-02-21 16:48:16 följande:
    Jag uppfattar mina barn helt enligt föräldrarböcker och terapeuters råd.

Bara för att hon skriker betyder det inte att hon får som hon vill....
    Hur nöjd är du med resultatet?
Svar på tråden Sambo har dåligt tålamod med mina barn