Inlägg från: nnnnnnnn |Visa alla inlägg
  • nnnnnnnn

Shoppingmissbruk, fler än jag?

Anonym (nej) skrev 2021-02-23 09:25:14 följande:
    Ja, jag har kommit en bit, men än känns det bara ångestfyllt.... jag har en sten i magen, stresspåslag som är enormt.... men jag vet att det kommer lätta så småningom....

Jo, jag glömde skriva det att 500 kr går in på ett sparande från och med denna månadslön.

Bra att ha en buffert, men håll den inte för hög, det blir lätt att man tänker "nu har jag 50 000 kr och kan unna mej ..."

Så sätt en gräns tex 20 000 kr i bufferten får aldrig röras om det inte skulle vara akut kris tex värmepannan går sönder eller vattenläcka måste åtgärdas.
    När bufferten är 30 000 kr tas 10 000 kr ut och betalas av extra på det lån med högst ränta.

Så efter några månader när bufferten når 30 000 kr, så kommer du kunna betala av 10 000 kr extra varannan månad på det lån med högst ränta. Det gör enorm skillnad!

Dessutom har du rutiner för sparandet = kommer göra dej gott att dessa 5000 kr "försvinner" varje månad, så du får in vanan att spara.

Heja!

Det kommer gå fortare än du tror, när du är igång så kommer du hitta små vägar till att betala av extra. Kanske ta något extrapass på jobbet? Hitta mer att spara in på? Få nya sundare vanor?
    Var öppen med vännerna så de kan hjälpa dej, bryt med de som försöker få dej att falla in i de gamla hjulspåren.
    Om en vän och du brukar fika på stan (100-200 kr), så är det en äkta vän om den går med på termoskaffe i parken/skogen/hemma och du sparar i princip hela den summan som fikan på stan kostar.

• nnnnnnnn
    Anonym (nej) skrev 2021-02-23 09:25:14 följande:
    Ja, jag har kommit en bit, men än känns det bara ångestfyllt.... jag har en sten i magen, stresspåslag som är enormt.... men jag vet att det kommer lätta så småningom....

Jo, jag glömde skriva det att 500 kr går in på ett sparande från och med denna månadslön.

Ojdå!

Läste slarvigt... 500 kr på sparkontot är lite annorlunda jämfört med 5000 kr.
    Jag läste att du hade hög månadslön, så jag antog att du hade lite mer pengar in.

Men även med 500 kr sparande, så kan du hålla samma approach som jag skrev, men kanske ha en längre gräns som ej får röras tex
    5000 kr = rör ej
    När sparandet når 6000 kr = tag ut 1000 kr och betala av det lån med högst ränta.
    Det blir ändå 1000 kr extra varannan månad och det kommer du att märka efter något år.

Säg JA till allt som sparar pengar eller drar in extrapengar (extrapass, någon tjänst för vänner/grannar, förhandla upp lönen/byta jobb för att få upp lönen osv)
    Säg NEJ till allt som kostar pengar.

• nnnnnnnn

Och låt det ta lite tid!

Landa i beslutet, sätt köpstopp som du bestämt dej för, vänj dej vid att inte göra av med pengar.

Tag ut 200 kr och ha i mobilfodralet, de får du använda under veckan till allt som inte är veckohandling i mataffären. Försök att låta bli att använda din 200-lapp, men använd den när behovet att ta fram köpkortet blir för stort.

När du är inne i vanorna, så försöker du rensa ett rum/område i taget tex Denna månaden ska jag rensa hallen. (Börja gärna med ett rum/område som är litet och gripbart, utan många saker).
    Rensa = tänk igenom, använder jag allt? Ska/kan något säljas? Lägg ut på nätet och sälj det som ej används och är säljbart.

När du fått upp vanan, så kan du angripa svårare områden som garderoben, förrådet osv.

KÖP inte hem en massa "bra att ha" för 10 tandkrämstuber som bara står = onödig kostnad.

Använd slut ALLT, innan du köper hem nytt. KAnske har du en massa småburkar med krämer, tvål, schampo osv. Använd slut dem, spara inte till framtida resor eller "bra att ha". Vi har precis påbörjat att rensa ut badrummet = använda allt sådant, så att varje person har 1 av allt: Tandkräm, tvål, schampo osv, Inte att alla har 1 hemma + 1 i träningsväskan + 1 i familjens gemensamma badväska + lite att ha när man reser + lite i någon gammal necessär.
    Kan säga att vi nu i några månader inte behövt köpa något sådant till någon! Det finns fortfarande presentförpackningar att öppna och små tuber av resetandkräm att använda upp...

Svar på tråden Shoppingmissbruk, fler än jag?