Shoppingmissbruk, fler än jag?
Jo, jag glömde skriva det att 500 kr går in på ett sparande från och med denna månadslön.
Bra att ha en buffert, men håll den inte för hög, det blir lätt att man tänker "nu har jag 50 000 kr och kan unna mej ..."
Så sätt en gräns tex 20 000 kr i bufferten får aldrig röras om det inte skulle vara akut kris tex värmepannan går sönder eller vattenläcka måste åtgärdas.
När bufferten är 30 000 kr tas 10 000 kr ut och betalas av extra på det lån med högst ränta.
Så efter några månader när bufferten når 30 000 kr, så kommer du kunna betala av 10 000 kr extra varannan månad på det lån med högst ränta. Det gör enorm skillnad!
Dessutom har du rutiner för sparandet = kommer göra dej gott att dessa 5000 kr "försvinner" varje månad, så du får in vanan att spara.
Heja!
Det kommer gå fortare än du tror, när du är igång så kommer du hitta små vägar till att betala av extra. Kanske ta något extrapass på jobbet? Hitta mer att spara in på? Få nya sundare vanor?
Var öppen med vännerna så de kan hjälpa dej, bryt med de som försöker få dej att falla in i de gamla hjulspåren.
Om en vän och du brukar fika på stan (100-200 kr), så är det en äkta vän om den går med på termoskaffe i parken/skogen/hemma och du sparar i princip hela den summan som fikan på stan kostar.