• Mon 22 Feb 2021 20:14
    766 visningar
    13 svar
    13
    766

    Jobb intervju

    Har de skrivit datum när de vill att du tillträder tjänsten?

    Hur mycket du har att säga till om beror på hur arbetsmarknaden för såna tjänster ser ut och hur gärna de vill anställa just dig. Men också hur akut det är för dem att få in ny personal. Behöver de en servitris omgående hittar de lätt en annan om du krånglar. Vill de ha en utbildad yrkesperson med exakt din kompetens i ett bristyrke är det lättare för dig att ställa krav.

    Så första grejen är ju att kolla när tjänsten ska börja. Om det krockar med din resa kan du fråga försiktigt om det är möjligt att skjuta det framåt lite av privata skäl. Att flytta fram tid för att börja nytt jobb pga uppsägningstid på nuvarande jobb är inget konstigt, så de borde vara beredda på att sånt kan hända.

    Och så två frågor av ren nyfikenhet: Vad är det för typ av bröllop som kräver tre personers planering i en hel månad? Du tänker väl inte ta ut bidrag eller a-kassa under den månaden om du aktivt tackat nej till jobb samma period?

  • Mon 22 Feb 2021 20:15
    #3

    Har de skrivit datum när de vill att du tillträder tjänsten?

    Hur mycket du har att säga till om beror på hur arbetsmarknaden för såna tjänster ser ut och hur gärna de vill anställa just dig. Men också hur akut det är för dem att få in ny personal. Behöver de en servitris omgående hittar de lätt en annan om du krånglar. Vill de ha en utbildad yrkesperson med exakt din kompetens i ett bristyrke är det lättare för dig att ställa krav.

    Så första grejen är ju att kolla när tjänsten ska börja. Om det krockar med din resa kan du fråga försiktigt om det är möjligt att skjuta det framåt lite av privata skäl. Att flytta fram tid för att börja nytt jobb pga uppsägningstid på nuvarande jobb är inget konstigt, så de borde vara beredda på att sånt kan hända.

    Och så två frågor av ren nyfikenhet: Vad är det för typ av bröllop som kräver tre personers planering i en hel månad? Du tänker väl inte ta ut bidrag eller a-kassa under den månaden om du aktivt tackat nej till jobb samma period?

  • Mon 22 Feb 2021 20:28
    #6
    Kodia skrev 2021-02-22 20:15:48 följande:

    Det beror på vad det är för jobb. Är det ett vanligt jobb med tillsvidareanställning (som ekonom, förskollärare, montör el dyl) så räknar de säkert med att typ alla är lediga en månad på sommaren. Men självklart tar du upp det på intervjun, eller när de ringer för att erbjuda dig jobbet.

    Är det ett sommarjobb så kanske det inte är så populärt...


    Ja, såklart. Tänkte inte på att juli ligger så långt fram i tiden. (Skyller på migrän!) Jag uppfattade TS som att hon ville inleda tjänsten med att vara ledig, dvs skjuta upp tjänstetillträdet.

    TS, det brukar stå en facklig representant angiven i jobbannonsen. Ring den personen och fråga hur det funkar med semester på den aktuella arbetsplatsen, om man får välja fritt själv när man tar ut semester tex. Du kan också ringa medlemsservice på det fackförbund du själv är ansluten till och be om råd.
  • Mon 22 Feb 2021 21:44
    #10
    kamalyassine skrev 2021-02-22 21:00:04 följande:

    hej och tack för ditt svar, jag tänker svara dig med det sista frågan du ställde, av privata själ så kan jag inte svara på hela frågan men det du ska veta är att myndigheter i andra länder är inte lika hjälpsamma som här hemma i Sverige, de ska flytta till en ny lägenhet och massa annat som ska ordnas de behöver helt enkelt en till person som ska hjälpa. och nej jag tänker inte söka bidrag och vill ha en obetald semester. tack för ditt svar!  


    Jag förstår ändå inte. Men jag förstår däremot att du inte vill eller kan säga allt. Man vill ju inte lämna ut info om andra. Hoppas att det kan ordna sig för er!
Svar på tråden Jobb intervju