• Tjavgd

    Vad ska jag göra med min 2 åring?

    Jag förstår att det är vanligt att undra om sina barn har någon typ av diagnos eller överaktivitet pga. Trots osv. Men i mitt fall går det aldrig i perioder. Jag har en extremt överaktiv dotter på 2 år som ALDRIG är stilla förutom när hon sover, då går det inte att väcka henne.

    När hon var 7 månader börja hon resa sig, vid 8 månader gick ungen. Innan 1 års ålder klättra hon upp för våran över 1 meter höga säng, gick i trappor som vem som helst och klättra överallt utan att ramla (självklart ramlar hon ibland men hon är hemskt stabil). Vid 1 års ålder var förskolan häpna över att hon la svåra pussel, måla små saker i olika färger istället för att måla överallt och blanda färger. Innan 2 så måla hon perfekta hudvudfotingar och nu hjärtan. Allt detta görs samtidigt som hon hoppar upp och ner på stolen och vrider och vänder på sig.

    Nu är hon 2 1/2 hon cyklar utan stödhjul på 4 km promenader. När vi kommer hem ifrån detta är hon allt annat än trött. Jag tycker då att hon borde lägga sig ner ett tag på soffan och vila men där ligger hon knappt 30 sekunder. Andra i vår närhet märker också av denna envishet och överaktivitet, hon är en snäll kompis men folk har oftast svårt att orka med att vara barnvakt eller leka mer än en kort stund då hon är överallt.. på förskolan lär hon sova i separat rum för att hon genom att inte ligga still väcka dom andra.

    Jag har försökt aktivera henne mer, men 4 km cykling bör vara nog för en 2 1/2 åring och jag har även försökt ta det mer lugnt med henne, men detta är värst då kommer utbrotten. Jag är väldigt konsekvent och organiserad då jag jobbar inom psykiatri och lss och har ganska bra kunskap inom området ?överaktivitet?.

    Är det någon med likande erfarenhet som skulle kunna dela med sig om vad ni gjorde? Tips?

    Min dotter ska snart få ett syskon och jag vet inte hur jag ska orka... jag vill inte heller att detta ska drabba henne negativt i framtiden...

  • Svar på tråden Vad ska jag göra med min 2 åring?
  • Lilant

    Ingen aning men det låter att du beskriver mig som barn och nu har jag diagnosen adhd och Autism mitt råd är att söka vård nu så hon slipper få en diagnos i vuxen ålder som mig :) en bra barnförsäkring hoppas jag att du har då man får ersättning vid diagnoser innan man fyller 18 spara då dom pengarna då jag tex som fått dessa diagnoser inte kan jobba, kanske hon kan jobba i framtiden om hon får vård i tid :) autism och adhd är ju annorlunda hos tjejer än killar men det vet du nog :) när blir äldre kommer alla problemen då hon kommer börja ta efter andras beteenden och sånt för att smälta in detta är något killar med diagnoser ej gör, kombinerad adhd och Autism är ju också väldigt annorlunda ifrån att ha en av sakerna

  • Blue Waffle

    Om hon är så duktig så kan det väl vara bra att sätta henne i någon form av sport, eller dans, gymnastik?Så hon får ur sig mer av energin.
    Hon låter ju som ett klart fall av adhd och autism enligt det du beskriver. Kontakta BUP så du kan göra en utredning.

  • lövet2

    Om jag bara går efter din beskrivning, så kan det röra sig om NPF av något slag - men det kan också röra sig om en väldigt aktiv och smart 2-åring.

    Ett av mina barn var en sådan där unge, som klättrade ur spjälsängen vid 8 månader, klättrade uppför butikshyllorna vid 1 år och svingade sig i kökslampan vid 1½. Han klev upp 6 varje morgon och körde på oavbrutet till kl 18, då han somnade tvärt och sov som en sten i 12 timmar. Jag har aldrig någonsin haft så bra kondition som då, för jag sprang efter honom hela dagarna. Mycket smart och mycket aktiv, men i 7-årsåldern saktade han ner och i tonåren var han lika slö och lat som sina klasskompisar. Nu är han 30 och har aldrig visat tecken på vare sig ADHD eller autism. En fullt normalt fungerande person.

    Å andra sidan har jag sett lika överaktiva barn, som faktiskt behövt utredas med tiden. Det visar sig så småningom.

  • ABC73

    Investera i en bra ergonomisk sele för att lätt bära med dig bebisen när du tar ut er 2-åring.  Går hon på en bra förskola är det väl toppen om hon kan fortsätta att gå där och få utlopp för en del energi med andra barn i samma ålder. 
    Satsa även på att ta ut en del dubbeldagar när syskonet föds så att ni kan turas om att aktivera er lilla tjej samtidigt som du får vila efter förlossningen.

    En del barn har mycket energi. Kan säga att jag tyckte att mina borde vara trötta efter 3 timmars simmande och badande när de var 3 och 6 år, men de hade oändligt med energi kvar. 
    Samma sak när vi var och åkte skidor. Efter 5 timmars skidträning ville de fortsätta åka eller gå och bada redan när de var i 5-årsåldern. 

    Min äldsta är betydligt lugnare nu, men min yngre rör sig fortfarande nästan konstant. Hon är dock duktig i skolan, har massvis med kompisar och är väldigt påhittig och kreativ. Hon är en viljestark och smart tjej med oändlig energi. 

Svar på tråden Vad ska jag göra med min 2 åring?