• gungstol

Mäklare

Themis skrev 2021-03-01 18:16:30 följande:
    När jag blir jagad per telefon så har jag frågat om de vill komma fast vi inte tänker sälja förrän om ca 40 år...Flört

Det brukar i alla fall funka. 
    Det är ju här mäklaryrket till stor del ligger idag. Du är beroende av din aktivitetsnivå där ringa kallt och dela ut reklam för att få komma ut på meningslösa värderingar. De meningslösa värderingarna kanske ger dig någonting om några år då folk ska sälja och kommer ihåg dig. Den som säljer mest är normalt den som ringer mest.

Yrket är väldigt speciellt och ganska skevt. Det största problemet är väl egentligen att det är extremt få som vet vad det handlar om och vad som gör en bra mäklare. Det är i princip bara mäklare själva och knappt ens det. En liten del tjänar väldigt bra, en större del tjänar helt okej och en stor del tjänar i princip ingenting alls. Vissa perioder är det rätt frustrerande att sälja noll och under några månader inte tjäna en krona trots att du jobbar mer än vad som är normalt i ett annat yrke.

Sen kan man under perioder tjäna riktigt bra och få sexsiffriga månadslöner, men problemet är att då är det ju en annan nivå av stress. Oavsett hur du säljer så mår du ofta rätt dåligt. Ett påfrestande jobb där man alltid måste vara påslagen och varje möte och varje samtal kan vara värt väldigt mycket pengar. Ett eget exempel var där jag hade tagit in ett hus som skulle säljas och lagt ned en del tid och energi på det. Sen skulle det fotas en dag och sen ut dagen efter. En timme innan fotograferingen ringer han och berättar att hans kompis har blivit mäklare och att den mäklaren skulle sälja det istället. Det kostade mig nästan 20 000:-.
Svar på tråden Mäklare