Inlägg från: Denkmal81 |Visa alla inlägg
  • Denkmal81

Mäklare

tillbakaefter10år skrev 2021-02-23 22:45:28 följande:

Tack för alla kommentarer. Vissa av er verkar förstå problemet och andra vill vara kritisera precis det jag bad om att inte bli kritiserad för. Jag har valt det här jobbet och lagt tre års utbildning för att bli mäklare och sedan behandlas jag som prostituerad vilket mig veterligen inte finns några utbildningar för i Sverige som dessutom är ses sen berättigande. Kommer lägga ner den här tråden för egen del men diskussion kan fortsätta, tror att den är vettig att ta. Självklart kan konkurans döda de vettiga i branschen som faktiskt värdesatte familj och ett normalt liv, vi har sett sista tiden i tidningar hur folk säljer till släktingar och tjänar massor med pengar själva. Om det är den typ av mäklare som man vill ha så kommer de garanterat jobba dygnet runt för egen vinning. Själv skulle jag heldre gå till en tandläkare som inte jobbar klockan 22.00 på kvällen, jag skulle tycka att det kändes oseriöst.

Ledsen, men anledningen till att du upplever att ditt yrke har dåliga arbetsvillkor är för att du egentligen inte behövs. Värdet en mäklare tillför är i de flesta fall högst begränsat och bygger på folks okunskap att göra en så enkel sak som en husaffär på egen hand. Jag har aldrig träffat en mäklare som imponerat. Däremot mängder med riktiga rikspuckon som varit urusla på sitt jobb.
  • Denkmal81
    Noname00 skrev 2021-02-28 11:56:09 följande:

Det vore intressant att få höra hur du arbetar med ett säljuppdrag då du i stort sett arbetar dygnet runt.

TS bölar för hen har inte förstått att man ska jobba smart, inte mycket. Och att jobba smart utesluter i princip traditionellt mäkleri som ju är ett jobb för lågpannade före detta fotbollsspelare eller andra som inte kunde hitta en meningsfull sysselsättning.
  • Denkmal81
    gungstol skrev 2021-03-01 19:20:24 följande:

Det är ju här mäklaryrket till stor del ligger idag. Du är beroende av din aktivitetsnivå där ringa kallt och dela ut reklam för att få komma ut på meningslösa värderingar. De meningslösa värderingarna kanske ger dig någonting om några år då folk ska sälja och kommer ihåg dig. Den som säljer mest är normalt den som ringer mest.

Yrket är väldigt speciellt och ganska skevt. Det största problemet är väl egentligen att det är extremt få som vet vad det handlar om och vad som gör en bra mäklare. Det är i princip bara mäklare själva och knappt ens det. En liten del tjänar väldigt bra, en större del tjänar helt okej och en stor del tjänar i princip ingenting alls. Vissa perioder är det rätt frustrerande att sälja noll och under några månader inte tjäna en krona trots att du jobbar mer än vad som är normalt i ett annat yrke.

Sen kan man under perioder tjäna riktigt bra och få sexsiffriga månadslöner, men problemet är att då är det ju en annan nivå av stress. Oavsett hur du säljer så mår du ofta rätt dåligt. Ett påfrestande jobb där man alltid måste vara påslagen och varje möte och varje samtal kan vara värt väldigt mycket pengar. Ett eget exempel var där jag hade tagit in ett hus som skulle säljas och lagt ned en del tid och energi på det. Sen skulle det fotas en dag och sen ut dagen efter. En timme innan fotograferingen ringer han och berättar att hans kompis har blivit mäklare och att den mäklaren skulle sälja det istället. Det kostade mig nästan 20 000:-.

Exakt hur blev du personligen av med nästan 20 000:- för att du inte fick en affär? Du kanske menar att du inte fick möjligheten att blåsa en privatperson på ohemult arvode för en administrativ skitsak som kostar hundralappar att fixa själv?
  • Denkmal81
    Noname00 skrev 2021-03-02 19:11:53 följande:

Vad gör en mäklare idag som man inte kan göra själv?

Tex ställa ut en skylt hälsa dem välkommna dela ut en broshyr och på sin höjd ta deras kontaktuppgifter?

Ovan betalar man ju runt 50 000kr för.

En mäklare kan även:

- glida runt på visningen och svara undanglidande på basala frågor om objektet

- skrämma bort presumtiva kunder genom nonchalant attityd

- formulera en floskelfylld annonstext som skulle få självaste Per Gessle att garva åt nödrimmen.

- ducka allt ansvar för det mesta som kan gå snett
Svar på tråden Mäklare