• Themis

Mäklare

Jag är väl medveten om att mäklare sliter hund, vi hade en superduktig tjej vid två försäljningar för ett par år sen. Alltid på språng, svarade alltid i telefon på några sekunder oavsett när man ringde. Jag blev lite orolig för hennes stressnivå.

Men självklart tänker man då att de som jobbar så är unga personer utan familj, och sen får man gå till en större byrå eller ett fastighetsbolag för mer reglerade arbetstider, när livet kräver annat.

Själv är jag projektledare och det kan man klart klaga på också i coronatider när alla styr sina egna hemarbetstider och kundens PL därför kan skicka över saker i mail kl 22 och vill ha feedback på det direkt nästa morron.

Så det är inte bara du som känner att det finns krav på tillgänglighet och arbetsinsatser lite närsomhelst.

Sen är det ju som flera skrivit också så att de som inte kan styra sin arbetstid själv utan står vid en maskinlinje eller skiftjobbar i vården eller långpendlar kanske verkligen inte kan vara hemma för att träffa dig på dagtid. Det blir ju en hel arbetsdag som går bort då om man pendlar 6-8 mil enkel väg, vilket inte är så ovanligt, och det finns de som inte har råd med det, eller kanske har vabbat så mycket att de är rädda att få sparken.

Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • Themis
    Noname00 skrev 2021-02-28 13:58:22 följande:
    Samma här jag blir uppringd minst 1-4 ggr i månaden från samma mäklarfirma som frågar om jag vill ha en gratis värdering.
    När jag säger att jag inte ska sälja och så frågar dom "hur ser det ut om 1-2 år kanske" så brukar jag fråga hur en värdering idag är relevant om man ska sälja om 12-24 månader.

Det bara slöseri med tid vad bostäderna går för ser man på hemnet och andra bostadssiter.
    Vi har även en mäklare som delar ut oaddresserad reklam trots ej reklamskylt.
    När jag blir jagad per telefon så har jag frågat om de vill komma fast vi inte tänker sälja förrän om ca 40 år...Flört

Det brukar i alla fall funka. 
  • Themis
    gungstol skrev 2021-03-01 19:20:24 följande:
     Ett eget exempel var där jag hade tagit in ett hus som skulle säljas och lagt ned en del tid och energi på det. Sen skulle det fotas en dag och sen ut dagen efter. En timme innan fotograferingen ringer han och berättar att hans kompis har blivit mäklare och att den mäklaren skulle sälja det istället. Det kostade mig nästan 20 000:-.
    Jag är allergisk mot att slösa med folks tid, jag hade aldrig kunnat med att göra så. Är löjligt lojal när jag har valt en tjänst eller en person, och ibland har jag säkert nackdelar av det men givetvis också fördelar.
Svar på tråden Mäklare