• tillbakaefter10år

    Mäklare

    Jag är en väldigt ledsen fastighetsmäklare. Så marknaden ser ut just nu känner man sig så oerhört utnyttjad. Vet inte om det ens finns något annat yrke i Sverige där de anställda jobbar helt utan fast lön, förväntas jobba dygnet runt alla dagar i veckan och dessutom kommer hem till folk efter arbetstid i konkurrens av andra och detta helt gratis.

    Det jag vill att tråden ska handla om är hur ni som ska sälja ett boende tänker när ni dagtid jobbar och säger att mäklaren ska komma på kvällen, sedan tänker även alla som ska sälja att den affären är den viktigaste i ens liv. Varför är man då inte beredd att gå ifrån dagtid? Nu vet jag att många är det men de flesta man som mäklare i Stockholmsområdet träffar på an ser att mäklarna ska jag komma inte bara efter att man själva slutat jobba utan dess utom när man har gett barnen middag och lagt dem. Om det ska fungera i längden bygger det på att märka det själva inte har familj. Att vara mäklare och har familj gör att man har väldigt mycket mer erfarenhet som innebär att man kan ta hand om de kunder som finns och förstå hur de resonerar. Om man ska sälja en etta i stan så förstår jag dock att man tar en 23 årig kille utan familj som är beredd att jobba i princip dygnet runt.

    Det ämne jag skulle vilja diskutera som aldrig mest och höra era åsikter gällande är följande: kan ni tänker tanken att be fyra banker komma hem till er på kvällen för att jämföra vad de kan erbjuda er? Eller kan ni tänka er att be fyra frisörer du komma hem till er gratis på kvällen och be dem föreslå och ge dig tips om vilken frisyr du skulle passa i? Eller varför inte att tandläkaren kommer och visar bilder på hur han brukar laga tänder? Skulle någon av er tänka tanken att det är yrkesgrupperna jobbar gratis och dessutom på kvällstid?

    Varför kan en kontraktskrivning inte sker på dagen när alla möten med banken när det väl gäller tillträde alltid sker på dagen och alla alltid kan komma?!... det vet jag av erfarenhet. Det är aldrig diskussioner när man pratar om bankens tider.

    Förstår man som säljare hur ledsna mäklarna som tagit sig tid att gå ifrån familjen på kvällen känner sig när man vaknar av ett mejl där det står ?dessvärre har vi valt att gå vidare med en annan mäklare?. Det minsta man som mäklare i ett sådant läge borde göra är att kräva en konstruktiv förklaring så att man kan lära till nästa gång. Men mitt förslag å alla kollegors/konkurrenters vägnar är att folk börjar sondera terrängen genom till exempel telefonsamtal alternativt att besöka visningar i det område man bor i för att genom det sättet välja sin mäklare. Det skulle bespara så många av oss det jobb som som jag tidigare skrev förväntas sker kvällstid och dessutom är kostnadsfritt. Jag betackar mig från er som tänker skriva att det är mäklarna eget fel, det inser jag också men jag ifrågasätter hur man kan ha den typen av policy i en hel bransch i dagen Sverige och att det aldrig diskuteras någonstans i medier. Men i huvudsak hur ni som ska sälja kan tycka att det känns vettigt att utnyttja personer på det sättet? Jag vill verkligen inte höra att vi får skylla oss själva, vi har valt att satsa på den här utbildningen men borde inte behöva jobba så mycket gratis så som vi gör. Om alla går till sig själva och funderar över om de skulle gå hem till folk gratis på kvällen i konkurrens med tre till fyra andra så skulle troligtvis svaret blir nej. Är man om man känner så kanske bra att betala för att en mäklare kommer ut och ger sin tid? Eller blir man helt bort vald redan från början i så fall?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-02-23 19:17
    Såg några stav fel nu när jag läste texten igen men har inte förstått hur man går in och ändra det. Det sista jag tänker som jag glömde att skriva är hur ens viktigaste affär kan handla om jämförelse av mäklarna arvode som kanske handlar om tio till 20 000 i skillnad till slut. Om det faktiskt är hans viktigaste affär så borde väl knappast den skillnaden i arvode spela någon roll. Läs min text och förstå hur ledsen och utnyttjat man kan känna sig, jag skulle aldrig ha skrivit det här om det inte var för att jag mår jätte dåligt just nu av det som händer då utbudet är väldigt lågt och vi är så många mäklare som ska dela på den inkomst som era försäljningar ger.

  • Svar på tråden Mäklare
  • ALEML

    Herregud vilket gnäll, mäklare är den mest överbetalda yrkeskategorin jag kan komma på. Kan nog vara tufft innan man gör sina första affärer när kunder är skeptiska till att anlita en oerfaren mäklare men du skriver att du är en av de som säljer mest i stockholm så det problemet verkar du inte ha.
    Gissar att du har en årslön på några miljoner och sen har du mage att gnälla över att "du jobbar gratis" är den här tråden verkligen seriös?

  • Fiakakan

    Som köpare/spekulant går man ofta på väldigt många visningar. Det skulle innebära många timmar borta från jobbet. En mäklare som vill ha kunder måste kunna ha visningar på olika tider för att få dit spekulanter. Som säljare har merparten av all kontakt med mäklaren och köparen skett på kontorstid enligt min erfarenhet med mäklare. Fotografering, skriva kontrakt med mäklaren, skriva kontrakt med köparen, slutföra köpet på tillträdesdagen har i alla mina 8 bostadsaffärer skett på dagtid.

    TS, menar du att alla visningar ska ske på kontorstid också? Precisera gärna vilka delar i arbetet som du vill ha på kontorstid, och vad som bör kunna ligga utanför kontorstid.

    Betalar man 100.000 i arvode förväntar man sig tillgänglighet, men jag hade inte ringt min mäklare mitt i natten.

  • Sk007

    På nästan alla lägenhetsvisningar och husvisningar jag har varit på så har mäklaren inte kunnat svara på enklare frågor som jag ställt om fastigheten. Efter lite bläddrande i foldern har de istället gjort en notering och bett om att återkomma i ärendet.
    Med andra ord har de varit sämre pålästa om objektet än vad jag har varit vilket jag tycker är anmärkningsvärt.
    Tittar man på arvodet de tar i förhållande och har i beaktande att de inte ens är ordentligt pålästa ifrågasätter jag starkt deras funktion över huvud taget.
    För min del har detta resulterat i att alla mina fastighetsaffärer har skötts utan mäklare, både när det gällt lägenhet och hus.
    Bostadsmarknaden i de flesta städer i Sverige idag är säljarens marknad. Det är bostadsbrist och lägenheter och villor i städer säljer sig mer eller mindre själva. Vad ska jag då med en mäklare till?
    Jag känner till allt om den fastighet jag ska sälja. Servitut, när det byttes tak, årgång på vitvaror, vad vinden är isolerad med, årsförbrukning på värme och vatten osv.
    Jag tror knappt det finns en enda fråga jag inte kan ge svar på tal om utan att behöva återkomma.
    Upprätta ett kontrakt är heller inte svårt.

    Så sammanfattningsvis: Om mäklarna inte ens kan komma på de tider jag som kund önskar, vad finns det då för anledning att anlita dem?

  • HerrNilsson

    Jag förstår att du är ledsen TS. Enligt min åsikt är hela fastighetsmarknaden helt skev och det har lett till att alla försöker tjäna enkla pengar. Mäklarfirmorna lever gott på detta och det blir de unga mäklare som är rediga människor som kommer i kläm och så klart en och annan köpare och säljare.

    Mäklarna påstås vara på både säljares och köpares sida, men sanningen är att för att vara framgångsrik mäklare måste du vara på din egen sida och få maximal utväxling på provisionen. Det har blivit ett gäng hästskojare.

    Hur ska vi som konsumenter förhålla oss till att din arbetsgivare erbjuder oss olika gratis gåvor mot kostnadsfria värderingar?

    Dessutom vill man ju prata med flera olika mäklare innan man skriver avtal, och det är inte så lätt att ta ledigt från jobbet.

  • Physalis

    Mäklaryrket är väl ändå ett sådant yrke man inte bara råkar hamna i utan något man aktivt valt, rimligtvis för att man tilltalas av yrket, säljandet, karriärsmöjligheterna, konkurransen, inkomstmöjligheterna och att vara på hugget. Så det känns mer som att du valt fel bransch än att det är något fel på branschen. Jag själv t ex hatar alla de aspekterna du räknar upp men jag har då såklart valt en bransch där jag slipper allt det där. Medan de mäklare jag känner älskar sina jobb pga samma aspekter.


    Korrekturläser som en kratta
  • nernu

    Jag hade gärna skrivit kontrakt på dagtid. Men mäklaren skulle på konferens i flera dagar och jag sa att jag tänker inte låta mitt bud ligga så länge utan att skriva. Fick då höra att det var ju egentligen vårt fel eftersom det tog så lång tid för oss att buda. Färdigbudat fyra dagar efter visning. Arrogant typ.

  • Denkmal81
    tillbakaefter10år skrev 2021-02-23 22:45:28 följande:

    Tack för alla kommentarer. Vissa av er verkar förstå problemet och andra vill vara kritisera precis det jag bad om att inte bli kritiserad för. Jag har valt det här jobbet och lagt tre års utbildning för att bli mäklare och sedan behandlas jag som prostituerad vilket mig veterligen inte finns några utbildningar för i Sverige som dessutom är ses sen berättigande. Kommer lägga ner den här tråden för egen del men diskussion kan fortsätta, tror att den är vettig att ta. Självklart kan konkurans döda de vettiga i branschen som faktiskt värdesatte familj och ett normalt liv, vi har sett sista tiden i tidningar hur folk säljer till släktingar och tjänar massor med pengar själva. Om det är den typ av mäklare som man vill ha så kommer de garanterat jobba dygnet runt för egen vinning. Själv skulle jag heldre gå till en tandläkare som inte jobbar klockan 22.00 på kvällen, jag skulle tycka att det kändes oseriöst.


    Ledsen, men anledningen till att du upplever att ditt yrke har dåliga arbetsvillkor är för att du egentligen inte behövs. Värdet en mäklare tillför är i de flesta fall högst begränsat och bygger på folks okunskap att göra en så enkel sak som en husaffär på egen hand. Jag har aldrig träffat en mäklare som imponerat. Däremot mängder med riktiga rikspuckon som varit urusla på sitt jobb.
  • Themis

    Jag är väl medveten om att mäklare sliter hund, vi hade en superduktig tjej vid två försäljningar för ett par år sen. Alltid på språng, svarade alltid i telefon på några sekunder oavsett när man ringde. Jag blev lite orolig för hennes stressnivå.

    Men självklart tänker man då att de som jobbar så är unga personer utan familj, och sen får man gå till en större byrå eller ett fastighetsbolag för mer reglerade arbetstider, när livet kräver annat.

    Själv är jag projektledare och det kan man klart klaga på också i coronatider när alla styr sina egna hemarbetstider och kundens PL därför kan skicka över saker i mail kl 22 och vill ha feedback på det direkt nästa morron.

    Så det är inte bara du som känner att det finns krav på tillgänglighet och arbetsinsatser lite närsomhelst.

    Sen är det ju som flera skrivit också så att de som inte kan styra sin arbetstid själv utan står vid en maskinlinje eller skiftjobbar i vården eller långpendlar kanske verkligen inte kan vara hemma för att träffa dig på dagtid. Det blir ju en hel arbetsdag som går bort då om man pendlar 6-8 mil enkel väg, vilket inte är så ovanligt, och det finns de som inte har råd med det, eller kanske har vabbat så mycket att de är rädda att få sparken.


    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • nattuw
    tillbakaefter10år skrev 2021-02-23 19:11:22 följande:

    Jag är en väldigt ledsen fastighetsmäklare. Så marknaden ser ut just nu känner man sig så oerhört utnyttjad. Vet inte om det ens finns något annat yrke i Sverige där de anställda jobbar helt utan fast lön, förväntas jobba dygnet runt alla dagar i veckan och dessutom kommer hem till folk efter arbetstid i konkurrens av andra och detta helt gratis.


    Själv har jag aldrig träffat på en mäklare som inte har försökt sko sig på sina kunder. Fast det är ju å andra sidan hela meningen med deras verksamhet.
  • FuckGoggleAskMe

    Jag brukar snarare känna mig utnyttjad av mäklare, kan inte tänka mig att någon mäklare har känt sig utnyttjad av mig. Kostade vansinnigt mycket för lite jobb senast jag sålde hus, och den jag köpte nytt hus av hade en ganska värdelös mäklare, så det var nog lika där. 

    Jag förstår att det inte är kul om mäklare springer ute på kvällarna i stället för att vara med familjen, men är knappast sömnlös över det, det hör väl till jobbet. Och inte kul att lägga tid på något man inte tjänar pengar på, men så har ju många hantverkare, flyttfirmor etc (som andra skrivit). Det hör till jobbet. 

    Själv jobbar jag ofta på kvällar och helger (fast hemifrån) och förväntar mig inte att de som drar nytta av mitt jobb ska snyfta över det. 

    Och jo, jag har tex varit till tandläkare på helg och kväll, inget fel med det. 
    Det står dig ju fritt att begära betalt för att åka till kunder på kvällen, men då kanske du inte får några kunder. 

Svar på tråden Mäklare