Inlägg från: est alors |Visa alla inlägg
  • est alors

Betala rättvist för allting %

Hej !

Vad som är rätt eller fel i detta har jag inte möjlighet att avgöra, men jag vill ändå säga det här, 

Vad är anledningen till att ni två är tillsammans, är inte det viktigare än de procent som ni uppenbarligen ägnar er åt, jag menar ser du inte att ni helt hamnat snett i vad som är viktigt, kommer du ihåg varför du föll för honom, varför du vill vara med honom ?

Försök och inse att det här kan ni lösa på ert sätt, om ni inte kan det har ni enligt mig större problem än en procentsats. Sagt i all välmening.

Låt inte pengar förvilla er.

• est alors
    Anonym (F) skrev 2021-02-25 13:46:46 följande:
    Kolla igenom excelfilen som räknat ut det här.

Betalar du 6.553kr står du för 29% av kostnaderna.

I det ?snälla? alternativet att barnkostnaderna ingår i beräkningen ska du betala 22%. I alternativet då de är borttagna 24%. 4.968kr resp 5.419kr.

Rimligt eller orimligt har jag ingen synpunkt på. Men formeln i excel, är den riktig?
    Så kärlek är nu mer en excelfil och ni bara hänger på, ingen tänker något annat ?

Så "filen" har räknat ut har svaret på hur två människor ska ha det tillsammans.

Herregud.
  • est alors
    Kentaur skrev 2021-02-25 13:53:36 följande:
    Tja...
    Det är ett rätt smidigt sätt att räkna ut ekonomin.

Men tittar man i ekonomiforumet så inser man att ekonomi är ett mycket stort problemområde i relationer. Kan ett enkelt excelark underlätta det så är det ju rätt bra, eller hur?
    Jag förstår att du tänker så, jag förstår ändå inte vad en matematisk uträkning har att göra med en relation.
  • est alors
    Anonym (F) skrev 2021-02-25 14:43:38 följande:
    TS kör excelfil med felaktiga indata och formler och räknar som Kalle Anka. Det är det jag reagerade på. I mitt äktenskap finns inga excelfiler av den här typen. Varför jag nu ska förklara det för dig. Rationella personer har inget problem med det här.
    Vad pratar du om ? 
  • est alors
    Kentaur skrev 2021-02-25 14:49:05 följande:
    Då kan du ju läsa etrt oändligt antal trådar i ekonomiforumet så förstår du kanske att matematik har extremt mycket med relationer att göra.
    Varför skulle dessa trådar kunna förklara någonting för mig som är relaterat till relationer ? Skulle det förklara korrelationen mellan matematik och kärlek tänker du.

Alltså vetenskap kontra känslor.

Förklara gärna hur du får det att stämma.
  • est alors
    Anonym (Girig) skrev 2021-02-25 16:33:17 följande:
    Du är i ekonomiforumet nu och är helt off topic, jag kommer inte skriva nåt mer till dig och jag hoppas övriga också ignorerar dig då du bara tramsar om andra saker.
    Jaha, trodde att jag var i känsliga rummet, my bad.
  • est alors
    Ess skrev 2021-02-25 16:56:36 följande:
    Det hänger ju ihop. För faktum är att särkullar kostar pengar och enligt svensklag ärver sin förälder. 
    Det är ren idioti att inte tänka på det innan man flyttar ihop, och planera för detta innan man står inför ett fullbordat faktum.
    Med all respekt, du och din särkull, (som du kallar det) mani är ett helt annat kapitel.
  • est alors
    Ess skrev 2021-02-25 17:15:23 följande:
    Det är inte det, utan ett faktum som många stöter på först när det är försent. Ska jag betala för något så ska jag ha det tillbaks om förhållandet inte håller eller om sambon dör. Jag har varken råd eller lust att skänka bort ganska stora summor åt andra tex särkullar (eller vad du väljer kalla det).
    Ok, förstår, ditt perspektiv.
  • est alors
    Anonym (Jag1) skrev 2021-02-26 03:27:31 följande:

Ts igen...

Min pojkvän är ok med att jag inte kan betala hälften av alla gemensamma utgifter eftersom det är hans hus osv. och flytta det vill han inte utan hellre då att jag betalar mindre.

Vi bor i Kanada så jag växlade över alla siffror till svenska kronor när jag skrev här så det kan ha blivit något fel med siffrorna. Min pojkvän gjorde alla beräkningar på sin dator med exel så jag antar att det blev rätt uträknat att vi betalar lika procentuellt utifrån inkomst.

Om det är av intresse så är det i kanadensisk $

*Min inkomst per månad 2058$

*Min pojkväns inkomst per månad 7220 $

*Avdrag min pojkvän vill göra för hans son från sin lön per månad innan vi börjar räkna 860$

*Gemensamma räkningar per månad 2828 $

Vad jag ska betala i månaden 1003$

Vad min pojkvän ska betala 1825$

Kommentarer som mycket vill ha mer osv undanbedes. Jag har gett upp/offrat ganska mycket för att vara här samt att jag gått miste om en högre lön/pengar men det är ett val jag gjort, så det är inget jag vinner på genom den här ?affären? som en del tycks tro. Eftersom jag inte har satt standarden för boende etc. och det är inte möjligt att ändra på just nu så är det mest rättvisa att betala procentuellt lika mycket utifrån var och ens egna lön.

Men.......Om min pojkvän inte gör avdrag för sonen hur mycket mer får jag kvar till mig själv? Är det ens någon summa att ta upp? Han har nämnt att jag kan också göra avdrag först om jag till exempel hade barn eller hade lovat betala min syster en summa varje månad men nu har jag ingen sånt...

Och prata om avdraget för sonen verkar lite känsligt

Varför är ni tillsammans, varför har du flyttat till andra sidan globen ?
Svar på tråden Betala rättvist för allting %