• Anonym (Jag1)

Betala rättvist för allting %

Hallå

Jag och min kille ska flytta ihop och pratade lite om ekonomi och hur vi ska dela på allt. Han tjänar bra mycket mer än mig så om vi räknar att vi betalar % lika mycket utifrån våran egna lön så blir det rättvist.

Men han har en son och betalar för hans privatlektioner i diverse saker samt underhåll till sitt ex. I och med detta så tycker han att han ska räkna bort dessa först eftersom han är tvungen att betala för det och inget han kan välja bort även om han ville. Och vad han har kvar sen ska vi räkna % på. Är detta ok? Är det såhär det går till?

Jag känner att jag indirekt då betalar för hans son eftersom jag då får betala mer när han har mindre lön att utgå från.... han säger att ja hade du haft något du var tvungen att betala så hade det varit så för dig också att vi räknar bort det. Vad säger jag??

• Svar på tråden Betala rättvist för allting %
  • Tage Tyrann
    Anonym (Fet) skrev 2021-02-25 16:53:10 följande:
    Boendekostnaden verkar dock vara extremt hög. Gemensamma utgifter på över 20.000.

Ts har inte råd att betala halva boendekostnaden. Av den anledningen bör hon tänka sig för när hon flyttar till ett land där hon får betydligt lägre lön än i Sverige och kanske inte har råd med eget boende om de ska gå isär
    Antagligen ett större hus. Och halva? Han vill ju att hon ska betala 25%. Det är inte mycket.
  • Anonym (Fet)
    Tage Tyrann skrev 2021-02-25 16:57:02 följande:

Antagligen ett större hus. Och halva? Han vill ju att hon ska betala 25%. Det är inte mycket.

Nej. Men även att betala 25% blir dyrt.

Jag säger inte att upplägget är orimligt. Jag har snarare försvarat ts partner u denna tråd.

Däremot Behlver ts räkna på vad hon förlorar i inkomst på denna flytt. Hur klarar hon sig u landet om de separerar. Vi vet inte hur stort hans hus är. Boendekostnaderna kan absolut vara höga dit ts flyttar
  • est alors
    Ess skrev 2021-02-25 16:56:36 följande:
    Det hänger ju ihop. För faktum är att särkullar kostar pengar och enligt svensklag ärver sin förälder. 
    Det är ren idioti att inte tänka på det innan man flyttar ihop, och planera för detta innan man står inför ett fullbordat faktum.
    Med all respekt, du och din särkull, (som du kallar det) mani är ett helt annat kapitel.
  • Ess
    est alors skrev 2021-02-25 17:00:09 följande:
    Med all respekt, du och din särkull, (som du kallar det) mani är ett helt annat kapitel.
    Det är inte det, utan ett faktum som många stöter på först när det är försent. Ska jag betala för något så ska jag ha det tillbaks om förhållandet inte håller eller om sambon dör. Jag har varken råd eller lust att skänka bort ganska stora summor åt andra tex särkullar (eller vad du väljer kalla det).
  • Anonym (...)
    Tage Tyrann skrev 2021-02-25 16:57:02 följande:
    Allt är relativt, 25% på ett hus som är värt 2 miljoner och ett som är värt 20 miljoner skiljer rätt mycket i pengar

Ts gå inte med på hans uppdelning då den gör att han tjänar på det medan du förlorar - ska man flytta ihop ska det kännas bra för båda, både ekonomiskt och känslomässigt
  • est alors
    Ess skrev 2021-02-25 17:15:23 följande:
    Det är inte det, utan ett faktum som många stöter på först när det är försent. Ska jag betala för något så ska jag ha det tillbaks om förhållandet inte håller eller om sambon dör. Jag har varken råd eller lust att skänka bort ganska stora summor åt andra tex särkullar (eller vad du väljer kalla det).
    Ok, förstår, ditt perspektiv.
  • Anonym (Girig)
    Ess skrev 2021-02-25 17:15:23 följande:
    Nu har du skrivit snart 40 inlägg om att man inte ska betala för sin sambos barn, trots att tråden handlar om en man som inte bara betalar allt som hans barn kostar utan dessutom kommer sponsra TS med drygt 5000kr/månad.

Är det någon som borde vara upprörd här är det ungen vars pappa hittat en donna som inte klarar av att betala sina egna kostnader och därmed får sitt framtida arv reducerat (nej jag tycker givetvis inte det är något upprörande heller men ändå mer åt det hållet än det motsatta)
  • gdgfdgfd

Om man i ett förhållande tror man får dra av en massa utgifter, det spelar ingen roll om det är underhåll, privatlektioner, dyr hobby, djur, alkohol/cigg så har man inte förstått hur det här med ekonomi fungerar utan då handlar det bara om ren och skär girighet (och som många redan påpekat oftast finns hos den som tjänar mer än den andre)

• Anonym (J)
    gdgfdgfd skrev 2021-02-25 18:35:47 följande:

Om man i ett förhållande tror man får dra av en massa utgifter, det spelar ingen roll om det är underhåll, privatlektioner, dyr hobby, djur, alkohol/cigg så har man inte förstått hur det här med ekonomi fungerar utan då handlar det bara om ren och skär girighet (och som många redan påpekat oftast finns hos den som tjänar mer än den andre)

Haha. Visst det är girigt att bara ge dig 10000 i månaden för att få dejta dig.

Men inte girigt att kräva mer än 10000 för dina gunster.

Vem försöker du lura?
  • Ess
    Anonym (Girig) skrev 2021-02-25 17:45:39 följande:

Nu har du skrivit snart 40 inlägg om att man inte ska betala för sin sambos barn, trots att tråden handlar om en man som inte bara betalar allt som hans barn kostar utan dessutom kommer sponsra TS med drygt 5000kr/månad.

Är det någon som borde vara upprörd här är det ungen vars pappa hittat en donna som inte klarar av att betala sina egna kostnader och därmed får sitt framtida arv reducerat (nej jag tycker givetvis inte det är något upprörande heller men ändå mer åt det hållet än det motsatta)

Och jag anser att man ska tahjälp av en jurist innan man flyttar ihop för att undvika slänga pengar i sjön.

Han sponsrar inte henne med 5000, han kommer tjäna på att hon flyttar in. Han har redan bostaden och betalar för den, så även om ts bara skulle betala en tusenlapp i månaden så är det ändå ren vinst för honom.
Svar på tråden Betala rättvist för allting %