• Anonym (Pelle)

    Varför är längd mer okej än vikt ?

    Varför är det mer okej för kvinnor att fråga om längden? Motför att män frågar kvinnor om vikten ?

    Längden kan vi män inte påverka. Den föds man med.

    Vikten säger däremot mycket mer om kvinnan , hennes livstil , osv. Dvs, den kan kvinnor påverka.



  • Svar på tråden Varför är längd mer okej än vikt ?
  • Anonym (Tjej som reflekterat över samma sak)

    Exakt det här har jag med funderat på! Antar att det är någon PK-grej att man får tycka killars längd är viktig men man får inte tycka att tjejers vikt är viktig... Det borde ju vara tvärtom för som du säger så kan man ju inte alls påverka sin länd medan man har full kontroll över sen vikt. Själv skulle jag inte ha något alls emot att om en kille undrar vad jag väger på samma sätt som jag inte skulle ha något emot om han frågade om min längd.

  • Anonym (?)

    Varför är det ett problem? Man ser väl om en människa är lång, kort, tjock, smal? Är något av det viktigt för någon så står det var och en fritt att umgås eller inte umgås med personen ifråga.

  • Anonym (J)

    Hur menar du?

    IRL ser man om personen är lång/kort , smal/tjock.

    Dejtar du online ser du på bild om personen är tjock/smal , men längd syns inte.

    Så det är mer logisk att man frågar om man tycker det är viktigt.

  • Anonym (medellång)

    Är det verkligen en könsfråga?
    Man frågar väl inte män heller vad dom väger?
    Om det inte handlar om något speciellt frågar man väl varken kvinnor eller män om vikten.
    Jag upplever inte att män mer gärna säger vad man väger än vad kvinnor gör.
    Känner heller inte att kvinnor hellre prata om längd än män.

    Både väldigt korta män och väldigt korta kvinnor resp väldigt långa män och väldigt långa kvinnor brukar inte gärna prata om längden.

    Kanske vanligare att korta män tycker att det är jobbigt att prata om sin längd men det år nog vanligare att långa kvinnor inte heller vill prata om sin längd.

    Både överviktiga och underviktiga män och kvinnor vill heller inte prata om sin vikt.

  • Anonym (Q)
    Anonym (J) skrev 2021-02-25 09:53:37 följande:

    Dejtar du online ser du på bild om personen är tjock/smal , men längd syns inte.


    Jomenvisst. Hört talats om fat girl angle?

    Jag känner många tjejer som jag vet är överviktiga/feta där man verkligen inte ser det på deras profilbilder/tinderbilder. Lätt att få till, det handlar bara om vilken vinkel man väljer att ta en bild i och hur man väljer att posera i bilden.

    Lite sorgligt är det.
  • Anonym (nja)
    Anonym (Pelle) skrev 2021-02-25 01:05:16 följande:

    Varför är det mer okej för kvinnor att fråga om längden? Motför att män frågar kvinnor om vikten ?

    Längden kan vi män inte påverka. Den föds man med.

    Vikten säger däremot mycket mer om kvinnan , hennes livstil , osv. Dvs, den kan kvinnor påverka.


    Jag vet inte om din tes ens stämmer. Du tror det är så, jag har inte riktigt reflekterat över om det skulle vara någon slags gradskillnad i hur folk frågar om just de här två sakerna. 
    Är det så att det är känsligt för dig, detta med längd? Det kanske är därför du tror att det är så här, för att de gånger du möjligen fått frågan så har du lagt det på minnet? 

    Om man dejtar online brukar för det mesta finnas så att man kan fylla i både längd och kroppsform (det kanske kallas något annat), men sist jag nätdejtde fyllde man i både längd, ålder och man kunde välja på tex smal/normalviktig/tjock/löverviktig (om jag minns rätt). 
    Man kanske inte har lust att skriva att man är tjock/smal, eller kort/lång, men fyller man inte i, ja då får man vara beredd på att folk frågar. Det kan verka ytligt men hur ska man annars få veta, och kunna skapa sig en bild av människan?

    Jag minns en dejt jag skulle träffa. På fotona hade han rätt långt hår och det var en bidragande orsak till att jag tyckte han var attraktiv. Han hade fyllt i att han var 180 lång. Vi skypade innan vi hade första dejten och då hade han precis snaggat skitkort frisyr! Det var väldig tur att jag hann se det för annars hade jag blivit så paff när vi träffades. Det var inte alls lika snyggt men tack vare att vi skypade så hann jag vänja mig. Det var ok, folk måste ju få klippa sig.
    Så skulle vi då ses. Jag väntade vid tåget och spanade efter nån som var rätt lång, Till slut kommer det fram en kortare kille (ca 170) och säger hej. Ja det var ju han då. Nu är jag själv kort och jag föredrar nog egentligen män som inte är toklånga, så det var rätt bra. Det var bara det att jag blev så överraskad, hade liksom spanat efter någon annan och tyckte det var konstigt att han fyllt i fel. Jag frågade och då svarade han lite mellan raderna att han inte tyckte det var så noga 10 cm hit eller dit. Senare upptäcke jag också att han snusade. Jag hade tydligt i min profil noterat att jag inte ville möta någon som använde tobak alls.  Med facit i hand skulle jag inte fortsätta att träffa denna lögnare, men det tog ett tag innan jag insåg att det var just så här han gjorde för att få dejter. 
    Sens moralen är alltså att man ska vara ärlig på dejtingsiter. Fyller man i längd mm så slipper man såna här konstigheter. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Q) skrev 2021-02-25 10:01:33 följande:

    Jomenvisst. Hört talats om fat girl angle?

    Jag känner många tjejer som jag vet är överviktiga/feta där man verkligen inte ser det på deras profilbilder/tinderbilder. Lätt att få till, det handlar bara om vilken vinkel man väljer att ta en bild i och hur man väljer att posera i bilden.

    Lite sorgligt är det.


    Då kan du välja bort folk med dessa bilder.

    Är de enorm feta kan man inte posera så att de ser smala ut.
  • Anonym (***)
    Anonym (Q) skrev 2021-02-25 10:01:33 följande:
    Jomenvisst. Hört talats om fat girl angle?

    Jag känner många tjejer som jag vet är överviktiga/feta där man verkligen inte ser det på deras profilbilder/tinderbilder. Lätt att få till, det handlar bara om vilken vinkel man väljer att ta en bild i och hur man väljer att posera i bilden.

    Lite sorgligt är det.
    Och en killa kan ljuga om sin längd. Lika mycket falsk marknadsföring.

  • Anonym (Pelle)
    Anonym (?) skrev 2021-02-25 09:38:02 följande:

    Varför är det ett problem? Man ser väl om en människa är lång, kort, tjock, smal? Är något av det viktigt för någon så står det var och en fritt att umgås eller inte umgås med personen ifråga.


    Det är problem då väldigt många kvinnor saknar helkroppsbild på Tinder. Så det går inte att avgöra om hon är smal eller tjock.
  • Kentaur

    Det är inte ok att fråga om något av det. När ska människor lära sig att de inte har med att göra med andras kroppar?
    Bara för att du ser något, betraktar något, så är det inte okej att ställa vilka frågor som helst.

Svar på tråden Varför är längd mer okej än vikt ?