• Steeph

    Letrozol 2021

    Varbergstjej skrev 2021-04-08 08:20:04 följande:

    Spännande, jag håller alla tummar för dig! Fick positivt på ägglossningstest idag, så håller tummarna för ägglossning imorgon eller på lördag. Får se när tempen höjs :) jag tar enbart folsyra, tänker att jag inte tar annat just nu. Funkar det inte denna gången får jag prata med min gynekolog om vi kan göra något åt slemhinnan :)

    Ja, verkligen. Vi fick brev i tisdags om att vår remiss kommit fram till reproduktionscenter. Blir kallade om cirka 6 månader. Hoppas verkligen att vi slipper, men känns ändå skönt att möjligheten finns. Oavsett så kommer vi klara detta! Det är väldigt få som för alltid går ofrivilligt barnlösa <3


    Tack! Imorse var det positivt här också så vi ligger verkligen i fas hihi skönt att ha någon man kan följa! Hur lång lutealfas har du?

    Ja, jag kommer kolla om man kan få östrogentillskott om min slemhinna är sisodär nästa cykel. Man vill ju att allt är ?perfekt?.

    Åh! Skönt att remiss kommit fram vad händer då när ni blir kallade? Är det utredning som kommer startas då?

    Ja jag är verkligen tacksam att möjligheten finns <3
  • Steeph
    Varbergstjej skrev 2021-04-08 10:39:28 följande:

    Haha men vad roligt! Verkligen tajmat!

    Jag brukar ha väldigt kort lutealfas vilket suger. Brukar börja småblöda redan dag 5 och sen mens från typ dag 8. Men hoppas på att det rättar till sig nu, annars finns det ju nada chans för det lilla ägget att fästa... så tänker att börjar jag inte blöda så räknar jag med två veckor så att jag inte börjar paniktesta redan på onsdag typ? Haha! Hur lång lutealfas har du?

    Jaa verkligen! Annars spelar det ju liksom ingen roll att man får till ägglossning, prickar in den och allt det där. Slemhinnan måste ju ändå vara kanon den med. Herregud, det är så mycket som ska klaffa? När man var ung liksom matades man med att man blev gravid så fort man hade oskyddat sex, men nu när man väl försöker och inser hur SVÅRT det är så hade man ju kunnat strunta i p-piller och varit lugn ändå typ (hehe skojar ju lite men du förstår).

    Jaa, jag tror det? En utredning i form av konstaterad PCO är ju redan gjord. Sen har vi fått ta prover för vissa hormoner och hiv, syfilis, hepatit och röda hund. Min gynekolog säger att det inte är säkert att man gör en IVF direkt, det kan vara så att de vill stimulera på annat sätt än med letrozol först men det avgör dom på reproduktionscenter vad dom tycker är bäst. Oavsett så känns det ändå skönt att det finns en plan. Blir vi inte gravida på 6 månader med letrozol så kommer liksom nästa steg :)


    Ja hahahah

    Åh jag förstår då tror jag att letrozolen ska hjälpa till bra! Många har fått bättre lutealfaser med letrozol för att ägglossningen blir bättre. Jag har ofta 13 dagars lutealfas, ibland 14 och enstaka 12.

    Får du äggvitesekret vid ägglossningen? Jag har enda sedan mitt ma fått så dåligt med sekret. Och jag menar, det är 1 år sedan. Tror jag har lite låga östrogennivåer ibland.

    Ja jag håller helt med!!! Det är ju ett mirakel att ens ett barn kan bli till nu när man vet hur mycket som måste klaffa.

    Aah okej du har pco, det har inte jag. Då tror jag verkligen att du kommer bli hjälpt med letrozol!!

    Jag har ju egen äl, blivit gravid men fått ma, cykler på 29-32 dagar men ändå lyckas vi inte igen känns som att det är större ?fel? på mig. Har även mätt amh, afc och så. Allt ser ju bra ut.

    Ja då är det nog undersökning och sen göra en ordentlig plan ska du se håller alla tummarna för er!
  • Steeph
    Varbergstjej skrev 2021-04-08 14:32:32 följande:

    Ja, jag hoppas att det ska hjälpa! Det är ju också lite oklart hur lång lutealfas jag har med tanke på att det inte ens är säkert att jag fått ägglossning någon gång pga PCO... men! Skam den som ger sig!

    Njaa alltså inte så så att jag reagerar på det? Jag blir knäpp av att försöka läsa av minsta grej och har liksom aldrig följt mina flytningar på det sättet... men visst förändras dom något. Vad som är normalt och inte har jag liksom ingen aning om... tänker att spermierna hittar ändå? Jag tror du kan vara lugn <3

    Men åh... vad jobbigt!!! Det är säkert inget fel med dig, du är lika fantastisk som alla andra kvinnor. Det kommer att komma igen, jag är helt säker! Kanske är det en liten push med letrozol som behövs? Jag håller verkligen alla tummar för dig!


    Ja men precis! Tror absolut att letrozol kommer hjälpa till både med ägglossning och bättre lutealfas

    Ja jag hoppas de gör det! När jag var yngre så gled toapappret något galet, nu gör det inte det alls. Så jag veg att jag har säkert lägre östrogennivåer men också kanske en hormonell obalans. Oavsett så hoppas jag att det blir ett plus framöver.

    Tack vad snäll du är! Jag hoppas att det bara behövs en liten push.

    Jag börjar fundera på om jag fick ägglossning redan igår... tempen gick upp imorse och låg på 36.80. Dock gick jag på toa vid 05.30 och klockan ringde sen 07. Men har ingen aning. Vi hann iaf ligga både onsdag och igår så det är jag inte orolig över. Innan letrozol släppte alltid ägget 2 dygn efter mitt positiva test, nu blir jag förvirrad haha

    Hur går det för dig?
  • Steeph
    Varbergstjej skrev 2021-04-09 12:06:03 följande:

    Åh! Då har du säkert haft ägglossning :) bra att ni fick till det så bra inpå, då har ni garanterat träffat rätt!

    Jag hade positivt äl-test imorse också och ingen tempökning. Dock har jag nu under förmiddagen haft ont så tror att jag antingen har ägglossning just nu eller senast imorgon bitti. Får se vad tempen säger imorgon! Jag hoppas bara att ägget släpper, så det inte blir som ?vanligt? att jag får positiva äl-test men ingen ägglossning...


    Ja jag tror nästan det haha.. vi såg till att ligga idag vid lunch också bara för att säkra upp. Hade ju gärna velat ha någon mer dag på oss men nu får vi vara nöjda

    Åh då är det nog ägglossning när som helst. Jag hade sån ägglossningsvärk igår som kändes som mensvärk i hela ryggen och magen och har även molvärk idag. Brukar inte ha det så här pass.

    Hoppas hoppas ägget släpper på egen hand för dig!!!
  • Steeph

    BIM lista:

    22/4 Varbergstjej (1:a försöket med enkeldos)

    22/4 Steeph (2:a försöket med enkeldos)

  • Steeph

    Någon mer här som tempar?

    Jag har märkt att jag har högre temp under follikelfasen när jag äter letrozol cd 3 fram till typ cd 10. Ligger då på 36.55-36.65 men att den sen går ned till 35.45 runt cykeldag 10-11 (då östrogenet är igång för fullt). Någon mer som märkt av det?

  • Steeph
    Varbergstjej skrev 2021-04-14 07:43:57 följande:

    Har helt missat att du skrivit detta!

    Jag tempar med hjälp av Natural Cykles och min temp har också gått upp. Dessutom varierar den mer nu när jag äter letrozol än vad den gjort innan... min temp har gått upp så jag tror att jag fått ägglossning i lördags, men appen har inte bekräftat ägglossning ännu eftersom min temp har förändrats haha


    Ja exakt samma för mig... den har liksom blivit mindre stabil i follikulärfasen. Sen under lutealfasen så klättrar den sakta men säkert (samma som förra månaden).

    Åh vad skönt att du tror att du fått äl! Det är ju toppen håller alla tummarna att det går på första försöket för er!!!

    Min kurva ser ut så här:

  • Steeph
    Varbergstjej skrev 2021-04-14 08:50:01 följande:

    Spännande! Min klättrar också, men känns KONSTIGT hög. Jag har typ 36,7 på morgonen nu, men brukar ha runt 36,5 annars i lutealfasen. Märkligt! Men det har säkerligen att göra med letrozolen. Tänker att vårt progesteon blivit högre, och då måste ju tempen bli högre än vad man är van vid?

    Åh, vad gullig du är <3 håller alla tummar för dig med!!


    jag har alltid legat runt 36.7-36.8 i lutealfasen även innan letrozol. Men jag har också bytt till vaginal temp från i december 2020.

    Då är det ju väldigt spännande att du ligger så högt redan.

    Ja jag tror absolut att progesteronet är högre och är lite sugen på att köpa ett blodprov, men skippar nog det denna cykel.

    Hade du någon värk runt äl?
  • Steeph
    Varbergstjej skrev 2021-04-14 12:11:43 följande:

    Ja, jag hade litegrann i fredags men inget som var panik utan mer molande värk. Sen hade jag liksom... ilande? Dragande? I äggledaren natten till söndag. Men efter det har jag inte känt något alls. Alltså, alla andra gånger har jag vid detta laget redan börjat känna efter ganska mycket (haha jag VET att man inte kan känna något såhär tidigt, ägget har ju inte ens fäst ännu), men denna gången känner jag verkligen ingenting. Nada. Förutom att jag typ känner mig lite febrig ibland, men det har ju att göra med att tempen gått upp en del...

    Hade du ont?


    Aaah okej! Ja men då har nog ägget släppt där ska du se Hahahaha jag är likadan. Vissa cykler har jag haft en massa molvärk från äl till bim, och vissa gånger ingenting. Man vet ju att det är för tidigt. Åh, ja men då tror jag att dina progesteronnivåer ligger väldigt bra ska du se!

    Första cykeln hade jag ingen smärta alls, alltså NADA. Fattade inte ens att jag haft äl. Denna gång hade jag molvärk 3 dagar innan äl och riktig mensvärk på äl dagen. Det var länge sen jag hade sån värk vid äl. Samtidigt så säger ju inte det något om varken bra ägg eller bra storlek på follikel haha.
  • Steeph
    Varbergstjej skrev 2021-04-15 08:23:12 följande:

    Haha ja, man blir ju knäpp för mindre alltså...

    Vi får försöka slappna av så gott vi kan! Inte långt kvar till BIM nu :) jag försöker vara snäll mot mig själv och göra sånt jag gillar. Är ute ganska mycket i solen, tar långa duschar, har min bästa pyjamas på, kräver hårkli av mannen, läser bok, köper utemöbler (haha! JAG UNNADE MIG!). Det får mig lite mer harmonisk och avslappnad. Även fast man tänker på detta konstant så försöker jag ha is i magen denna gång och inte testa innan BIM.


    Helt rätt ju!!! Man måste få leva lite ?normalt? också och göra sådant man verkligen gillar och vill göra

    Ja jag är på äl+7 och känner inget. Ibland får jag molvärk runt denna tid men inget ännu. Den gången jag blev gravid hade jag molvärk mellan äl+ 8-10. Men har inga förhoppningar längre på något. Kommer kanske testa vid äl+12 om inte tempen börjar dyka då.
  • Steeph
    Varbergstjej skrev 2021-04-19 09:12:15 följande:

    Hej alla tjejer,

    Hoppas att allt är fint med er!

    Jag började som sagt småblöda i slutet på förra veckan. I fredags, lördags och igår blödde jag en del. Tog ändå ett test idag för att kunna börja ta letrozol igen. Istället kom det efterlängtade strecket upp! Är i chocktillstånd. Men så lycklig! Nu börjar istället oron för att något ska gå fel haha... blir en nyårs-bebis om det vill sig väl detta :)


    Men wow!!!! Stort stort Grattis

    Här var det minus idag så det är kört för min del. Jag verkar ju ha bra mycket större ?problem? än många andra så jag är ganska deppig idag. Vi kör vidare med ivf kommande månader. Lycka till med allt!!
  • Steeph
    Varbergstjej skrev 2021-04-19 12:21:48 följande:

    Åh, jag skickar massa pepp och kramar! Det kommer bli er tur snart <3 håller verkligen alla tummar och tår för er!


    Tack! Vad hade du för symtom och är de där ett testa tidigt test?

    Är verkligen glad för din skull <3
  • Steeph
    siiimbooo skrev 2021-04-21 10:47:46 följande:

    Hur noga var ni med sexet..? vi kör varannan dag.. tycker det borde räcka men vill ju bara vara säker o köra mer under ägglossning. Nu förvisso hade inga av mina ägg växt o jag måste öka dosen men vill gärna veta hur ni som lyckas har tänkt kring den biten..


    Jag blev gravid januari 2020 (som sen slutade i ma) men iallafall. Då låg vi varannan dag. Så 3 dagar innan äl och 1 dag innan äl. Sedan ma så har vi försökt både med varannan, varje, etc. men ändå inte lyckats bli gravid igen. Denna cykel körde vi 3 dagar i rad kring äl men ändå inte gravid trots perfekt tajming. Så jag skulle säga att varannan räcker bra men vill man ligga mer så absolut, jag tror inte det skadar
  • Steeph

    Mensen kom idag, fick en 15 dagars lutealfas med hög temp. Märks verkligen att jag hade högre progesteron än utan letrozol. Hoppas denna cykel (cykel 3 på letrozol) gör att vi får ett plus på stickan i maj.

  • Steeph
    Varbergstjej skrev 2021-05-24 12:35:16 följande:

    Hej!

    Det går fint! Fortsatte blöda under 2 första veckorna i graviditeten vilket var jobbigt. Men i v. 6+4 fick vi se hjärtat slå så fint :) är nu i v. 8+3 :) mår som en prinsessa! Inte mått dåligt en enda sekund. Kan träna som vanligt och sover bra! Så känner mig lyckligt lottad :)


    Åh vad härligt jag har också plussat!!!

    Gjorde det igår, på äl+14. Testade aldrig innan för jag var så bombsäker på att inte vara gravid. Jag sa att jag kunde bjuda mannen på 10 resor utomlands, så säker var jag på ett negativt test. Jag tog bara ett test för att se om jag ?kunde? dricka en stor kopp starkt kaffe. De översta från igår och de understa från idag:

  • Steeph
    siiimbooo skrev 2021-05-24 14:07:58 följande:

    Stort grattis Steeph!! så roligt!! Jag har en fråga.. Hade ni, du eller Varbergstjej (om du ser detta) ont dagarna efter man slutat på letrozolen? Känner inget.. åter igen och känner bara att dubbeldos antagligen inte gett effekt denna gången heller eftersom att det inte alls känns... jag har VUL på måndag..


    Jag har tagit letrozol 3 cykler. Första cykeln ingen molvärk, andra cykeln mycket molvärk innan äl, tredje (denna) ingen molvärk vid äl och också därför jag var helt säker på att inte vara gravid, men jag hade helt fel.
  • Steeph
    xcuseme skrev 2021-06-03 13:07:28 följande:

    Grattis!! Inte vart inne så ofta så missat detta, vad kul. Vilken vecka är du i?


    Men tack detsamma! Såg att du också plussat är bara i vecka 6 (5+2) och känner väl mest att jag inte vågar hoppas på något. Jag försöker hålla mig sysselsatt och inte tänka för mycket på det (omöjligt haha).
  • Steeph
    siiimbooo skrev 2021-06-16 12:37:16 följande:

    Hej!

    BIM -3 här och tog ett RFSU test imorse, anade mig se något igår och fick detta. Vad tror ni??? Är dem kända för spökstreck??! vill inte tro att jag är det innan clearblue digital..


    Förstod att du var gravid när du skrev att du hade högt progesteron och en sån tjock slemhinna! Stort grattis, inget spökstreck det där inte!!
Svar på tråden Letrozol 2021